העירייה התחבאה מאחורי אמירות מתחמקות. תיכון צייטלין
העירייה התחבאה מאחורי אמירות מתחמקות. תיכון צייטליןצילום: שלומי יוסף

"ההסכם בעצם אומר שהעירייה החליטה לרדת מהעץ של הפיכת צייטלין לצופי"ה, אבל לשמעון הם כבר לא מוכנים לוותר על איך שהוא עמד מולם. למעשה, שמעון הקריב את עצמו כדי שצופי"ה יצאו מכאן", כך מסכמת מורה מתיכון צייטלין את משמעות הסכם הפשרה שהושג ביום חמישי שעבר בין בית הספר לעיריית תל אביב-יפו.

הסכם הפשרה סיים לעת עתה את המשבר שפרץ בתיכון הדתי הוותיק, ששיאו היה בשביתת מחאה של ההורים ובית הספר בעקבות פיטורי המנהל, שמעון אש. על פי ההסכם, המנהל לא יפוטר לאלתר כמו שהוחלט מלכתחילה, אלא יועסק עד סוף השנה. עם זאת, כהונתו לא תימשך בשנה הבאה, על אף שהיה חתום על חוזה עד אוגוסט 2019. במישור העקרוני שעל גביו פרץ המשבר – המתח החינוכי בין מסלול צופי"ה לשאר בית הספר – התחייבה העירייה להוציא את צופי"ה ממתחם בית הספר אל מקום אחר בעיר.

נזכיר כי המשבר בצייטלין החל על רקע קיומו של מסלול חינוכי בשם צופי"ה, הפועל במקביל למסגרת הוותיקה של צייטלין, באותו מתחם ועם השקה במערכת השעות ובעבודת המורים משני בתי הספר. ד"ר חנה פרידמן, העומדת בראש המסלול, הייתה אמורה להתמנות למנהלת החטיבה בצייטלין, בניהול משותף לשני המסלולים, בהוראת העירייה. מנהל התיכון הנוכחי שמעון אש התנגד לכך בחריפות, והצליח לטרפד את המהלך. הדבר חרה לאנשי העירייה, והם החליטו לפטרו מיידית ובצעד חריג במיוחד, חודשיים בלבד לפני סוף השנה. הדבר גרר את מחאותיהם של הורים, מורים ותלמידים, שהגיעו לשיאן בשביתה מתוקשרת בחמישי האחרון. השביתה כאמור הסתיימה בהסכם מול העירייה, שאינו מבטל את פיטוריו של אש אך מוציא את מסלול צופי"ה מתחומי בית הספר, ובכך מוריד את להבות הסכסוך האידיאולוגי שנתגלע בין המסלולים.

נציג ההורים, שקיבלו אף הם את ההסכם ברגשות מעורבים, מביע חשש מהמתח בין שתי המסגרות שעלול להתלקח עד סוף השנה. "אנחנו מקווים שרכזות תוכנית צופי"ה יכבדו את ההחלטה, ויאפשרו למידה תקינה של כל התלמידות במסלולים השונים עד סוף השנה", הוא רומז בעדינות.

לעת עתה בית הספר ממשיך בעבודתו הסדירה תחת המנהל שמעון אש, במיוחד לאור הלחץ בתקופה זו של סוף השנה ובגרויות. עם זאת, השינויים הגדולים לקראת השנה הבאה נותנים את אותותיהם בחדר המורים. "יש כאוס בחדר המורים", מספרת מורה בבית הספר. "צופי"ה יוצאות מבית הספר, וזה מוריד הרבה שעות. מורים לא יודעים מה גורלם בשנה הבאה, ואין גם מנהל שאפשר לפנות אליו ולדבר. יש שמועות מי תהיה המנהלת, ופתאום היא לא רוצה וכן רוצה. בפועל כולם ממשיכים לעבוד כרגיל כי זו תקופה של בגרויות, אבל יש הרבה תסכול. יש תחושה שלמרות שהצלחנו במאבק על האג'נדה של בית הספר, אנחנו נשארים עם טעם מר. לקחו מנהל שהיה טוב לצייטלין והוציאו אותו".

"המורים מרגישים בובות של העירייה"

מהלך פיטוריו של המנהל לווה כאמור במחאות של אנשי צייטלין, שהחלו ביום ראשון לפני כשבועיים ובעקבותיהן זומנו לפגישה בעירייה עם נציגי משרד החינוך, העירייה והמנהל. "ביום ראשון שעבר הייתה ההפגנה הראשונה (שקדמה לשביתה ביום חמישי, י"ר), תלמידים ומורים מחו בבית הספר ולא התקיימו לימודים. נציגים מהעירייה היו פה חלק מהיום וגם נציגים ממשרד החינוך", מספרת אחת המורות בבית הספר. לאחר שהתלמידים חזרו לבתיהם, בסביבות השעה אחת, הזמינו נציגי משרד החינוך ועיריית תל אביב את המורים לשיח משותף יחד עם המנהל. הדיון שהתפתח בחדר היה דרמטי, והוא נחשף כאן לראשונה.

"ישבו בחדר המפקחת של בית הספר, המפקחת של החמ"ד ונציגה ממינהל החינוך בעירייה, ומולן מנהל בית הספר ומורים. כל מה שהיה להן להגיד לנו זה 'תסמכו עלינו, יש דברים שאתם לא יודעים', או 'אנחנו יודעים מה אנחנו עושים, יש דברים שאנחנו לא יכולים להגיד לכם. גם לכם לפעמים יש דברים בכיתה שאתם אומרים לתלמידים לסמוך על שיקול הדעת שלכם כי אתם לא יכולים לספר הכול'".

האמירות המתחמקות של אנשי משרד החינוך והעירייה עוררו את זעמם של אנשי הצוות. "היו כמה מורים שטענו: 'איך אפשר לסמוך עליכם, הרי לא שיתפתם אותנו בשום דבר מהתהליך הזה. הנחתתם עלינו מנהלים בלי שום הידברות, משנים לנו את האג'נדה של בית הספר בלי לשאול את המורים מה דעתם על זה'. בשלב הזה אמרה אחת הנציגות שהיא לא יכולה לחשוף את העילה לפיטורין, מטעמים של צנעת הפרט. שמעון אמר להן בצורה הכי שקופה: 'עזבו צנעת הפרט, אני פה ואני מוכן שתגידו מול המורים והתלמידים מה עשיתי'.

"לאחר מכן, אחת המורות הטיחה: 'מה זה צנעת הפרט? אני יכולה לחשוב שהוא נגע במישהי מהצוות'. שלושתן מיד קפצו ואמרו שלא מדובר בדבר כזה. מישהי אחרת אמרה: 'אם זה היה משהו פלילי, הוא לא היה יושב עכשיו פה אלא מאחורי סורג ובריח', ושוב הן אמרו שזה ממש לא דבר כזה. בכל הסיטואציה הזאת הוא יושב שם איתנו, מוכן שיגידו הכול, והן לא מסכימות לדבר. בעיריית תל אביב מתחבאים מאחורי הגדרות שגורמות לנו לחשוב: אוי ואבוי, מה הבן אדם עשה, כשבפועל כנראה שהוא לא עשה שום דבר מיוחד. יכול להיות שכולנו נתבדה יום אחד, אבל העובדה היא שכיום הוא מוכן לפתוח הכול ובעירייה מעדיפים להסתיר את העובדות".

אל מול העמימות שבה עטפה העירייה את מהלך הפיטורין, לצוות המורים, להורי בית הספר ולאש עצמו הסיבה ברורה כשמש. "לפני כחצי שנה נודע להורי צייטלין שעיריית תל אביב מתכוונת למנות למנהלת חטיבת הבנות את ד"ר חנה פרידמן, ממובילות קהילת יחד תל אביב ורכזת מסלול צופי"ה בצייטלין בשלוש וחצי השנים האחרונות. ביקשנו לברר מה הן תפיסותיה של חנה, ומכיוון שמצאנו שהיא מתכוונת 'להצמיח אמת מארץ' – שזו הגדרתה לדרך החינוך שלה ביחס להלכות קיימות, ביקשנו לפסול את המינוי", מגולל את מהלך העניינים נציג הנהגת ההורים בבית הספר.

בדבריו הוא מכוון לדברים שאמרה פרידמן בכנס 'הלכה והכלה' של רבני 'בית הלל' שאליהם היא משתייכת, ולפיהם היחס ההלכתי ללהט"בים ישתנה דרך החינוך בבתי הספר והנוהג בעם, ואחריו ייאלצו הרבנים לתת גושפנקא לנישואין חד מיניים. "ככל שעבר הזמן וההורים עמדו על דעתם, העמיק המשבר והוא זה שהביא לפיטורי מנהל בית הספר – דמות חינוכית ודתית מהמעלה הראשונה, שקהילת בית הספר אוהבת ומעריכה", הוא מסכם את הסיבה האמיתית לפיטורין, לטענתו.

הורים נוספים לתלמידי בית הספר חששו להתראיין לכתבה ולהיחשף, מה שמעיד על אווירת החשש שעדיין שוררת בבית הספר למרות ההסכם שהושג מול העירייה.

"אין באמת משהו מאחורי הטענות לפרשייה מסתורית שגובלת בצנעת הפרט", אומרת אותה מורה. "הוא התנגד לאחת המפקחות והיא לקחה את זה אישית, חוץ מזה שהוא טרפד את המינוי של פרידמן. אם היה להם יותר אומץ הם היו אומרים באופן ישיר – אתה יצאת נגד העירייה, עכשיו אנחנו מפטרים אותך".

על אף ההסכם שהושג, תחושת הזלזול וחוסר ההקשבה כלפי צוות בית הספר ממשיכה ללוות אותם. "לא משתפים אותנו, המורים מרגישים בובות של המפקחים והעירייה. אין לנו שום השפעה על בית הספר, אנחנו פה עושים את העבודה, אבל לא נקבע מה תהיה האג'נדה של בית הספר ומי יהיה המנהל. ההתנהלות תמוהה. האם מחר גם מנהל חילוני יוכל להתמנות פה? מעבר לזה יש גם תחושה שאם לכל מי שמרים את הראש עושים כזה רצח אופי, אז כבר מפחיד להעביר ביקורת או לפתוח את הפה".

בעיריית תל אביב סירבו להגיב לכתבה, והסתפקו בהודעה שמייצרת ערפל סביב הסיבה לפיטורין: "עיריית תל אביב-יפו רואה בבית ספר צייטלין את ספינת הדגל של החינוך הממלכתי-דתי בעיר, ומשקיעה מאמצים בפיתוחו כתיכון מוביל ברמה הפדגוגית והניהולית. בשנה האחרונה הוחלט בעירייה ובמשרד החינוך להפסיק את כהונתו של שמעון אש כמנהל בית הספר. עם זאת, לפי הנחיית ראש העירייה רון חולדאי ומחזיק תיק החינוך אסף זמיר, קיימה מנהלת מינהל החינוך שירלי רימון ברכה שיחה גלויה וכנה עם אש, ובסופה הוסכם כי לטובת תלמידי ותלמידות בית הספר תימשך העסקתו עד לסוף שנת הלימודים הנוכחית. השניים הגיעו להבנות באשר להמשך התנהלותו בתקופה שעד לסיום הכהונה, על מנת לאפשר בבית הספר עשייה חינוכית וערכית ראויה. מינהל החינוך מודה לשמעון אש על עבודתו המסורה בארבע השנים האחרונות ומאחל לו בהצלחה בהמשך הדרך".

פניית 'בשבע' לראשי מינהל החמ"ד בבקשת תגובה לפרשה לא נענתה.