איגרת הרמטכ"ל
איגרת הרמטכ"לצילום: דו"צ

בפקודת היום לַהֲקמת צה"ל אשר פורסמה היום לפני שבעה עשורים, כתב דויד בן-גוריון: "ועכשיו נפתח פרק חדש – מוקם צָבָא סדיר של מדינת ישראל, צבא החירות והעצמאות של ישראל בארצנו... בידיו של צבא זה יופקד מעכשיו ביטחון העם והמולדת".

מאז שנכתבו מילים אלו, ידעה מציאות חיינו תמורות רבות שלאורן נדרש צה"ל להתאים את דרכו המבצעית. עם זה, לא שכח צה"ל לרגע את ייעודו – ייעוד אחד, חד וּברור: להגן על המדינה, להבטיח את קיומה וּלהכריע מלחמה.

בחלוף שבעים השנים להנחת יסודותיו של צבא ההגנה לישראל, אנו מבקשים לחזור לדבריו של ראש הממשלה הראשון ולחזק את יסודותיו של צה"ל – אותו הצבא האמון על ביטחון העם והמולדת וראוי לאמון יושביה; אותו הצבא שבשורותיו נפלו על משמרתם נשים וּגברים אוהבי המולדת, לוחמים ולוחמות עזי נפש וַחֲדורי תושייה.

צבא זה הוא בראש וּבָראשונה צָבא לוחם. בִּשנתו ה־70 צה"ל הוא צבא מתקדם, תחבולני וּמוכן. יום-יום ניצבים כוחותינו לאורך הגבולות, וּפועלים בִּמלוא העוצמה וּבכל מקום שנדרש נגד המבקשים לפגוע בְּבִיטְחון ישראל. הַקִדמה המודיעינית והטכנולוגית שברשותנו היא מעטפת איתנה ללוחמינו בכל פעילות – לאור היום וּבאישון לילה. בִּבסיס לחימתנו העזה, ניצב לב נחוש, אמיץ ושורשי. לב אשר פעימותיו נשמעו בעוצמה בכל מלחמות ישראל וּבכל המבצעים שידע צה"ל, לב המתמלא גאווה לנוכח הישגינו ודואב את נפילת רֵעֵינו – ליבו של הלוחם הישרְאלי.

צָבא זה הוא צְבא העם. מן היום הראשון לַהֲקמתו ועד ימים אלו, נבנָה הצבא מכל רוֹבְדי העם ונשען על תמיכתם ועל ביטחונם בדרכנו. מְקור כוחו של צה"ל טמון בְּדורות של צעירים הנכונים לשׂאת על כִּתפיהם את האחריות לביטְחון ישראל. פנים רבות מרכיבות את דמותנו האחת; אלפי פניה השונות של החברה הישרְאלית.

צבא זה הוא צָבא ממלכתי. שבועת האמונים לִמדינת ישראל הנישאת בפיו של כל אחד מחיילינו – היא שבועתו של צה"ל כולו. השמירה על הממלכתיות היא חובתנו – אך יתרה מזאת, היא המאפשרת לנו לפעול יחד, לאור מטרה אחת וַעֲרכים משותפים.

צבא זה הוא צָבא ערכּי. הגנת המדינה, אהבת המולדת וּכבוד האדם – הם העומדים בִּיסוד עמוד השדרה המוסרי של צבא ההגנה לישראל. עלינו להוסיף וְלִפעול לאור רוח צה"ל, מתוך ההכרה כי עוצמתנו הערכית בלתי נפרדת מעוצמתנו המבצעית. יכולתו של צה"ל לשמור על עֲרכיו הברורים דווקא בתוך המציאות המורכבת, היא המעידה על חוסנו הערכּי והמוסרי.

מפקדים וחיילים,

גֵאים ועמוסי חובה אנו ניצבים בתאריך היסטורי זה. פרוסים ביבשה, באוויר וּבים, בכל הארץ מצפונה ועד לִדרומה – אנו העומדים על משמר הארץ בִּשנת תשע"ח. מול אתגְרי היום-יום זִכרו כי הנכם משרתים מדינה שלמה הֶחָבָה לכם את בּיטְחונה ואת שׂגשׂוגה.

למען אזרְחי המדינה ותושביה, למען אחינו ואחיותינו בארץ וּבתפוצות –

עלו והצליחו בִּמשימתכם.

רב-אלוף גדי איזנקוט

ראש המטה הכללי