החליט. כחלון
החליט. כחלוןצילום: הלל מאיר/TPS

"קבינט הדיור" בראשות שר האוצר משה כחלון, אישר היום (שני) לראשונה תכנית מתן מענקים למשפרי דיור בתכנית מחיר למשתכן.

בפרויקטים שבהם יש זכאות למענק רוכשים, תורחב הזכאות גם למשפרי דיור. אלה, יוכלו להשתתף רק לאחר שכלל הזכאים חסרי הדירה ברשימת הממתינים וכל הרשומים בסדרות השונות מיצו את זכאותם.

המענקים יינתנו למשפרי דיור באזורי פריפריה בלבד ורק בפרויקטים בהם הקבלנים נותרו עם דירות לא מכורות, לאחר שהוצעו כאמור לכלל מחוסרי הדיור בכל הסדרות ויעמדו על סך של 40 עד 60 אלף שקל.

בנוסף, 7,500 יח"ד לפינוי ובינוי הוכרזו כמתחמים מועדפים לדיור בגבעת שמואל, העיר העתיקה לוד ובית שמש. לראשונה הוכרזו מתחמים מועדפים לדיור גם על קרקעות פרטיות ובהם - 5,000 יח"ד בשדה דב.

תוכנית שדה דב שאושרה על ידי הקבינט להכרזה בותמל כוללת 5,000 יחידות דיור כחלק מ16,000 שמקודמות במתחם בוועדה המחוזית. התוכנית כוללת פארק חופי של 300 דונם ואלפי יחידות דיור במחיר למשתכן ובהשכרה.

התוכנית כוללת הוראות חדשניות לבנייה ירוקה ומאפשרת לציבור גישה לרצועת חוף של שני קילומטרים על חוף ימה של תל אביב. התוכנית כוללת עירוב שימושים של מסחר תעסוקה מגורים ומלונאות ותוסיף לתל אביב 2000 חדרי מלון. ביחד עם קידום תוכנית 3700 ופי גלילות הכוללות יחדיו עוד כ24000 יחידות דיור מדובר בשינוי טקטוני בשוק הדיור ובהיקף שיווים של המדינה בלב איזורי הביקוש ללא פגיעה בשטחים פתוחים.

תכנית נוספת על קרקעות פרטיות שאושרה להכרזה בותמל כוללת 6,000 יח"ד שנמצאת על קרקעות בהיקף של 2,700 דונם בשכונת בית אליעזר בחדרה.

זאת ועוד, הוחלט על הקמת צוות בין-משרדי לתיאום והסרת חסמים בתחום מכוני טיהור שפכים. בראש הצוות יעמוד ראש מטה הדיור הלאומי, זאב בילסקי ובו נציגים ממשרד האוצר, מנהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל, משרד הבינוי והשיכון, רשות המים, משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה וגורמים נוספים. הצוות יפעל כדי לייעל ולשפר את עבודתם של הגורמים השונים ותיאומם לצרכי קידום פרויקטי דיור. הצוות יטפל במקרים בהם מכוני טיהור שפכים מהווים חסם לפיתוח שכונות מגורים, בהתאם למדיניות היעדים שנקבעו על ידי הממשלה.

"על אף הירידה המתמשכת במחירי הדיור, אנחנו לא עוצרים אלא ממשיכים בכל הכוח. ההחלטות שאישר הקבינט היום ימשיכו את תנופת הבנייה בלב אזורי הביקוש וגם בפריפריה ויעצימו אותה. נמשיך לתכנן ולבנות לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל ונמשיך את היפוך המגמה בשוק הדיור", אמר שר האוצר.

ראש עיריית לוד, עו"ד יאיר רביבו, מסר בתגובה, "מדובר בצעד נוסף בהתפתחותה של העיר. לוד צועדת אל העתיד. בתוך מספר שנים נכפיל את העיר מבחינת כמות התושבים, מבחינת התשתיות ומבחינת השטח. שיתוף הפעולה הממשלתי עם העירייה, החברה הכלכלית לוד ומנהלת ההתחדשות העירונית בעיר הוא מבורך. נמשיך במגמה זו כי בלוד- התושבים במרכז".