נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז הערב (שלישי) על ביטול הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות, וקבע כי מדובר בהסכם רע שלא צריך היה להיחתם.

"המשטר האיראני הוא המממן העיקרי של טרור במזרח התיכון ותומך במיליציות טרור כמו חיזבאללה, הטליבאן ואל קעידה", אמר טראמפ. "אף פעולה של המשטר לא הייתה מסוכנת כמו הרדיפה אחר נשק גרעיני. הסכם הגרעין אמור היה להגן על ארה"ב ובנות בריתה מפני השגה של נשק גרעיני על די איראן.

בפועל ההסכם אפשר להם להעשיר איראן ולהגיע לנשק שכזה עם הזמן. הוא הסיר את הסנקציות בתמורה למגבלות קלות על תכנית גרעין וללא שום הגבלות על התנהגות אחרת כמו פעילותה של איראן בתימן וברחבי העולם".

"יש לנו הוכחה שההבטחה האיראנית הייתה שקר", הדגיש. "ישראל פרסמה ממצאים שהוסתרו על ידי איראן אשר הוכיחו את כוונתה של איראן להשיג נשק גרעיני. הסכם הגרעין לא היה צריך לקרות. הוא לא הביא שלום ולעולם לא יעשה זאת".

"אם אאפשר להסכם הזה להישאר, יהיה מרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון", המשיך טראמפ. "גרוע מכך, למשלחות הפיקוח של ההסכם לא היה מנגנון מספק כדי לאתר רמאויות, לבחון מתקנים צבאיים ולהעניש על הפרות של ההסכם".

"הסכם איראן פגום מיסודו ואם לא נעשה כלום, אנו יודעים מה יקרה תוך זמן קצר - המדינה המובילה במימון טרור תהיה על סף השגת הנשק הקטלני בעולם. לכן אני מכריז היום שארה"ב פורשת מההסכם עם איראן".

"בעוד מספר דקות אחתום על תזכיר נשיאותי כדי להתחיל בהטלת סנקציות על המשטר האיראני", הכריז. "נחיל את הסנקציות הכלכליות הגבוהות ביותר. כמו כן, כל אומה שתסייע לאיראן בדרכה להשגת נשק גרעיני - תיפגע גם היא מהסנקציות".

"עם יציאתנו מהסכם הגרעין, נעבוד עם בעלות בריתנו כדי למצוא פתרון אמיתי לאיום הגרעין האיראני. זה יכלול מאמצים לעצור את תכנית הטילים הבליסטיים, פעילות הטרור העולמית והתוקפנות במזרח התיכון".

מוקדם יותר שוחח נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, לקראת נאומו של טראמפ הערב בו יודיע על החלטתו בסוגיית הסכם הגרעין בין איראן למעצמות.

על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", בשיחה עדכן טראמפ את מקרון כי בכוונתו להודיע במהלך הנאום על פרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין והחזרת הסנקציות על איראן. עם זאת, בצרפת מכחישים את הדיווח.

הנשיא טראמפ אמור היה להכריע בסוגיה עד 12 במאי, אולם אתמול הודיע הבית הלבן כי בכוונתו להקדים את מועד ההודעה בארבעה ימים.