חסרים עורכים ימניים. ויקיפדיה
חסרים עורכים ימניים. ויקיפדיהצילום: ISTOCK

בערכי ויקיפדיה על הערים והיישובים במדינת ישראל לא מצוינים אירועים אלימים שהתרחשו במקום או שמיוחסים לתושבי המקום, אלא אם מדובר ביישובים ביהודה ושומרון.

בערך על היישוב יצהר יש קטגוריה בשם "האשמות באירועי אלימות" שמיוחסים לתושבי המקום. מצד שני, בערך על בורין, הכפר הסמוך, המחזיק ברקורד רב שנים של זריקות אבנים ואלימות נגד חיילי צה"ל ומתיישבי האזור, לא מוזכר כמעט שום אירוע.

בערך על הכפר חווארה, שממנו נזרקות אבנים על מתיישבי גב ההר מדי יום במשך שנים, מצוינים בעיקר טיעונים נגד חיילי צה"ל, ואילו אירועי האלימות שכוונו כלפי יהודים מתומצתים במשפט: "במקרים רבים משליכים ערבים בכפר אבנים לעבר רכבי יהודים. מאידך, בכמה מקרים היווה הכפר יעד לפעולות תג מחיר". בעיון מעמיק בעריכותיו של העורך הוותיק בוויקיפדיה "שושושושון" שהיה אחראי להטיה זו ניתן לראות דפוס פעולה קבוע: יישוב יהודי – מצוינים אירועי אלימות המיוחסים לתושבי היישוב; כפר ערבי – אירועי תקיפות נגד תושבי המקום.

את הערך על הכפרים תורמוס עיא וסאלם כתב משתמש חדש יחסית בשם אחמד חסן, שמציג עצמו כפלשתיני. גם חסן מקפיד בעריכותיו לציין רק את האירועים כלפי תושבי הכפר. בערך סאלם כתב: "בפברואר 1988 נקברו חיים ארבעה צעירים תושבי הכפר תחת תלולית עפר בידי בולדוזר צבאי של צה"ל". המקור שאליו מפנה חסן הוא מבזק קצרצר מעיתון מעריב המציין כי רק עלה חשד כזה נגד חיילי צה"ל. על מעשי האלימות והמחבלים שיצאו מהכפר לאורך השנים מיותר, כנראה, לדבר. מדי פעם עורכים ותיקים מנסים להיאבק במדיניות העריכה המוטה של השניים. כך, בערך חווארה בוטלה אחת מעריכותיו של "שושושושון" על ידי משתמש בשם "נרו יאיר", שציין: "גם מה שיש הוא די והותר ומביא צד אחד בלבד של הסיפור". בפעם אחרת הוא דחה שוב את עריכתו: "יכולת גם להביא ידיעות על מאות או אלפי מקרים של יידויי אבנים לעבר יהודים במקום" .

ומה קורה כשמנסים לשנות את המצב? בשבוע שעבר ניסה אברהם אליצור להוסיף לערך על הכפר סילואד מידע הקושר את תושבי הכפר למעורבות בטרור, תוך ציון אירועים והוספת מקורות מאתרי החדשות השונים. כמה שניות לאחר מכן בוטלה עריכתו על ידי "שושושושון" בנימוק: "לא מקובל. ככלל בערכי יישובים לא נהוג לפרט על תושבים-רוצחים".

בעקבות זאת פרסם אליצור בפייסבוק פוסט שהפך לוויראלי, ובדיון השתתפו רבים מעורכי ויקיפדיה. לאחר מאבקי עריכה שארכו כמה ימים הוכנסו כמה נתונים על תושבי הכפר, ביניהם מקורות צה"ליים הרואים בכפר מעוז חמאס ואחד הכפרים האלימים ביותר בגזרת בנימין, לצד מקורות המעידים כי בכפר נערכו תהלוכות שמחה בעקבות הצלחת פיגועים רצחניים שבוצעו על ידי תושבי הכפר כלפי ישראלים.

לתקן ימינה

"ויקיפדיה היא סכום כל הכותבים שלה. להלכה, כל אחד יכול לכתוב, ולכן כל מי שתוהה על הטיה כלשהי או חיסרון, נענה בתשובה: 'נו, אז תערוך ותתקן'. אלא שכידוע לכל מי שהתנסה, זה לא כל כך פשוט. כדי לערוך בוויקיפדיה צריך לדעת איך ומה לכתוב. יש באתר שכבה של עורכים המכונים 'מפעילי מערכת', אשר משתמשים בשיקול דעתם כדי להסיר מידע שנראה להם מגמתי. ברור שאם הם נוטים שמאלה, מידע משמאל יכול להיראות להם כאובייקטיבי ומידע מימין יכול להיראות להם מגמתי", אומר הלל גרשוני, פובליציסט ובעברו מפעיל מערכת בוויקיפדיה בעצמו.

"האם הכינוי 'התנחלות' הוא אובייקטיבי ו'התיישבות' הוא ימני, או שמא 'התיישבות' הוא האובייקטיבי ו'התנחלות' הוא השמאלני? בהצבעה שנערכה לפני שנים רבות הוחלט שהאופציה הראשונה היא הנכונה, וכך זה נשאר; וברור שהדעות הפוליטיות של כל אחד ממפעילי המערכת משפיעות. מדי פעם מתעוררת יוזמה לנסות 'לתקן ימינה' ערכים שונים, אבל לא ראיתי את היוזמות מתרוממות, בין השאר בשל ההטיה של מפעילי המערכת, אבל גם משום שהעורכים החדשים נלהבים מדי להחדיר את האג'נדה שלהם ואינם מבינים שמה שחשוב לרוב מפעילי המערכת הוא פחות האידיאולוגיה, אף שהיא תמיד נמצאת שם ברקע, ויותר הכתיבה המקצועית והשקולה. מה שייראה כתעמולה - יימחק במהרה. היתרון של השמאל, לא רק בוויקיפדיה, הוא שהם מבינים איך לכתוב דברים שהם תעמולה לכל דבר כך שייראו אובייקטיביים. די להעיף מבט על נושאים אידיאולוגיים כבדים כמו להט"ב כדי לראות כיצד האידיאולוגיה הפרוגרסיבית שולטת שם ביד רמה. יש שם כמה מפעילי מערכת ותיקים שהם גם פעילים בקהילת הלהט"ב, והם מדכאים בנחישות כל ניסיון לאזן את הערכים כדי שייראו פחות תעמולתיים", מעיד גרשוני.

רבים מהערכים בוויקיפדיה הם בעלי הקשר פוליטי, והאתר, שכותרתו היא "ויקיפדיה: האנציקלופדיה החופשית", מספק מרחב פעולה המדגים מערכת יחסי כוחות בין כותבים, כשכולם מתבקשים לעמוד בכלל שהציב האתר: "עריכה מנקודת מבט ניטרלית". אולם מתברר שלא תמיד ניטרליות היא שם המשחק. כאמור, לפי מדיניות ויקיפדיה, יישוב ביהודה ושומרון קרוי התנחלות. כך למשל בערך על היישוב חשמונאים נכתב כי "חשמונאים היא התנחלות דתית-לאומית במערב הרי בנימין".

פלטפורמה בהתהוות

בוויקיפדיה יש מי שמנסה להדוף את הטענות. "בעבר אני חושב שזה היה נכון, ויקיפדיה הייתה מוטה שמאלה, אבל בשנים האחרונות הצטרפו לוויקיפדיה הרבה אנשים מכל גוני הקשת, ועל פניו זה כבר לא נכון. מנסים להיות אובייקטיבים", אומר עמיחי בנעט, ויקיפד ותיק. "אחד מהכללים בוויקיפדיה הוא נקודת מבט ניטרלית. יש ערכים שמוטים שמאלה, יש ערכים שמוטים ימינה ויש ערכים מאוזנים. ויקיפדיה היא פלטפורמה שכל הזמן בעבודה". את האשמה העיקרית בהטיה מפנה בנעט לוויקיפדיה באנגלית: "מדיניות ויקיפדיה האנגלית לגבי כל היישובים שמעבר לקו הירוק היא שבכל פסקת פתיחה לערך מצוין כי 'הקהילה הבינלאומית רואה בהתנחלויות הישראליות בגדה המערבית כלא חוקיות על פי המשפט הבינלאומי, אך ממשלת ישראל סותרת זאת'. לצערנו אנחנו מיעוט וויקיפדיה מוטה נגד ישראל".

את הטענות ביחס להנחיות הקהילה כלפי יו"ש הוא דוחה: "המדיניות נקבעה כי היא משקפת את המציאות: רוב אזרחי ישראל קוראים ליישובים האלה התנחלויות. אוהבים או לא - זאת המציאות". בנעט מזכיר כי את הערכים שאנו חושבים למוטים, ביכולתנו לשנות: "הרבה דברים כתובים או לא כתובים, כי מישהו כתב או מישהו לא כתב אותם. אם אין ערך על כפר או על אזור מסוים, זה כנראה כי אף אחד עוד לא כתב. ויקיפדיה נכתבת על ידי אנשים שזה מעניין אותם, ובאופן טבעי שמאלנים יתעניינו בערכים על כפרים. לא נכון להתייחס רק לתמונת המצב נוכחית, כי אין פירושה שהמצב יישאר כך לתמיד. מעלים את השאלות כדי לשים לב, ומהדברים האלה יש דיון. אור השמש הוא הדבר הכי טוב".

הסיבה המרכזית לחוסר האובייקטיביות בערכים קשורה לחוסר הגיוון באוכלוסיית הכותבים: "יש מחקרים שהשוו ערכים בשפות שונות, ומתברר שאוסף הכותבים בוויקיפדיה בערבית, שכותבים על אותו נושא, אקלים הדעות בו הוא אחר לחלוטין מכל ויקיפדיה אחרת. ככל שהאוכלוסייה קטנה יותר, סביר להניח שנמצא הטיה. כך גם בוויקיפדיה ביידיש. זה משפיע", כך מנמק פרופ' אזי לב-און מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל את הסיבות להטיה. "אני כותב ספר על משפט רומן זדורוב, ויש עליו ערכים באנגלית וברוסית. באופן קבוע עולות בקשות בקבוצות שדנות בנושא להיכנס לערך ולערוך אותו באופן מסוים. בוויקיפדיה העברית זו בעיה קטנה, אבל בערך ברוסית - כמה רוסים מכירים את הערך ויאזנו את התמונה? סביר להניח שהערך ייטה לטובת זדורוב. ריבוי העורכים אמור להיות מנגנון לבקרת איכות, אולם במקרים מסוימים זה לא קורה, ויש הטיה לכיוון האוכלוסיות היותר דומיננטיות בקרב העורכים. למשל, יש יותר מכפליים עורכים גברים בוויקיפדיה ביחס לנשים, ולכן ערכים מסוימים הקשורים לפמיניזם משקפים עמדות יותר גבריות".

למרות זאת, אומר לב-און, הכללים יחסית אובייקטיביים. "יש מערכת כללים שעומדת מאחורי הגוף, עם כללים ותת-כללים, וזה אמור להקל. יש דיון מתמיד בנוגע לכללים, הם לא מונחתים מלמעלה. לא זהבה גלאון ולא איילת שקד כתבו אותם. הם ניטרליים". את עיקר ההטיה הוא מייחס לעורכים: "העורכים אמורים להגיע מנקודת מבט ניטרלית, אבל זה לא תמיד מה שקורה בפועל. אם יש בכתיבת ערך 90 עורכים ימנים ועשרה שמאלנים, סביר להניח שהמספר יכריע".

לא להתלונן, להשפיע

אז מהו הפתרון? לדברי בנעט, הפתרון בידיכם, הקוראים: "אנשים שזה באמת מעניין אותם, יבואו ויכתבו בוויקיפדיה. ככל שאתה כותב ותיק יותר, כך מעריכים יותר את דעתך. בעבר כדי לכתוב היית צריך להיות פרופ' בן ציון נתניהו, אבל היום לכל אחד יש הזדמנות להרחיב אנציקלופדיה".

גרשוני מצטרף לדעתו ומציע עצות וכללים: "אני מציע לא להתלונן יותר מדי, וכן לנסות להשפיע, אם זה מפריע לכם. פעולה מסיבית ומבוזרת של תיקונים פה ותיקונים שם בהכרח תותיר רושם, ולא הכול יימחק. אבל לפני שאתם כותבים, חשוב לחשוב כיצד יראה זאת מפעיל המערכת. הירשמו לאתר – זה יראה על רצינות וישכך חשדות. אל תדחפו אידיאולוגיה בכוח. אל תערכו רק את מה שנוגע לנקודות האידיאולוגיות, כי מפעילי המערכת יזהו אתכם במהרה כסוס טרויאני וינטרו את העריכות שלכם.

''אפשר להכניס מידע חשוב בצורה שיהיה ברור שהיא אובייקטיבית. הביאו עובדות, לא דעות. הביאו מקורות, קישורים מהימנים, לעובדות שכתבתם. רוצים להביא דעה רווחת בציבור? כתבו: 'רבים אומרים ש...', והביאו מקור. הפכו את הערכים למקצועיים יותר, ולא למוטים לכיוון שלכם. אם מספיק אנשים יעשו זאת, אולי ויקיפדיה תיטה קצת יותר לאמצע".

מקרן ויקימדיה נמסר בתגובה: "בכתיבה השיתופית בוויקיפדיה לוקחים חלק מאות עורכים מתנדבים אשר יחדיו כותבים את האנציקלופדיה השיתופית כבר למעלה מ‑15 שנים. הטענות כאילו ויקיפדיה היא ימנית, שמאלנית, חרדית, חילונית, או כל שיוך כזה או אחר - משוללות כל יסוד ולרוב מקורן בבעלי אינטרסים כאלה או אחרים, המשליכים מקרים בודדים על פרויקט ענק הכולל כ‑225,000 ערכים במגוון נושאים. ויקיפדיה מוכיחה כבר עשור וחצי שהיא אמינה וניטרלית, והיא מזמינה כל אדם הרוצה לערוך לעשות זאת, בדיוק כפי שעושים זאת כל מתנדבי הפרויקט".

[email protected]