שגרירות ארה"ב בירושלים
שגרירות ארה"ב בירושליםצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שגרירים ממספר מדינות אירופאיות ובהן רומניה, צ'כיה, הונגריה ואוסטריה, בלמו את ההצהרה שתוכננה על ידי צרפת ולפיה "ירושלים צריכה להיות בירת ישראל ופלסטין, ומעמדה הבינלאומי אמור להיקבע במסגרת הסדר קבע בין ישראל והפלסטינים".

ההצהרה של צרפת גם קבעה כי "מדינות אירופה לא יעבירו את השגרירויות שלהן לירושלים".

ברשות הפלסטינית זעמו על ממשלות ארבע המדינות האירופאיות שהתנגדו לפרסום ההצהרה הצרפתית ופרסמו הודעה המגנה את שגרירי אותן ארבע מדינות – צ'כיה, הונגריה, אוסטריה ורומניה. "ההחלטה של ארבע המדינות מנוגדת למדיניות האיחוד האירופי ולחוק הבינלאומי", הודיעה הרשות הפלסטינית.

המתנגדת הראשית לפרסום ההצהרה הצרפתית הייתה הונגריה, שראש הממשלה שלה ויקטור אורבן נחשב יחד עם נשיא צ'כיה מילוש זמאן לשני מנהיגים האירופאיים הידידותיים ביותר לישראל.

סגן השר לענייני דיפלומטיה בינלאומית, מייקל אורן, פרסם הודעה בה טען כי "האיחוד האירופי צריך להתבייש בעצמו" על ההצהרה נגד העברת השגרירות האמריקאית לירושלים.

ח"כ אורן שיבח את עמדתן של ארבע המדינות נגד ההצהרה. "תודה צ'כיה, הונגריה ורומניה על בלימת הצהרת הגינוי של האיחוד האירופי להעברת השגרירות לירושלים – המוקד הרוחני של העם היהודים במשך 3000 שנים, בירת הדמוקרטיה היחידה של האזור. שלוש המדינות האלו צריכות להיות גאות והאיחוד האירופי צריך להתבייש", כתב אורן.