המיצג במדרחוב
המיצג במדרחובצילום: דוברות אור תורה סטון

העוברים והשבים במדרחוב בן יהודה בירושלים, נתקלו אתמול (רביעי) במחזה לא שגרתי - כלוב ציפורים ענק ובו סלון קטן.

מדובר במייצג מיוחד של ארגון "יד לאישה" מבית רשת אור תורה סטון, במסגרתו הוצב הכלוב בלב המדרחוב ובו ישבו עגונות ומסורבות גט.

במהלך היום, סבבו את הכלוב מאות אנשים, עוברים ושבים אשר נכנסו לכלוב וחוו במשך 3 דקות את תחושת חווית השבי של העגונות ומסורבות הגט, הנמצאות מדיי יום ושעה כלואות בכלא נישואין בהם אין לה חפץ ומבלי יכולת להשתחרר.

המיצג שתוכנן לפני מספר שבועות דווקא לתחילת עונת החתונות כדי להעלות את המודעות לתופעת סרבנות הגט, קיבל השבוע חיזוק אקטואלי, עת התפרסם כי בית הדין הרבני הכריז על ירון אטיאס כסרבן גט. הוא הורה לפרסם את שמו של אטיאס, תמונתו ופרטים אישיים נוספים שלו, וכן להטיל עליו סנקציות חברתיות והלכתיות: לא להושיבו בבית הכנסת, לא להעלותו לתורה ועוד.

א׳, אחת העגונות שנכחה במיצג אמרה "בשנתיים האחרונות הייתי עסוקה בלגדל את הילדים, בלעבוד כדי לפרנס אותם כי אני לא מקבלת מזונות, ובלנסות להשיג משמורת. לא היה לי זמן לדאוג לעצמי, לחיים ולזוגיות שלי. לא נחשפתי ולא סיפרתי, אבל עכשיו הגיע הזמן".

פנינה עומר, מנכ"לית ארגון "יד לאישה", אמרה כי הביקור בכלוב מדמה את חווית השבי של העגונות, במיוחד אל מול הרחוב והחיים שממשיכים לזרום ולהתקיים, ומבטא את זעקתן ומצוקתן של נשים הנמצאות בכלא העגינות מזה שנים רבות, שיש לנו אחריות ציבורית שלא להשאירן לבדן במערכה. רגע לפני שנגמרת ספירת העומר ומתחילה עונת החתונות למיצג ולנושא חשיבות מיוחדת במינה, שכן חשוב להבין שכל אישה יכולה להפוך לעגונה".