דיוויד פרידמן
דיוויד פרידמןצילום: הלל מאיר/TPS

שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, לא מרבה להתראיין בתקשורת האמריקנית. ביום חנוכת השגרירות בירושלים הוא בחר להתראיין דווקא לרשת השידור הציבורית NPR, שנחשבת לאחת הרשתות הסולדות מהנשיא טראמפ באופן מובהק.

פרידמן הוצג בראיון כמי ש"פעם גייס כספים עבור התנחלויות בגדה והיום מוביל את העברת השגרירות, צעד שירגיז את הפלסטינים".

השגריר נשאל האם לדעתו העברת השגרירות תתרום לקידום תהליך השלום. "המהלך הזה יאפשר לכל הצדדים להתמקד בסוגיות המרכזיות", ענה פרידמן והסביר, "מה שעשה הנשיא הוא להחזיר את הכוח לארה"ב.

''הפלסטינים תמיד החזיקו ב'זכות וטו' על החלטות של ארצות הברית ומדינות אחרות להכיר בירושלים כבירת ישראל. הנשיא טראמפ ביטל את המצב הזה, כי הוא פשוט לא נכון ולא הגיוני".

המראיין ניסה להקשות על השגריר האמריקני ואמר כי עיין במסמכים היסטוריים וראה שהאו"ם בכלל רצה את ירושלים, במקור, כעיר בינלאומית, וישראל נגסה ברצון הזה בהדרגה.

פרידמן השיב בנחרצות, "במקום להתחיל את הסיפור ב-1947 בוא נלך 3,500 שנים לאחור, לימי התנ"ך. אחד הפרשנים הגדולים של התנ"ך הוא רש"י שאמר שהסיבה שהמקרא מתחיל עם בריאת העולם היא כדי להבהיר לעולם שהמסר שארץ ישראל שייכת לעם היהודי הגיע ישירות מאלוהים.

''כך שאם אומות העולם יאמרו שלעם היהודי אין כל קשר לארץ ישראל, ניתן יהיה להצביע על כך שבורא העולם הוא זה שנתן אותה".

"אבל אפשר גם ללכת על גישתך", פנה השגריר למראיין. "ב-1947 חילק האו"ם את ארץ ישראל ליהודים ולערבים וקבע את בינאום ירושלים. הערבים דחו את זה, היהודים קיבלו. הערבים פתחו במלחמות ובסופן ישראל כבשה את ירושלים".

המראיין ענה לפרידמן שמדובר בכיבוש של שטח פלסטיני. "תן לי לתקן אותך", אמר השגריר. "העובדות הן שישראל כבשה את השטח מידי ירדן. לא שלטו כאן פלסטינים. גם שליטתה של ירדן בירושלים וביהודה ושומרון הוכרה רק על ידי בריטניה ופקיסטן, כך שמבחינה בינלאומית לא ממש היו לירדן זכויות משפטיות. מבחינה זו, זכויותיה של ישראל בירושלים באותה עת, היו גבוהות לאין ערוך".

בשלב הזה ניסה המראיין להבין האם האמריקנים יתמכו בפתרון שתי מדינות. "אין לנו בעיה עם הפתרון הזה אם שני הצדדים ירצו בו. לא נכפה אותו. חשוב שמדינה פלסטינית תקום כשהיא לא מאיימת על ישראל, ירדן או מצרים".

ומה עם תוכנית השלום, היקשה המראיין. פרידמן השיב "אנחנו עובדים עליה. עיתוי זה הכל בחיים ואנחנו מחכים לזמן הנכון שיאפשר לנצל את ההזדמנות הזאת בצורה הכי טובה לישראל ולפלסטינים".