ריבלין:
'מעלה' עשה מהפכה של ממש בישראליות

נשיא המדינה אירח את יוצרי בית הספר לקולנוע. ''תודה לכם על פתיחת השער, על הצעד הנוסף לבניית הישראליות המשותפת".

עדו בן פורת , ט' בסיון תשע"ח

היוצרים עם הנשיא ורעייתו
היוצרים עם הנשיא ורעייתו
צילום: מארק ניימן, לע''מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה אירחו היום (רביעי) את יוצרי בית הספר לקולנוע "מעלה".

במפגש התקיים שיח בנושא הקולנוע ככלי משקף ומשנה מציאות ושולבו בו קטעי סרטים, בהשתתפות נטע אריאלי מנהלת ביה"ס, השחקנים יבגניה דודינה והילאל כאבוב והבמאים ענת צוריה, אלירן מלכא ועמיחי גרינברג.

"לפני שהוקם 'מעלה', התפרסם בכתב העת נקודה המאמר המכונן של אורי אורבך זכרו לברכה, 'הטובים לתקשורת'. מאמר שהניע תהליך חשוב ומשמעותי, תהליך ההשתלבות של בני ובנות הציונות הדתית במערכות התקשורת השונות", אמר הנשיא בדבריו.

"לדור של היום זה נראה טבעי מאוד לראות עיתונאים ועיתונאיות בני הציונות הדתית, על גווניה השונים, יושבים באולפני החדשות מסקרים אירועים, משדרים באולפני הרדיו, מפיקים ועורכים ומביימים. אבל המבוגרים יותר מביננו, זוכרים שלראות כיפה בשידור, לא של מרואיין, הייתה דבר מפתיע.

''ומאורי לאורי, ב-1989, שנתיים לאחר 'הטובים לתקשורת', הקים אורי אליצור, יחד עם מוטי שקלאר, נפתלי גליקסברג ויצחק רקנאטי, את בית הספר מעלה לקולנוע ולתקשורת, מהלך משלים לקריאה של אורבך", הוסיף ריבלין.

הנשיא ציין שבשנה הבאה יציין בית הספר שלושים שנה בהן שינה תפיסה ומציאות. "היום זה נראה טבעי מאוד לראות סדרות וסרטים שמופיעים בהם גיבורות וגיבורים חובשי כיפה ומטפחות".

עוד אמר הנשיא, "המובן מאליו הזה לא היה קיים בלי 'מעלה', שעשה מהפכה של ממש בישראליות וגם שינוי של ממש בתוך הציבור הדתי לאומי. 'מעלה' הפך למרחב בטוח שבו אפשר לשאול שאלות קשות על הזהות הדתית-לאומית.

''מרחב שבו אפשר לתת קול ובמה למגוון הזהויות של הציבור ולהכיר אותו לציבורים אחרים, ובכל יום הוא מוכיח שוב את המובן מאליו, את הסוד הגדול של הקולנוע, שבסוף, החוויות האנושיות הבסיסיות ביותר מרגישות אותו הדבר. לא משנה אם הסרט הוא יפני או אוסטרלי, מגינאה המשוונית או מצרפת – אם הוא טוב מספיק, הוא מסביר לנו את עצמנו''.

ריבלין סיים את דבריו והודה ליוצרים, "ככל שמכירים יותר, מרגישים קרובים יותר. ככל שמכירים יותר, אפשר להבין יותר ואפשר להרגיש חלק מאותו השלם. תודה לכם על פתיחת השער, על הצעד הנוסף לבניית הישראליות המשותפת".



טוען....

צילום: מארק ניימן, לע''מ

בשיח שהתקיים הוצגו קטעים מהסרטים "כמו בבית" (במאית ותסריטאית: שירה מישר) בכיכובה של יבגניה דודינה ו-"חסימות" (במאי: גולן רייז) בכיכובו של הילאל כאבוב.

דודינה סיפרה על העבודה במסגרת מעלה בסרט סטודנטים, ואמרה כי שמחה להיחשף לתכנים איכותיים ולבי"ס שמרגיש כמו בית, "זו הסיבה שלא חששתי להשתתף בסרט, התסריט והבמאי היו חשובים לי ולא העובדה שמדובר בסטודנט". כאבוב סיפר על החוויה שלו כערבי ישראלי ועל האווירה המיוחדת מאחורי הקלעים בין אנשי הצוות.

אלירן מלכא, יוצר "שבבניקים", סיפר על הבחירה שלו ליצור את הסדרה ואמר "ניסיתי לא לשפוט אותם אלא דווקא להציג אותם ממקום מעריץ. בפורים קיבלנו חותמת להצלחה כי שלחו לנו עשרות תמונות של נערים חילונים שמחופשים לשבבניקים. החרדים, תלמידי הישיבות, היו שקופים ופתאום ראית אותם. אנחנו כיוצרים יכולים לתרגם חוויה ממשית עבור הצופה וזה מה שאני עושה".

באירוע הוקרנו קטעים מתוך הסרט "העדות" של הבמאי עמיחי גרינברג, ומ"מקודשת" שיצרה ענת צוריה על נשים עגונות. עוד השתתפה בדיון רחל אליצור יוצרת חרדית שסרטה, "מסכת פאה", יוקרן הערב בפסטיבל "דוקאביב".