ארכיון
ארכיוןצילום: דובר צה"ל

ביום ראשון יעלה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה חוק האוסר צילום או תיעוד של חיילי צה"ל בתפקיד.

יוזם החוק, חבר הכנסת ויו"ר ישראל ביתנו רוברט אילטוב, מעלה את ההצעה בתמיכת שר הביטחון אביגדור ליברמן, כך פורסם בעיתון "ישראל היום".

הצעת החוק, העונה לשם "איסור צילום ותיעוד של חיילי צה"ל", קובעת עונשים כבדים לעוברים על החוק. "מי שהסריט, צילם ו/או הקליט חיילים בעת מילוי תפקידם, בכוונה לערער את רוח חיילי צה"ל ותושבי ישראל, דינו - מאסר לחמש שנים. מי שהתכוון לפגוע בביטחון המדינה, דינו - מאסר לעשר שנים", נכתב בהצעת החוק.

נוסף על איסור התיעוד, ההצעה קובעת איסור הפצה של תוכני צילום או הקלטה ברשתות החברתיות או בתקשורת הממוסדת.

לדברי ח"כ אילטוב, הצעת החוק באה כמענה להתנכלויות, כהגדרתו, של פעילי שמאל לחיילי צה"ל בעת שעסקו בפיזור ההפגנות האלימות של חמאס על גבול עזה. הפעילים נצפו כשהם מפריעים לחיילים שחסמו את מעברם לגבול, מאשימים אותם בפשעי מלחמה ומכנים אותם "טרוריסטים".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "כבר שנים רבות מדינת ישראל עדה לתופעה מדאיגה של תיעוד חיילי צה"ל. זאת באמצעות צילומי וידאו וסטילס והקלטות שמע על ידי ארגונים אנטי־ישראליים ופרו־פלשתיניים כגון בצלם, נשות מחסום ווטש, שוברים שתיקה וארגוני BDS שונים. במקרים רבים הארגונים מבלים ימים שלמים בסמוך לחיילי צה"ל בהמתנה קצרת רוח לפעילות שאפשר לתעד בצורה מוטה ומגמתית - ובאמצעותה להטיל עליהם קלון".

עוד נכתב כי "התיעוד נעשה לרוב תוך הפרעה לפעילותם השוטפת והמבצעית של חיילי צה"ל, ולעיתים אף תוך הטחת האשמות ועלבונות בפניהם. מרבית אותם ארגונים נתמכים על ידי עמותות וממשלות בעלות אג'נדה אנטי ־ישראלית מובהקת, אשר משתמשים בתכנים המגמתיים האלה לשם פגיעה במדינת ישראל ובביטחונה".

"הגיע הזמן לשים סוף להפקרות הזאת. לא ייתכן שכל פעיל או ארגון שמאל, אשר נתמכים על ידי ישויות זרות, יקבלו גישה חופשית ויתעדו באין מפריע את חיילי צה"ל בעת מילוי תפקידם. עלינו מוטלת האחריות לספק לחיילי צה"ל את התנאים האופטימליים לביצוע תפקידם, מבלי שיצטרכו לחשוש מאיזשהו פעיל או ארגון שמאל שיפיצו את תמונתם לשם עשיית שיימינג והטלת קלון עליהם", אמר ח"כ אילטוב.