כנס ''מעלה''
כנס ''מעלה''צילום: רועי לוי

ראש אגף כוח האדם האלוף מוטי אלמוז השתתף הערב (שני) בכנס 'מעלה' לזכרו של העיתונאי והפובליציסט אורי אליצור ז"ל. הכנס, שנערך בגבעת שמואל, עסק במתחים בין הצבא והציונות הדתית שהגיעו בשנה האחרונה לשיאים חדשים.

מדברי האלוף אלמוז עולה כי צה''ל לא מתרגש מהקמפיין של ארגון ''חותם'' נגד גיוס בנות דתיות לצה''ל. האלוף הסביר מדוע צה''ל פועל לגייס את הבנות והדגיש כי מטרת הצבא היא להגן על מדינת ישראל.

"גופים דוגמת 'חותם' שבוחרים להמשיך ולהסריט את אותם סרטונים משפילים ופוגעניים, אני אומר - אין בעיה תמשיכו להוציא סרטונים, אני לא אשפוט את הצעדים שבהם אתם נוקטים אבל תחליטו לבד מה אתם רוצים, האם להמשיך בדרך הזו או בדרך של רבנים שבאים ומדברים מתוך הלב ומתוך מועקות אמיתיות, תחליטו אתם.

''תמיד היו נשים בצה"ל ויהיו עוד עשור עוד אלפי נשים בצבא. לצה"ל יש משימה מאוד ברורה וחד משמעית-להגן על עם ישראל והוא אינו תנועה חברתית", הדגיש ראש אכ"א אלמוז. ''לפיכך יש צורך צבאי אמיתי לגייס בנות ומתוקף העובדה שהצבא הוא צבא העם להביא גם בנות לצבא.

''יש הרבה מקצועות בצבא שנשים מקיימות בהצלחה רבה, ועם זה יש מקצועות שתהיה טעות גדולה לשלב בהן נשים בשל צרכים פיזיולוגיים שונים שלא מתאימים להן, ואין פה שום נימה שוביניסטית", ציין האלוף.

מנכ''ל ארגון ''חותם'' עמיטל בראלי המתנגד לגיוס בנות האשים, "האלוף אלמוז שבתפקידו הקודם היה דובר צה"ל הפך את דוברות צה"ל למשרד היח"צ הגדול ביותר במדינת ישראל, תמיד תראו בכתבות לוחמות בצבעי הסוואה ומהפכה שקידמה אג'נדה מאוד גדולה.

''אנחנו מדברים על יחסי ציבור לקידום אג'נדה פמיניסטית והאמון שיש לדובר צה"ל נפגע מאוד. ואני שואל את אלמוז האם צבא העם הוא צבא של ערכים דמוקרטיים או צבא יהודי? צבא יהודי זה לא לערבב בין בנים לבנות בתוך נגמ"ש בתוך פילבוקס. 75-80% בוחרות בשירות הלאומי ומבינות כי הצבא הוא לא מקום לאישה ולאישה הדתית בפרט".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אמר במהלך האירוע כי צה"ל מאפשר בשנים האחרונות כניסה של השקפות פוסט מודרניות שמנסות לפגוע בתא המשפחתי, ''וברצון לגדל יצורים קוסמו פוליטיים וחסרי זהות ומחויבות שעומדים להם כאטום שמרחף עצמאי ביקום. מסמך יוהל"ם שפורסם בנובמבר 2015 מכיל את השינוי מהיוהל"ן (יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים) ליוהל"ם (יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר), ואחד מהסעיפים הרבים מדבר על כך שאין הבדל בין נשים לגברים, אלא הבניות חברתיות שיוצרות הבדל בין נשים לגברים דרך תפיסה חברתית.

''צה"ל מכניס גופים דוגמת בינה והרטמן שמטרתם לנתק את המחויבות של הפרט מערכים חברתיים ומשפחתיים ולמעשה כורת את הענף עליו הוא יושב כי אותם מכונים גורמים לפגיעה קשה במוטיבציה של החייל בצבא", טען חבר הכנסת.

מנכ"לית ארגון ''אלומה'' יפעת סלע סיפרה כי 935 בנות דתיות התגייסו לצבא ב-2010 ובשנה האחרונה התגייסו 2,700 בנות. ''המספרים מדברים בעד עצמן. דווקא בגלל שהחיילות הדתיות לא שמות את האני במרכז הן מבקשות להיות בצבא, אז אם אנחנו רוצות להיות ציונות דתית של עם אז אנחנו מתנדבות לשרת בצה"ל ורוצות לראות עצמנו כחלק מעם ישראל. צריך לתת לבנות להתגייס, אבל לעשות את הדברים ביישום שכל ולשמור על הצרכים של הבחורה הדתית בתוך הצבא".

בכנס בהנחיית מנכ"ל מעלה רפי קפלן השתתפו אלוף מוטי אלמוז, חה"כ בצלאל סמוטריץ', הרבנים עמיחי גורדין, אבי גיסר, עמיחי אליהו ועמיטל בראלי, ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני, אלוף (מיל') גרשון הכהן, מנכ"לית אלומה יפעת סלע, כרמלה מנשה, חיים פאלק ורמי הופנברג מהנהלת מעלה ובני משפחתו של אורי אליצור ז"ל.

בפאנל שדן בנושא יחסי הציונות הדתית וצה"ל נשאל הרב עמיחי אליהו מארגון "צו אחד" האם יש אחיזה לאמירות הקיצוניות הרבות מדי רבנים דוגמת 'צה"ל איבד צלם אנוש' וציין כי "האמירות משקפות שבר אמיתי בין הציונות הדתית לצה"ל, והצבא התעורר בגלל הצעקות האלה. ראש אכ"א אמר שאנחנו מנסים למשוך את צה"ל גם לכיוונים רחבים יותר והודה שיש ניסיון לפגוע בכוחה של הציונות הדתית בצבא.

''היה קיזוז תקנים והוצאת ענף תודעה יהודית מהצבא ותחושה של התקפה גדולה מאוד על הרבצ"ר קרים עם כניסתו לתפקיד ובפועל הרבנות הצבאית לא מודעת לבעיית השירות המשותף וגם לא מודעה לעובדה שקיימים שירותים משותפים בתוך צה"ל", טען אליהו.

האלוף (מיל') גרשון הכהן אמר כי ''הקמפיין שהרימו בשנה האחרונה הרבנים כנגד צה"ל פגע קשות בקצינים הדתיים מכיוון שהתחושה בציבור הייתה שהם מביאים אג'נדה לתוך הצבא. הבעיה היא עם הרבנים שרואים בצה"ל את המשך מערכת החינוך שלהם, כחלק מההמשך מהישיבה התיכונית, ההסדר ואחרי זה רוצים שליטה גם בצבא. הרבנים מיותרים בצבא, אף פעם לא היה חסר לי רב בצבא.

''האלוהים שלי הוא קונקרטי ולא דתי, האלופים לא באים עם אלוהים לעבודה במטכ"ל, די! תפסיקו כבר לחפש את הקשר בין העובדה שאין אלופים במטכ"ל לעובדה שהם דתיים", דרש.

הרב עמיחי גורדין אמר כי הוא ''מבין את הרבנים שהתבטאו מתוך מצוקה, וכשצוער דתי מרים בחורה כחלק מסחיבת פצוע אז למרות שאין לנו רצון לכתחילה להתערב במערכת הצבאית לצערנו יש מקום להתערבות. בשנה וחצי האחרונות הייתה מצוקה אמיתית בנוגע לדברים שקורים לחייל הדתי בצבא.

''אני יכול להגיד שהרמטכ"ל הנוכחי ניהל את הדברים באחריות רבה ודאג להוציא את המוגלה שנוצרה כתוצאה מהבעיות שקיימות בשטח. בשנים האחרונות הוכנסו נשים למקצועות רבים ולא נעשו בצבא לאורך שנים התאמות נדרשות. זה מצביע על כך שהצבא גברי וחילוני והכי קשה בו לדתיים ונשים ובעיקר לנשים דתיות".