פריז
פריזצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

על פי חלקים מתוך חוזר מנכ"ל משרד החינוך הצרפתי שפורסמו היום (ד'), ייאסר על תלמידים להגיע לבתי הספר עם לבוש הכולל סממנים דתיים בהם כיפות וחצאיות ארוכות.

לפי דיווח ב"לה פיגארו", מדובר במדריך לתלמידים בסוגיות העוסקות בממשק בין התנהלות דתית לרוח החילונית בבתי הספר בצרפת.

המדריך מונה כאמור איסור לבישת כיפה וחצאית ארוכה, אך גם רעלה, מטפחת, כובע ופאה. כמו כן הובהר כי תלמידים מוסלמים לא יוכלו להחסיר משיעורי ספורט במהלך חודש הרמדאן.

בין דפי המדריך ניתן למצוא התייחסות לאדם שיסרב ללחוץ את יד עמיתתו מטעמי דת. "אף אחד לא יכול לערב את הדת שלו על מנת לערער את השוויון בין גברים לנשים", נכתב.

באשר לאכיפה 'החוקים החילוניים' האמורים, נכתב כי "העונשים שיוטלו על התלמידים במקרה של אי ציות להוראות מוצגים בבירור במדריך, שהנו מעשי יותר מהקודם, ומציג כ-20 מצבים קונקרטיים של יישום עיקרון החילוניות".

הרב משה לוין סגן נשיא ׳ועידת רבני אירופה׳ ויועצו המיוחד של רבה הראשי של צרפת רבי חיים קורסיה אמר בתגובה כי לא מדובר בשינוי כלשהו וכי מדובר בתקנות המסדירות חוקים קיימים בבתי הספר הציבוריים הצרפתיים.

"בצרפת כידוע הופרדה הדת מהמדינה ונאסר בחוק על חבישת כיפה בבתי הספר הציבוריים לפני שנים", מסביר הרב לוין, "כך גם תפילות וכל סממנים דתים. היהודים הדתיים שולחים את ילדיהם לבתי הספר היהודיים שם כמובן חובשים כיפה ומתפללים וכו׳. החילוניים אינם חובשים כיפה ממילא לצערנו ואת התפילות, כשהם מתפללים, הם עושים בבתי הכנסת. איסור לבישת החצאית לגביה כתב המנכ״ל; מדובר על חצאיות ארוכות במיוחד ואין כל איסור ללבוש חצאיות עד הברכיים באופן רגיל".

יעקב חגואל, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית וראש המחלקה למאבק באנטישמיות, אמר כי ''לאורך כל השנים הסממנים היהודיים והמנהגים המסורתיים היוו את מרכז אורח החיים היהודי. בכל מקום בו התגלה רצון למגר סממנים אלו, נתקלנו לאחר מכן במעשים אנטישמים שקיבלו לגיטימציה ממהלכים אלו.

''בתקופה האחרונה אירופה מהווה כר פורה לצמיחת אנטישמיות וגם חוזר מנכ"ל צרפתי זה טומן בתוכו זרעים לכך. אני מגנה בתוקף את הלך הרוח זה ומקווה שצרפת וביחוד מערכת החינוך שלה תשכיל ותתפקח להבין את חומרת העניין. ומצידנו נמשיך לפעול למיגור צמיחת אנטישמיות זו'', הוסיף חגואל.