הרכבת תגיע לשומרון - אבל מה ההשלכות?

מומחה הנדל"ן ליאור זברג צופה כי לקו הרכבת החדש שמתוכנן להגיע לתפוח, תהיה השפעה ניכרת גם על הביקוש לנדל"ן באזור.

רעות הדר , י"ח בסיון תשע"ח

רכבת
רכבת
צילום: Avi Dishi/Flash90

מומחה הנדל"ן ליאור זברג מסביר כי לקו הרכבת החדש שעשוי להגיע בעוד מספר שנים עד לצומת תפוח בשומרון, תהיה השפעה ניכרת על הביקוש לנדל"ן באזור גב ההר.

אתמול, כזכור, הודיע שר התחבורה ישראל כץ כי לקו המתוכנן לאריאל בשם "חוצה שומרון" יתווסף מקטע נוסף – עד לצומת תפוח. קו הרכבת לתפוח עשוי לספק מענה לתושבים ביישובי גב ההר, שייהנו מנסיעה קלה ומהירה למרכז הארץ וחזרה, ויסייע בפיתוח של האזור כולו.

ליאור זברג מסביר כי עם ההתקדמות בפיתוח התחבורה לשומרון ולגב ההר, מושפעים גם כן מחירי הדיור ביו"ש.

"מבחינת השומרון וגב ההר, ההשפעה ישירה: לחלק גדול מהאוכלוסייה הרלוונטית אין שני רכבים למשפחה. יש מי שיעדיף לשים את הרכב בתחנת הרכבת ולנסוע ברכבת לתל אביב", מערך זברג.

עם זאת, הוא אומר, "רכבת העמק שמגיעה לבית שאן, לדוגמא, לא התמלאה כפי שציפו כיוון שהביקוש למגורים באזור לא גדל בעקבות הקו".

אז האם תהיה השפעה מיידית על הביקוש ומחירי הנדל"ן בגב ההר? זברג מסביר כי "כמו בכל דבר, ישראלים מאמינים רק כשהם רואים טרקטורים בשטח. הישראלי הממוצע רוצה לראות שופלים כדי להאמין וכדי שזה ישפיע על השוק באופן מיידי".

"ליישוב מעלה אפרים יש עתודות קרקע של עיר", אומר זברג. "אם תהיה רכבת בתפוח, שזמן הנסיעה מהיישוב לשם הוא כ-20 דק' לערך, ייתכן שנראה את היישוב מתפתח לעיר. התשתיות משנות מציאות, משנות מנטליות. בארץ רגילים לנסוע זמן קצר ממקום למקום. המשמעות של הקו החדש היא שייתכן שנסיעה מכפר תפוח לרכבת השלום תהיה קצרה יותר מנסיעה מתל אביב לעבודה ברעננה ברכב פרטי בשעות העומס".

לסיכום אומר זברג כי ההשפעה על גודל האוכלוסייה בשומרון תהיה ניכרת: "לקראת הביצוע נראה אכלוס מסיבי של כל המתלבטים בגלל המרחק והשיא יהיה בבניה ובשדרוג התשתיות. עם זאת, ייתכן שרבים מאלו שרואים את הכיוון שבו מתפתח האזור יבחרו לעבור בקרוב".