אהרון ברק
אהרון ברקצילום: יוסי זמיר. פלאש 90

נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרון ברק, תקף אתמול (שישי) בחריפות את מערכת המשפט בשיחה בפני סטודנטים למשפטים במכללת ספיר. כך פורסם בתוכנית "שישי" עם אילה חסון.

בהקלטה מאותה שיחה נשמע ברק כשהוא אומר: "אנחנו נמצאים בתקופה קשה מאוד, מה שקרה במערכת המשפט באירופה בשנים האחרונות קורה אצלנו עכשיו".

ברק דיבר פעמים רבות בעת האחרונה על הפיחות במעמד בית המשפט ועל כך שהשינויים שנעשים בו מגיעים במטרה לשרת את האינטרסים הפוליטיים, כפי שאירע באירופה. "פולין, שבית המשפט החוקתי שלה היה יוצא מן הכלל – נהרס לגמרי", אמר ברק, "ההרס נעשה בחוכמה. קודם כל הכניסו לשם אנשים שחושבים 'כמונו' ורק אחר כך מעיפים את כל מי שהגיע לגיל מסוים".

ברק התייחס ברמיזה למעשיה של שרת המשפטים איילת שקד בניסיון לשנות את אופי מערכת המשפט דרך חקיקה ובוועדה למינוי שופטים: "אני חושש מאוד. הרוח שמגיעה מאירופה היא הרוח של בית המשפט העליון היום. זאת לא הרוח 'שלנו' וכדי להתגבר עליה אנחנו צריכים למנות רק חברים שלנו", אמר. עם זאת, ברק אמר בהקלטה כי "ייאמר לזכותם של שופטי בית המשפט העליון שהם הגנו על הבית, אך הסכנה עדיין קיימת".

נשיא בית המשפט העליון לשעבר טען בשיחה במכללת ספיר כי הבעיות שהובילו לשינוי מערכת המשפט באירופה נמצאות גם בישראל: "לצערי הרב אני רואה את המגמה הזאת ממשיכה והיא תעבור למדינות אחרות בגלל שתי תופעות עיקריות: האחת היא ביטחון והשנייה היא הפליטים" אמר. עוד הוסיף כי "העם 'האנחנו' רוצה ביטחון, אך הוא לא רוצה פליטים. השילוב בין שני הנושאים האלה יוצרים סכנה לדמוקרטיה הליברלית".