משה ניסים
משה ניסיםצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרב חיים אמסלם, יו"ר תנועת עם שלם ווממקימי בית הדין "גיור כהלכה", מגבה בערוץ 7 את דו"ח הגיור של משה ניסים ותוקף את הרבנות שמסרבת לקבל את המתווה.

"קראתי את מרבית הדו"ח של משה ניסים ושמעתי את זעקות השבר של אלה שככל הנראה לא קראו את הדו"ח ומזהירים שיש כאן הכרה ברפורמים. הדברים משוללי כל יסוד. על פי משה ניסים כל דייני הגיור המיועדים צריכים תעודה מהרבנות הראשית לישראל כך שאין דריסת רגל לרפורמים. מעבר לכך מתוך ועדה של 11 נתנו לרפורמים נציגות סמלית ללא משמעות".

לדבריו הרבנים שרוצים להחמיר בדיני הגיור גורמים במו ידיהם להגברת ההתבוללות, "יש הטוענים שכל הקלה בגיור היא אסון גדול והגדיל לעשות אותו דיין שטען שמי שמקל בגיור הוא כופר. אבל יש גדולי ישראל מכל גווני הקשת, ספרדים ואשכנזים, שאמרו שבדורנו צריכים להקל בגיור והחמרה פרושה התבוללות".

הרב אמסלם טוען כי הרבנות נכשלה במתן פתרון לסוגית הגיור, "מדובר בבעיה לאומית קשה שתקרע את העם וזה משליך על כל העולם היהודי. המדיניות של הרבנות הראשית נכשלה, בהשקפת עולם חרדית קיצונית הם לא הצליחו לתת פתרון לבעיה של הגיור וגם רבנים מחוגים ציונים דתיים לעיתים מחמירים יותר מהחרדים".

"בדרך המחמירה שדורשת רף של קיום מצוות ויהדות אין כמעט היום גיורים ואם יש זו עבודה בעיניים. ואלה לא דרישות ההלכה, אני כתבתי מספר ספרים שהמפורסם שבהם 'זרע ישראל', ושם אפשר לראות שיש דרכים לגייר מי שמתכוון להיכנס לכלל ישראל בלב ובנפש ולהיכנס למסורתיות היהודית להצטרף לשירות בצה"ל ולהיות חלק מזרע ישראל.

''הממסד הרבני בעשורים האחרונים אימץ את הגישה המקצינה שלא נותנת פתרון אבל יש כאן בעיה לאומית ואנחנו לא מחפשים להקל אלא לפתור בעיה שקורעת את העם ומרבה התבוללות. לכן המתנגדים לדו"ח של משה ניסים או שעושים זאת כדי להשאיר את המונופול אצלם או שלא אכפת להם שתהיה כאן התבוללות".

הרב אמסלם משבח את עבודתו של ניסים, "הוא עשה עבודת קודש מצוינת נפגש עם עשרות רבנים גם מהמקלים וגם מהמחמירים והוא בעצמו מבין דבר וחצי דבר. לא צריך להיות טיפש גמור כדי להבין מה פסקו גדולי הרבנים לפני עשרות שנים כולל הרב עוזיאל שהיה הרב הראשי שהתווה קו שפתר בעיות כמו בית הלל".