ד"ר מרדכי קידר
ד"ר מרדכי קידרצילום: יוני קמפינסקי

יו''ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי, ד"ר מרדכי קידר, שיגר מכתב לשרת המשפטים איילת שקד שבו הביע דאגה מהתנהלות חקירת הרצח בכפר דומא, נוכח הטענות על עינויי הנחקרים במתקני השב"כ.

לצד הערכה לפעולת השב''כ במלחמה בטרור מוסיף קידר ''אנו מודאגים מאוד מהפעולות של הממשלה והשב"כ כפי שנחשפו במשפט זוטא. מדברי התביעה עולה כי העינויים בחקירות היו חסרי תקדים דבר שלכאורה מבטל כל הודאה מצד הנחקר באותה תקופה.

''אפילו החוקרים עצמם נאלצו לבטל תקיפותה של הודאה כיוון שלא התאימה לשום עובדה נוספת והודו כי ניתנה רק כתוצאה מהצעדים הקיצוניים שהופעלו. וכתחליף גבו באותה שיטה הודאה אחרת".

בהמשך כותב קידר כי ''היעדר פיקוח משפטי וממשלתי הולם במהלך התהליך היה בולט באופן בוטה. אנו מצפים שבית המשפט יבין - כי כפי שהודאות שניתנו בתקופות הקשות ביותר של העינויים אינן קבילות כראיה בחברה מתורבתת, כך גם מעמדן של ההודאות שניתנו בתקופות שבין עינוי לעינוי, שכן הודאה הנגבית תחת האיום הממשי של חידוש העינויים שכבר נחוו על ידי הנחקר באופן ממשי כמוה כהודאה תחת עינוי. בתנאים אלה הנבדק שכבר חווה את העינויים מוכן לעשות הכול כדי להימנע מהם שוב.

''נוסף על כן, למרות שנקבע שהקטין סובל מהפרעה פוסט טראומטית (סביר מאוד לאור הנסיבות) הוא לא קיבל טיפול עבור כך. ידוע שאנשים הסובלים מהפרעה זו יעשו הכל – אבל הכל- כדי להימנע מסבל נוסף''.

ד"ר קידר מבקש כי ברגע שתתקבל החלטת בית המשפט בנושא קבילות ההודאות תתקיים חקירה מקיפה בלתי תלויה שתעסוק בשאלה כיצד הצעירים נחקרו ועונו במסגרת מדינת חוק. ''מי נתן את ההוראה לענות את הנחקרים, שחלקם היו קטינים? תוך שימוש בשיטות חקירה שמעולם לא יושמו בחקירות של אזרחים ישראליים כדי לפתור פשע. מי אישר את נוהל 'הפצצה המתקתקת' שהיה ברור לכל כי היא פיקציה ואינה רלוונטית למקרה דנן כלל וכלל?

''העוול כה גדול והפירצה כל כך פוגעת במוסריות מערכת החוק שאין מנוס מעיון וחקירה לאורך כל שדרת הפיקוד, כולל ראש הממשלה הממונה על השירות, שר הביטחון דאז, יעלון, ראש השב"כ דאז, יורם כהן, שר המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה דאז ויינשטיין.

''נוסף על כן, יתכן שישנם בעלי תפקידים נוספים שזנחו את תפקידם או ניצלו לרעה את כוחם על רקע פוליטי או אחר – כל מי שהיה מעורב ואיפשר את העינויים של אזרחי המדינה (כולל קטין) שבאופן ברור לא היוו פצצה מתקתקת – צריכים לצאת מהמחבוא למסור את גרסתם ולקחת אחריות".

בסיום קורא קידר לארגוני זכויות אדם וזכויות הילד לגלות עירנות לחומרת המעשים "ולהצטרף לקריאתנו לחקירה כזו".