אי אפשר בלי מתמטיקה

טקס סיום לתוכנית המצטיינים המתמטית נערך היום בנתיבות. "בכל דבר יש משהו שאנו יכולים לאהוב ולהתחבר אליו, גם במתמטיקה".

רעות הדר , ד' בתמוז תשע"ח

פרופ' קרקובר בטקס
פרופ' קרקובר בטקס
צילום: דוברות חמדת הדרום

בעיר נתיבות התקיים היום (א') טקס סיכום שנה של תוכנית החשיבה המתמטית.

התוכנית פועלת זו השנה השלישית בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים בעיר, כחלק משינוי תפיסתי-חינוכי להתמודדות עם לימודי המתמטיקה ולהפגת החשש מהמקצוע, ונערכת בשיתוף המכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום, עיריית נתיבות ומרכז המדעים.

בטקס החגיגי הוענקו תעודות השתתפות לתלמידים וחולקו פרסים לתלמידים המצטיינים, והתלמידים צפו ב"מצלמדע" - מופע מדעי מתמטי מרתק.

בטקס השתתפו מנהלות בתי הספר, סטודנטיות שהדריכו במסגרת הפרויקט, הורים נרגשים ועשרות תלמידים שבשנה האחרונה חוו למידה מתמטית לא שגרתית.

ראש החוג המדעי במכללת חמדת הדרום, ורכז הפרויקט פרופ' טוביה בר נוי, סיפר כי "לפני 3 שנים כשנכנסתי לתפקיד ידעתי שמכללה אקדמית שנמצאת ליד עיר צריכה להיות עם חיבור ותרומה לקהילה, ואכן בשיתוף פעולה עם מרכז המדעים בעיר נתיבות החלטנו על הפרויקט הזה.

''בשנה הראשונה היו לנו 3 כיתות, בשנה שעברה היו 10 כיתות, השנה יש כבר 10 כיתות בנתיבות וגם שתי כיתות בקיבוץ סעד. יותר מ-300 תלמידים שיוצרים משנה לשנה את השינוי המבורך הזה, ואם גרמנו לתלמידים לראות שמתמטיקה זה כיף – דיינו", הדגיש בר נוי.

נשיא המכללה האקדמית לחינוך 'חמדת הדרום', פרופ' שאול קרקובר, אמר כי "מקצוע המתמטיקה הוא בין המקצועות החשובים ביותר שיש, והוא הבסיס להנדסה, פיזיקה, אסטרונאוטיקה ועוד. אם נחשוב לרגע שאפשר בלעדיו נטעה, כיוון שבלעדיו אי אפשר להתקדם ולפתח את העולם שסביבנו. הצורה בה אתם עושים זאת, ע"י חידות ופיתוח החשיבה, היא הדרך הטובה שמובילה לאהוב את המקצוע ולהצליח בו. אני מאחל לכם הצלחה רבה".

ראש אגף האסטרטגיה בעיריית נתיבות נתן רובין אמר כי "יש אנשים רבים שרואים מספרים וזה מפחיד אותם. אבל מי שרגע מתעלם מהפחד, לומד את המתמטיקה ולא מפסיד את השלבים השונים, יכול להגיע רחוק. כדי להגיע הכי רחוק שאפשר, אנו זקוקים לתלמידים שישקיעו ויאהבו את התחום".

עוד הוסיף, "זה לא מובן מאליו שיש שיתוף פעולה כזה בין עיר למוסד חינוך ואני בטוח ששנה הבאה נרחיב אותו יותר".

מנהלת החטיבה בתיכון בנות 'המר דרכא' בנתיבות, יעל ביתן, סיפרה כי "זו הייתה שנה של למידה מאתגרת שמחייבת את הלומדים לפתח מיומנויות וחשיבה מסוג אחר, חשיבה יצירתית. בית הספר הוא מהחלוצים בתוכנית, שאפשרה לתלמידים בכל העיר להתעמק במתמטיקה ששזורה בחיינו בגלוי ומאחורי הקלעים, לחשוב מחוץ לקופסא ולהשתעשע עם משחקי חשיבה. תודה שנתתם לתלמידים ולתלמידות שלנו את הזכות ללמידה מסוג אחר''.

לדבריה, ''שילובה של המכללה בבתי הספר מאפשרת עליה מדרגה ותוספת משמעותית למערכת החינוך בעיר, ובעיקר מביאה איתה רוח חדשה, הצטיינות, דוגמא אישית ואהבה למקצוע".

הפרויקט פעל במהלך השנה בעזרת שש סטודנטיות מצטיינות מהמכללה, כאשר כל אחת לימדה בין שתיים לשלוש כיתות. כל מפגש ארך כשעה וחצי, והתחלק לשלושה חלקים – משחק מתמטי, חידוני חשיבה ופתרון משותף של החידות על הלוח בכיתה.

שרה שיר, סטודנטית שלימדה בתוכנית סיפרה: "הייתי צריכה להוכיח לעצמי ולתלמידים שיש במתמטיקה דברים טובים, אז חקרתי ולמדתי הכל מההתחלה, ומצאתי נקודות בהן היא ריתקה אותי. אני חושבת שבנוסף למתמטיקה ולפיתוח החשיבה התלמידים למדו שבכל דבר יש משהו שאנו יכולים לאהוב ולהתחבר אליו, גם לדבר שנראה הכי רחוק מאיתנו".