"הגיע לתחתית של התחתית". גונן שגב
"הגיע לתחתית של התחתית". גונן שגבצילום: פלאש 90

במערכת הביטחון ניהלו את המבצע הזה בחשאיות רבה. מתחת לאפה של התקשורת ובלי ידיעתה הובא השר לשעבר גונן שגב פעמים אחדות לבתי המשפט להארכות מעצר, כשהוא בתחפושת.

גם משפחתו הקרובה לא ידעה היכן הוא, אך ייתכן שהם שיערו. למעשה, פרשת הריגול שבה נחשד שגב, שתניב ככל הנראה כתב אישום חמור המייחס לו ביצוע עבירות של סיוע לאויב במלחמה ובריגול נגד מדינת ישראל, לא הפתיעה איש. יש מי שיאמרו שמפתיע יותר שעד כה הוא לא נתפס במעשים דומים.

"תמיד אמרתי עליו שהוא גאון עם שיגעון. היה בו שילוב של מגלומן ופרנואיד. האיש שהיה הכי ימני בסיעה, בחר ברגע האמת לעבור לשמאל ועם הקול שלו להביא לאישור הסכם אוסלו תמורת כבוד וכסף", מספר ראש מועצת עומר, פיני בדש, שהיה חבר יחד עם שגב בסיעת צומת. בדש חושב שזה היה רק עניין של זמן עד שמשהו מסוג זה יתגלה. "הוא איש בלי גבולות, משקר, רודף בצע וכך הוא הגיע לתחתית של התחתית. שם הוא גם צריך להישאר", אומר בדש ולא עושה הנחות לשגב. "הוא ביקש להיפגש איתי אחרי שהוא יצא מהכלא. אני סירבתי ומאז לא ראיתי אותו".

קשה למצוא מישהו שיאמר מילה טובה על שגב בימים אלה. יש מי שהרחיק עד לימי סיעת יעוד שפרשה ממפלגת צומת, ולח"כית לשעבר אסתר סלמוביץ' שהייתה שותפתו של שגב לסיעה, ותוארה כמי שהייתה מיודדת את השר לשעבר. אלא שכיום גם סלמוביץ' לא מלאה במילים טובות על האיש. "היינו במפלגה יחד עם רפול בתקופת טרום הסכמי אוסלו, ואז התפלגנו מצומת והקמנו את סיעת יעוד. שגב היה ברוך כישרונות, אדם עם קסם אישי רב. אני ראיתי מעבר לקסם את פניו האמיתיות. כשניסיתי לדבר, אף אחד לא הקשיב", מספרת סלמוביץ'.

על מה שהתרחש מאחורי הקלעים אחרי שמונה לשר היא מוסיפה: "כשהוא התמנה כשר הוא רצה להגדיל את כוחו במפלגה וביצע מעשים שלא ייעשו, כמו תשלום מכספי המפלגה מבלי שיידע איש. תבענו אותו על מעשיו, ובית המשפט שראה את כל המסמכים החליט שהוא לא מעוניין להתערב בענייני פנים של המפלגה. מכיוון שבאותה תקופה הוא היה חלק מממשלת אוסלו, היו מי שהעדיפו להעלים עין. דבר לא נעשה בנושא הזה. רק בגלל הקסם שלו הוא הצליח להפיל ברשתו רבים".

ח"כ לשעבר משה פלד, שהיה אף הוא חבר בצומת ולא פרש עם שגב, אמר שלדעתו מסירת מידע לאיראנים היא לא הדבר החמור ביותר ששגב עשה בחייו: "זאת כבר הבגידה השלישית או הרביעית שלו - והיא לא הגדולה ביותר. הבגידה בהצבעה על אוסלו הייתה חמורה הרבה יותר".

לא נגרם נזק

הרזומה המפוקפק של שגב כולל התחלה זוהרת ולאחריה נפילה חופשית וארוכה. הוא נבחר לכנסת ב‑1992 מטעם מפלגת צומת בראשות רפאל איתן, ובהמשך פרש מצומת והצטרף לממשלת יצחק רבין כשר האנרגיה והתשתיות, זאת בתמורה לתמיכתו בהצבעה על הסכם אוסלו ב' בכנסת. אחרי הבחירות ב‑1996 מצא את עצמו מחוץ לכנסת ופנה לעסקים פרטיים, ומאז הסתבך כמה פעמים בפלילים.

בשנת 2004 נעצר שגב בשדה התעופה באמסטרדם כשניסה לייבא לישראל 32 אלף כדורי אקסטזי. לצורך העברת הכדורים, שהוסוו כסוכריות שוקולד, זייף שגב את הדרכון הדיפלומטי שלו. בגין עבירות אלו נגזרו עליו חמש שנות מאסר, ורישיונו לעסוק ברפואה נשלל ממנו. בפרשה אחרת הורשע בהונאה, לאחר שמשך סכומי כסף גדולים ואז טען בפני חברת כרטיסי האשראי שכרטיסו נגנב.

אלא שכאן לא תמו מעלליו של האיש. מחקירת השב"כ והמשטרה התברר כי בשנת 2012 נוצר קשר בין שגב ובין גורמים מהשגרירות האיראנית בניגריה, ובהמשך אף הגיע פעמיים למפגשים באיראן עם מפעיליו, תוך שזהותם כאנשי מודיעין הייתה ברורה לו.

המעקב הביטחוני אחריו לימד ששגב ניסה לאורך כל הדרך להגיע לצמתים שמהם יוכל לספוג מידע רב ערך, או להתקרב לאישים ישראלים שהיו יכולים להחזיר אותו למרכז העניינים. הוא אף עבד יחד עם משרד החוץ כדי לנסות לייצר לעצמו לגיטימציה וחזות של פעיל הומניטרי, אבל דווקא השתדלות היתר הזאת למצוא את מקורות המידע גם כשאף אחד לא רצה לדבר איתו, היא שעוררה את החשד הראשוני ובסוף הביאה למעצרו ולהעמדתו לדין.

שגב, שבשנים האחרונות התגורר בניגריה, הגיע לגינאה המשוונית במהלך חודש מאי 2018 והועבר לישראל על פי בקשת משטרת ישראל, לאחר שהמדינה סירבה להתיר את כניסתו לשטחה על רקע עברו הפלילי. מיד עם הגעתו לישראל נעצר שגב לחקירת השב"כ והמשטרה. בחקירתו ניסה לטעון כי התכוון לשטות באיראנים ואף טען כי דיווח על פגישותיו לבכיר ביטחוני, אולם במערכת הביטחון לא קונים את הסיפור. ההערכות הן ששגב הוא שפנה לאיראנים מיוזמתו, כשחשב על התשלום שיוכל לקבל בעבור מידע.

במערכת הביטחון מדגישים כי לאיראנים אין מה להתגאות בקשר עם השר לשעבר. גורם ביטחוני בכיר אומר כי לשגב לא היה מידע שעלול לגרום נזק משמעותי. "הוא עבד בשביל בצע כסף", מאשים הגורם, "האיראנים מחפשים כל מידע. לפעמים התואר שר לשעבר נשמע גדול יותר ממה שהוא. שגב לא היה חשוף כבר שנים למידע שיכול לגרום נזק משמעותי, ואם יהיו לכך השלכות הן יהיו מינוריות עד בלתי מורגשות. הוא היה יכול לספר אולי על הלכי הרוח של השלטון כפי שהיו נראים בזמן שבו כיהן כשר, אבל זה היה מזמן. גם קשרים בצמרת המדינה לא היו לו, מכיוון שאחרי שהורשע בפלילים אף אחד לא חשב להפוך אותו לשותף סוד במשהו, או בכלל לשתף איתו פעולה".

כתב האישום נגד שגב כולל גם האשמות על מסירת מידע מסווג לאויב או שהוא נובע מחומרת העבירה שבעצם הקשר עם האיראנים?

"לדעתי, העבירה החמורה היא עצם הרצון למכור מידע, גם אם אין לך אותו בפועל, לאויב הכי מר של המדינה שלך", אומר הגורם.

ראוי לציין כי עורכי הדין אלי זהר ומשה מזור ממשרד גולדפרב זליגמן, באי כוחו של השר לשעבר גונן שגב, הגיבו לכתב האישום ואמרו כי "אנו מלווים את מר שגב החל ממועד הגעתו ארצה לפני כחודש ימים. לאחרונה הוגש כתב אישום. פרטיו ברובם חסויים לבקשת המדינה. כבר בשלב ראשוני זה ניתן לומר כי הפרסום שהותר משווה לדברים חומרה יתרה, על אף שמתוך כתב האישום, שפרטיו המלאים נותרו כאמור חסויים, מצטיירת תמונה שונה".