רון חולדאי
רון חולדאיצילום: קובי ריכטר/TPS

חוכמה גדולה לא נרשמה אצל נוסעיה החרדים של טיסת אל על. כשהאדם הדתי נקלע לסיטואציה מורכבת במרחב הציבורי עליו לקחת בחשבון פרמטרים נוספים מעבר לאורח החיים שהוא סיגל לעצמו בימי שגרה. נניח את ערך חילול השם מול ההלכה.

במצב כזה יש לבחון מה אומרת ההלכה המזוקקת – והיא אינה אוסרת ישיבה במטוס ליד אשה – אל מול שאלת חילול השם. גם אתה ממש רוצה להקפיד, אתה יכול לגשת ולבקש בעדינות ובשקט מהדיילות. הצליח – מה טוב; לא הצליח – תתיישב במקומך.

אבל אחרי שאמרנו את כל זה קשה שלא להתפעם מעוצמת הרעש שחוללה התקשורת במהלך היממות האחרונות בשם כבודן של נשות ישראל. בבת אחת יצאו ממאורתם כל ארגוני זכויות הנשים ושדולות האמת והצדק כדי לקרוא תיגר על העם החרדי שמבקש לקדש את ההפרדה בין גבר לאשה שאיננה אשתו.

"השפלת הנשים במרחב הציבורי"; "רמיסת כבודן", הם קראו לזה. כך על טיסת אל-על, כך באירוע 'משיח בכיכר' למרגלות עיריית תל אביב הנאורה. כמה רעש וצלצולים, כמה קולות ורעמים, ויאללה הסתה נגד המגזר השנוא בישראל.

עד לפני שלושה ימים לא היה נער או נערה בישראל שלא דמע מצחוק לעגני על אשתו של 'הרצל' וכל מה שהיא מסמלת. אני מסתכן בהכללה (גם לנו מותר להכליל פעם. לא?) ואומר שלא היה חילוני אחד בישראל שלא שאב קורת רוח באותם רגעי צפיה מבישים.

אותם כלי תקשורת שסיקרו בלשונית אחת את ה'שערוריה' החרדית על הטיסה, ראיינו בלשונית השניה את יוצר 'הפספוס' הגדול סביב אשת הרצל, שאיך לא, הוקרבה על מזבח הבידור והרייטינג.

באותן שעות שעיריית תל אביב נלחמה נגד ההפרדה בכיכר, הוחפצו ומוחפצות נשים בכל רחבי תל אביב. היכן שלא תפנה בעיר הגדולה תמצא בחורות בעירום חלקי מרוחות על הקירות רק משום שחברת מיזוג זו או אחרת מבקשת לדחוף לך מזגן חדש או חברת אופנה זו או אחרת השיקה בושם חדש והיא מצאה את הדרך המסחרית הכל כך בזויה ומשפילה כדי לגרום לך לקנות אותו.

איני מבקש לשנות את סדרי בראשית. כי הרי בלאו הכי תל אביב תמשיך להיות תל אביב ודיילי טיסות אל על ימשיכו לנהוג כפי שמשתלם כלכלית להנהלת החברה. רק לפני שאתם מזדעקים ומביעים מחאתכם כלפי אמונות האחר, טלו קורה מבין עיניכם וסתמו את הפה.

קשוט עצמך, המליצו חכמינו, אחר כך קשוט אחרים.