ראיון עם יורם שפטלאלירן אהרון

עורך הדין יורם שפטל מתייחס בראיון לערוץ 7 לשורת סוגיות על סדר יומה של ישראל, ממנהיגותו של אבי גבאי ומצבה של מפלגת העבודה, דרך כתב האישום נגד שרה נתניהו והלאה לטרור העפיפונים ועוד.

בהתייחס ליו"ר 'המחנה הציוני', אבי גבאי, קובע עו"ד שפטל כי מדובר באדם מגוחך שבעצמו אינו מאמין שביכולתו לאיים על הליכוד, בין אם בראשו עומד נתניהו ובין אם מישהו אחר.

שפטל מזכיר כי לאחר בחירת גבאי לימדו הסקרים על למעלה מעשרים מנדטים בהם תזכה מפלגתו, אולם כבר כעת הסקרים מלמדים על מספר הנושק לחד ספרתי, עובדה ההופכת את יכולתו של גבאי להיות ראש ממשלה אחרי נתניהו ללא יותר מאשר חלומות באספמיא, כהגדרתו של שפטל. "הוא התגלה כמנהיג כושל ומזגזג שכל יום אומר משהו שסותר את מה שאמר אתמול. הוא אחת הדמויות המגוחכות ביותר בפוליטיקה הישראלית".

בדבריו מעיר שפטל את תשומת הלב לעובדה שצניחתו של גבאי בסקרים כבר אינה מלווה בעלייה מנגד של 'יש עתיד' באותם סקרים כפי שהיה בעבר. להערכתו מציאות שכזו בהחלט יכולה להביא להדחתו והחלפתו באדם אחר שישב על כס יו"ר המפלגה עוד קודם לבחירות.

על כתב האישום נגד רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, אומר שפטל כי בהיות מי שכהגדרתו זכה להיות עורך דינו של דמיאניוק שהואשם ברצח של תשע מאות אלף יהודים בחניקה בגז בטרבלינקה והחקירה נגדו הניבה מאה קלסרים של חומרי חקירה. לעומת זאת "הגברת נתניהו מואשמת בהזמנת ארוחות בניגוד לנוהל שלא ידוע מאיפה הוא הומצא ומה התוקף שלו, בסדר גודל של 360 אלף שקלים לאורך שלוש שנים. והחקירה שלה גם הניבה מאה קלסרים...".

מוסיף שפטל ומציין כי כמחצית מהקלסרים בתיק דמיאניוק הגיעו מחקירות בחו"ל והמשמעות היא שמשטרת ישראל בהובלת הפרקליטות ובניצוח היועמ"ש "ניהלו חקירה אובססיבית רודפנית ללא מעצורים והניבו פי שתיים חומרי חקירה על אישום אינפנטילי כזה של בית משפט שלום לעומת חקירה שעמדה לאמת אישום של רצח של תשע מאות אלף יהודים. לא צריך יותר מזה כדי להבין שמדובר בכתב אישום מופרך מא' ועד ת'".

כשהוא מונה את הכשלים בהאשמות המוטחות בגברת נתניהו מזכיר שפטל כי הנוהל אינו חוקי כי מעולם לא אושר בוועדת הכספים, וגם אם היה מאושר הרי שהוא אומר שכאשר יש מבשלת מקצועית בבית ראש הממשלה אסור להזמין אוכל מהחוץ, והרי במשך כשישים ימים בשנה, שבתות וחגים, אין מבשלת מקצועית. מעבר לכך באותן שלוש שנים לא הייתה מבשלת מקצועית כך שהדבר אינו סותר את הנוהל. מעבר לכך בתיק אזרחי שנוהל נגדו נחקר והודה מני נפתלי בכך שהוא ביוזמתו הזמין אינספור ארוחות. הוא לא נחקר על כך. היועמ"ש הפסיק את המשפט כדי שעוד שקרים שירסקו את התיק נגד נתניהו לא ייצאו במהלך החקירה הנגדית, כך שהוא עשה שימוש לא חוקי בסמכותו".

"זה כתב אישום מופקר מגוחך ומביש כתוצאה מרדיפה כפייתית וחסרת מעצורים והוא נטול כל בסיס משפטי או עובדתי", מסכם שפטל את הפרק הזה בראיון.

על טרור העפיפונים קובע שפטל כי הצבא אינו עושה דבר. הוא מזכיר בדבריו, כי שוב ושוב מבהירים לנו שהחמאס הוא האחראי למתרחש ברצועה כיוון שהוא הריבון בשטח, והנה מול טרור הרקטות ישנה תגובה צה"לית בעוד "כאשר נשרפים שדותינו עשרות שריפות כל יום לא נעשה כלום. איך זה מתיישב? הרי חמאס אחראי על השריפות הללו. הרי נחשפו צילומים שמראים שהוא זה שמכין את העפיפונים הללו, וגם אם לא הוא היה המכין את העפיפונים הרי הוא הריבון ומשטח עזה יוצאים העפיפונים הללו".

"אם מחר ייפגעו 300 מטרות איכותיות של חמאס מחרתיים לא יעוף אף עפיפון. אני יודע זאת כי איימו עלינו בצעדת המיליון ולמזלנו יום קודם נפתחה השגרירות האמריקאית בירושלים. כדי לשבש את זה החמאס ניסה לפרוץ את הגדרות. ירינו בחמישים מחבלים מהחמאס ובעוד תריסר ו-62 התעופפו לשמים ל-72 הבתולות והנה למחרת לא הייתה שום צעדת מיליון. למה? כי ידעו שאם תהיה כזו יעיפו 600 גוויות לכיוון 72 הבתולות. כלומר הכול תלוי בתגובה שלנו".

לטעמו של שפטל הפסקת טרור העפיפונים תתבצע אך ורק אם ישוב צה"ל ויגיב כפי שהגיב ב'צוק איתן', כאשר זרע הרס שהניב שלוש וחצי שנות שקט. "שקט יחזור רק כאשר 'צוק איתן' ייזכר כקייטנה...".

את רעיון הקמת הנמל עבור רצועת עזה בקפריסין רואה שפטל ככניעה מבישה לטרור, והוא מבהיר את עמדתו: "זה אומר שאנחנו רוצים לקנות שקט. אנחנו יכולים לכפות את השקט אבל אנחנו לא רוצים לכפות אותו כי יש לנו מטכ"ל שלא רוצה ולא מסוגל להפעיל כוחות קרקע. כשנתניהו התחיל להשתעשע ברעיון כיבוש עזה הוא זימן את הרמטכ"ל שדיבר על חמש מאות אבידות כדי להוריד את נתניהו מהרעיון".

עו"ד שפטל אינו חוסך ביקורת מהממשלה שלדבריו אחראית לאזלת היד מול הטרור העזתי, אך מוסיף ומציין כי "מתחת הממשלה יש צבא שהמטכ"ל שלו הוא תבוסתן שלא מוכן להפעיל כוחות קרקע בכל מחיר, ואין דרך לפתור את הבעיה של עזה ללא הפעלת כוחות קרקע. כדי להפסיק ירי טילים חייבים לכבוש את המקום שממנו הם יורים".

עוד התייחס שפטל גם לפרשת סילוקה של דוברת הבית הלבן ממסעדה בשל מעמדה בממשל האמריקאי. "השמאל האמריקאי הולך ומתדרדר ונעשה מאוד דומה לשמאל הישראלי. אין לי צל צילו של ספק שיש לא מעט שמאלנים קיצונים בעלי מקומות שאם שרה נתניהו או מישהו אחר ממשפחת נתניהו ייכנס אליהם, הם ירצו לסלק אותו".

"המפלגה הדמוקרטית מתדרדרת לשמאל קיצוני פנאטי, וכמו שמשווים אצלנו את נתניהו לנאצי כך משווים את טראמפ לנאצי בארה"ב. ננסי פאלוסי היא קופי של מירב מיכאלי, נכדת הרוצח קסטנר. זה מתחיל להיות דומה אחד לאחד".