ראש ממשלת פולין בראיון לערוץ 7
ראש ממשלת פולין בראיון לערוץ 7צילום: ערוץ 7

ראש ממשלת פולין מתאוש מוריבייצקי מחזיר את ''חוק השואה'' לדיון בפרלמנט, במטרה לבטל את האישומים הפליליים למי שיאשים את פולין ואת בני העם הפולני בפשעים נגד יהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה.

גורמים המעורים בפרטים ציינו כי ייתכן שהחוק הבעייתי ייגנז כליל בעקבות הזעם שהוא עורר בישראל.

על פי החוק כיום, מי שיטען שפולין אחראית לפשעים שבוצעו על-ידי הנאצים בשואה, יעבור עבירה פלילית שעונשה עד 3 שנות מאסר. החוק קובע כי האיסור על העלאת טענות מסוג זה, חל גם על אזרחים זרים הנמצאים מחוץ לגבולות פולין, ללא תלות בחוק במדינה בה נאמרה ההתבטאות.

המשמעות היא שגם אדם הנמצא בישראל ויטען לאחריות פולנית לפשעי השואה – עלול למצוא את עצמו מועמד לדין בפולין.

עורכי דין ומשפטנים יהודים מארגון IAJLJ הגישו אתמול (שלישי) לבית המשפט החוקתי בפולין את התנגדותם ל''חוק השואה''.

הארגון, המאגד בתוכו אלפי משפטנים יהודים מכל רחבי העולם, הצטרף להליך כידיד בית המשפט, במטרה להציג לביהמ"ש החוקתי בפולין את הקשיים המשפטיים החמורים שמעורר החוק, ואת דאגת הארגון מהשלכותיו.

ראש ממשלת פולין בראיון לערוץ 7יוני קמפינסקי, וורשה

נשיא הארגון, עו"ד מאיר לינזן, אמר כי "הארגון מכיר בכך שפולנים רבים היו קורבנות של שלטון האימים הנאצים, לאחר שפולין חדלה להתקיים כמדינה, והיתה נתונה תחת שלטון הכיבוש הנאצי, למן ראשיתה של מלחמת העולם השניה. הארגון מודע ואף מביע את הוקרתו והערכתו לפולנים הרבים שסייעו להצלת יהודים בתקופת השואה תוך חירוף נפש.

''יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שפולנים רבים סייעו לנאצים בפעולותיהם להשמדת העם היהודי, ואין כל מקום להטיל מגבלות על חופש הביטוי בסוגיה רגישה וכואבת זו, שצריכה להיות מושא של דיון ציבורי חופשי ובלתי מוגבל. הטלת מגבלות פליליות מעין אלה על חופש הביטוי לא רק שמובילה לעלייה באנטישמיות, ומחזקת את מכחישי השואה, אלא בסופו של יום גם פוגעת בפולין עצמה, וביחסים בינה לבין העם היהודי".

לפי עמדתו המשפטית של ארגון IAJLJ, החוק פוגע פגיעה קשה ובלתי מידתית בחופש הביטוי, המוגן באמנות בינלאומיות ואירופאיות (שפולין הינה צד להן), אינו עולה בקנה אחד עם הוראות החוקה הפולנית עצמה – המגנה על חופש הביטוי וחופש העיתונות – וכבר גרם לעלייה באנטישמיות בפולין.