בנט מציג:
הוכפל מספר התלמידים ב-5 יח' מתמטיקה

"הבטחנו וקיימנו. צמצמנו פערים והזנקנו את הפריפריה. אני מתרגש להביט בעיניים של 18 אלף תלמידים ולומר- עשינו זאת", הכריז שר החינוך

יוני קמפינסקי , י"ד בתמוז תשע"ח

מסיבת העיתונאים, הבוקר
מסיבת העיתונאים, הבוקר
צילום: יוני קמפינסקי



טוען....

שר החינוך נפתלי בנט (הבית היהודי) הציג היום (ד') את נתוני הקיץ האחרון ב- 5 יחידות לימוד במתמטיקה והכריז: הושג היעד של התכנית הלאומית 'לתת חמש' - מספר התלמידים הוכפל בתוך שלוש שנים בלבד.

בנט הציג את סיכום התכנית עד כה, וחשף את הצעדים החדשים שצפויים להיכנס כבר בשנת הלימודים הקרובה (תשע"ט). מניתוח נתוני הקיץ האחרון עולה, כי בשנה האחרונה ניגשו 18,050 תלמידים ל- 5 יחידות לימוד. מדובר בתוספת של 1,965 תלמידים ל- 5 יחידות לימוד במתמטיקה ביחס לשנת הלימודים הקודמת תשע"ז.

עליה נרשמה גם בפריפריה. בנוסף, עד כה נפתחו 751 מגמות ללימוד 5 יחידות מתמטיקה, כאשר 185 מגמות חדשות נפתחו לראשונה בעקבות התכנית הלאומית, מהן 107 מגמות בעשירונים הנמוכים 1-5.

שר החינוך בנט אמר "כשיצאנו לדרך עם התכנית הלאומית 'לתת חמש' הצבנו יעד ברור - הכפלת מספר הלומדים ב-5 יחידות מתמטיקה תוך ארבע שנים. בחלוף שלוש שנים בלבד, המספרים מדברים בעד עצמם: הבטחנו - וקיימנו.

''השינוי הוא בלתי נתפש, למעשה יצרנו את התשתית להמשך קיומה של אומת הסטארט אפ בשנים הבאות. הקריסה המתמשכת בלימודי המתמטיקה והמדעים היוותה סכנה ממשית לעתיד המשק הישראלי: המספרים דעכו, בעוד האוכלוסייה גדלה, עד שהגענו לשפל חסר תקדים של 8,800 בוגרים בלבד".

צילום: יוני קמפינסקי

עוד הוסיף בנט, "משך שנים תלמידים בפריפריה נאלצו לוותר מראש על ההזדמנות לפרוץ קדימה. בשלומי היו 0 תלמידים, בכפר חב"ד ובאור יהודה – 0 תלמידים, ברהט ובאופקים – בקושי 2%. למה? מי החליט שמצוינות תלויה במיקום גיאוגרפי? התפישה כי השכל מרוכז במספר מקומות וכל מי שגר בפריפריה מוכשר פחות - התנפצה. הבאנו שינוי דרמטי בדיוק במקומות האלו, צמצמנו פערים והזנקנו את הפריפריה קדימה. זה ללא ספק המהלך החברתי ביותר בשנים האחרונות!

''כעת, לאור הצלחת התכנית, אנחנו מתרחבים גם לחטיבות הביניים ולבתי הספר היסודיים – נביא את הבשורה בגיל צעיר יותר. אני מתרגש להביט היום בעיניים של 18,000 תלמידים ולהגיד להם: עשינו את זה", הוסיף בהתרגשות שר החינוך.

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר כי "מערכת החינוך מחויבת כלפי כל תלמידה ותלמיד בישראל. מחויבת להעניק להם את כל הכלים להצליח, לממש את הפוטנציאל, להשתלב בחברה ולפרוץ גבולות. הכפלת מספר הניגשים ל-5 יחידות במתמטיקה, בכל רחבי הארץ ובכל המגזרים, היא המימוש שלנו למחויבות זו. אלפי תלמידות ותלמידים, שבעבר לא חלמו להצטיין במתמטיקה, בפעם הראשונה קיבלו הזדמנות. נמשיך לקדם את התכנית הלאומית במתמטיקה, לפתוח עוד מגמות ולהכשיר עוד מורים, ולעשות הכל כדי לאפשר לכל תלמיד בישראל להאמין בעצמו ולמצות את יכולתו – ולא משנה איפה הוא גר".

יודגש כי לפני שלוש שנים בדיוק הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס ז"ל, היה הפרזנטור של קמפיין 'לתת חמש' לבקשת השר בנט והוביל את החשיפה הציבורית לנושא.



טוען....

בנו, חמי פרס, יו"ר מרכז פרס לשלום וחדשנות, השתתף היום במסיבת העיתונאים עם השר והודה לו על סגירת המעגל: "כדי שישראל תמשיך להוביל כאומת החדשנות עלינו לטפח את דור ההמשך של הסטארטאפיסטים, המהנדסים ואנשי המדעים. יש חשיבות לאומית בלתת לילדים שלנו את היכולת והכלים להצטיין ולהצעיד אותנו קדימה, וזו בדיוק היוזמה שמוביל שר החינוך בהצלחה גדולה".

אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ, אמר כי "הכפלת חמש היחידות היא הישג חשוב ומעורר תקווה, כי היא מוכיחה לכולנו שאפשר לשפר וניתן לשנות. אסור לנו לנוח על זרי הדפנה, דווקא עכשיו כשהשינוי המדהים הזה מתרחש לנגד עינינו, התפקיד שלנו הוא להסתכל באחריות אל העתיד. לכן, אנחנו נערכים יחד להשקעות גדולות במורים למתמטיקה ומדעים, כי הם אלו שביצעו את המהפכה, ולהרחבת ההשקעה בפריפריה, כי בישראל המצוינות היא זו שפותחת דלתות".

מולי אדן, נשיא אינטל לשעבר וסגן נשיא אינטל העולמית, אמר כי: "התכנית מוכיחה שעל ידי שילוב כוחות של כל המגזרים, ניתן לעשות את הבלתי אפשרי. הירידה לאורך זמן במספר בוגרי 5 יחידות מתמטיקה העמידה את עתידה של מדינת ישראל כאומת הסטארט אפ בסכנה. חברות ההייטק נרתמו לתת הרצאות מוטיבציה לתלמידים בבתי הספר השונים, ולהשתלב בכיתות כעוזרי הוראה.

''השילוב עם משרד החינוך והמגזר השלישי איפשר להרחיב את התכנית לרמה ארצית ולהגיע להישגים משמעותיים. הכפלת מספר בוגרי 5 יחידות בפרק זמן כה קצר הוא דוגמא ליכולתה של המדינה לממש מטרות שאפתניות, ולדעתי תכנית זו תהווה את הבסיס לספר ההמשך: ישראל אומת הסטארט אפ - חלק ב", הוסיף אדן.

שלמה דושי, מנכ"ל ארגון 'שיתופים', אמר כי יוזמת ''5 פי 2 לקידום מצוינות במתמטיקה, מדעים וטכנולוגיה, סללה דרך ליצירת שותפות ייחודית של משרד החינוך עם כ- 100 ארגונים, ביניהם קרנות פילנתרופיות, ארגוני מגזר שלישי, חברות עסקיות, אקדמיה, נציגי רשויות מקומיות, ונציגי צה"ל. כל אלו התכנסו סביב שולחן אחד מתוך תחושה משותפת של דחיפות, ופעלו יחד בהובלת משרד החינוך בראשות שר החינוך נפתלי בנט, להכפלת מספר התלמידים הניגשים לבגרות ברמת חמש יחידות מתמטיקה.

''יעד זה, אשר הושג השנה, הוכיח כי דרך מאמץ משותף אפשר להשיג מיקוד, העמקה ולמידה, שפה משותפת, יחסי אמון ושיתופי פעולה. הדרך הזו הוכיחה שכך ניתן, ואולי רק כך ניתן, להשיג תוצאות ולקדם יעדים חברתיים ברמה הלאומית. המשימה לא הושלמה, ואנו מחויבים להמשיך לפעול יחד עם משרד החינוך כדי להבטיח שהמצוינות במתמטיקה ומדעים תתבסס בכל חלקי החברה הישראלית לגווניה, בפריפריה כמו במרכז".