פתיחת התערוכה הייחודית בכנסת
פתיחת התערוכה הייחודית בכנסתצילום: נעם ריבקין פנטון, דוברות הכנסת

לרגל ציון 70 שנה למדינה ולכנסת, נפתחה היום (רביעי) בכנסת, בשיתוף איגוד המוזאונים ואיקו"ם ישראל, תערוכה ייחודית, ראשונה מסוגה בישראל תחת השם "בת 70: אוצרות מוזאוני ישראל".

התערוכה מציגה, לראשונה באופן זה, שילוב של יצירות שהגיעו לכנסת מעשרות מוזאונים מכול רחבי הארץ - מקבץ ייחודי וחד פעמי של נכסי תרבות ואומנות שהמוזאונים בחרו לשלוח לכנסת לכבוד התערוכה.

התערוכה מספקת ביטוי חזותי לעושר הרב של העשייה המוזאלית בישראל על שלל תחומי הפעילות המתקיימים בה. מכלול היצירות מספר את סיפורה של התרבות הישראלית, ואת סיפורה המיוחד של מדינת ישראל.

כל זאת, באמצעות היצירה והמוצגים שנוצרו בארץ ו נאצרו בשלל המוזיאונים ברבות השנים. התערוכה יוצרת פסיפס מגוון המתלכד לכדי 'חדר פלאות ישראלי' – תערוכה שמציגים בה בכפיפה אחת מוזאונים שונים ורבים כל כך, מוזאונים המשמשים כמוזאונים לאומיים – דוגמת מוזאון ישראל, מוזאון יד ושם, מוזאון העם היהודי – בית התפוצות, ומוזאונים מקומיים המספרים היסטוריה מקומית– דוגמת מוזאון לתולדות חולון, מוזאון 'החאן' חדרה.

יו"ר הכנסת ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין אמר בפתיחת התערוכה כי "כנסת ישראל היא 'בית העם', המקום היחיד שנותן ייצוג לכל החלקים של החברה הישראלית. כמוה גם התערוכה הזו, שהוקמה מיצירות שהגיעו ממוזיאונים שונים שמייצגים זרמים שונים וסוגים שונים של אומנות, ויחד יוצרים מיצג מגוון ומרהיב. השנה אנו חוגגים שבעים שנה למדינת ישראל ופותחים את חגיגות השבעים לכנסת ישראל. אלפיים שנים היינו בגלות, ולא היה לנו בית "לקשט" וליצור בו. מה טוב שכבר שבעים שנים יש לנו מקום לפרוח בו ולהחיות את היצירתיות בכל יום מחדש".

יוצרי התערוכה מספרים כי המהלך ליצירתה היה ייחודי ומרתק. לאחר שנוצר שיתוף הפעולה בין הכנסת לבין איגוד המוזאונים ואיקו"ם ישראל, פנתה אוצרת התערוכה, פרופ' דנה אריאלי, בשם הכנסת, לכלל המוזאונים המוכרים הפועלים בישראל. מכלול המוצגים השונים ממחיש את שפע התחומים בהם עוסקים המוזאונים בישראל: היסטוריה, יודאיקה, מדע, ארכיאולוגיה, טבע ואתנוגרפיה.

לאחר שהתגבשה רשימת מוצגים שכל מוזאון העביר, נערכה חשיבה אומנותית – בהשתתפות אוצרת הכנסת שרון סופר ונאוה קסלר יו"ר איגוד המוזאונים ואיקו"ם ישראל והוחלט אילו יצירות להציג ואיך לשלב בין היצירות השונות שהגיעו מעשרות מוזאונים שונים באופן שלם ונכון לכדי תערוכה אחת, חד פעמית ומרתקת.

הפסיפס המתקבל יוצר הקשרים וחיבורים מגוונים. כך למשל, סיפור מלחמת העצמאות מופיע דרך יריעת בד אוהל, עליה רשם לוחם שנפל בשבי הירדני אירועים מרכזים מתקופת זו (ממוזיאון חצר הישוב הישן ברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים), את פני הלוחמים במלחמה תיאר האמן מרסל ינקו ביצירתו "מגיני ירושלים" (מוזאון ינקו-דאדא בעין הוד).

עבודת קולאז' של חסידה, מעשה ידיו של ילד מגטו טרזיינשטט (בית טרזין) תוצג לצד פוחלץ של דוכיפת – הציפור הלאומית (ממוזיאון חיים שטורמן מעין חרוד) ולצד עבודת וידאו של האמנית דנה לוי – שעוקבת אחר להקה של יונים צחורות המתעופפות בין המוצגים והפוחלצים במוזאון שטורמן. (מאוסף מוזיאון ישראל).

מוצגים מעניינים נוספים אשר יוצגו בתערוכה פטיש לניהול ישיבות הכנסת משנת 1949 השייך לאוסף הכנסת, קסדת האימונים לטיסה לחלל של אילן רמון ז"ל השייכת לאוסף המדעטק, מפית בד, מזכרת מכיבוש הארץ ויום כניעת ירושלים ב-9 לדצמבר ב 1917, משקוף בזלת עם מנורה בעלת שבעה קנים מהמאה החמישית -שישית לספירה השייך למוזאון ארצות המקרא בירושלים ועוד.

התערוכה מוצגת באגף קדמה בכנסת , והיא פתוחה לבאי המשכן.