השמיעה קול אחר. נעמה זרביב
השמיעה קול אחר. נעמה זרביבצילום: א.פ.

בכנסת ישראל ישנה ועדה שדואגת לנו, הנשים - הוועדה לקידום מעמד האישה. אז החלטנו להגיע לשם, ולבדוק כיצד הכנסת דואגת לשמירת מעמדנו.

במהלך הביקור בוועדה התברר לנו שמעמד האישה איננו מושג אובייקטיבי. לאנשים שיושבים בוועדה יש תפיסות עולם, וכל הפרשנות למושג "מעמד האישה" נגזרת מהם. כך יושבים להם אנשים ונשים שרובם ככולם בעלי דעות שמאליות, פוסטמודרניות, ודגל הפמיניזם הרדיקלי מתנוסס מעל השיח בחדר בגאון. הם שמחליטים החלטות בשביל כל נשות ישראל, הם כמובן יודעים מה הכי טוב לכולנו.

נקודת המוצא שלהם היא שפמיניזם זה שמאל, זכויות נשים ורווחת נשים זה שמאל, כי השמאל דואג לפרט. אחת מישיבות הוועדה נפתחה במחיאות כפיים סוערות לקרן החדשה על שנים של מחקרים ותמיכה בתנועות נשים. ומהצד השני של המפה הפוליטית והמחשבתית? אין פוצה פה. קול דממה דקה. אף לא נציגה אחת משלנו.

כך הוקמה התנועה שלנו. תנועת 'שוברות שוויון' הציבה לה כמה מטרות ויעדים מרכזיים: לאגד כל אישה שמעוניינת בקידום מעמד הנשים בישראל, תוך הדגשת הצדדים הנשיים הייחודיים לנשים; לפעול למען החזרה של ערכים החשובים לנו כנשים – נשיות, אימהות ומשפחה - לשיח הציבורי; אנו רואות בשני המינים שתי מהויות משלימות ולא נלחמות; אנו רואות בערך הנשיות והמשפחתיות ערך מרכזי, ופועלות להעצמת נשים גם בתוך הבית מתוך ידיעה שבניית בתים חזקים בישראל היא הבסיס לצמיחה בריאה של האדם והחברה.

ביום שני האחרון חל מהפך. הגענו לכנסת לישיבת הוועדה שדנה בסוגיית "ההפרדה המגדרית במרחב הציבורי". מקהלה עליזה שצייצה באותו הקול דיברה נגד הפרדת המינים בספורט, בבתי הספר, בחופים וכו', למעט חריגות קטנות לדתיים. הובאו גם דוגמאות מעשיות לפעולה: בעירייה של עיר חרדית נכתב תקנון לעובדים, ובו כתוב בין היתר שגבר ואישה לא יישבו ויעבדו באותו השולחן. הוועדה התגאתה בפנייתה לעירייה ובכך שבעקבות זאת המסמך נגנז, כי הוא סותר את חוק השוויון. כמו כן הוצגו מקומות שבהם "דורשים מהעובדות להגיע בלבוש צנוע וגם זו אפליית נשים ויש לדאוג לבטלה". ועוד ועוד, דיון של שעות שבו כולם מזועזעים ממקרים של הפרדה מגדרית.

יושבת ראש התנועה שלנו, נעמה זרביב, השמיעה קול אחר. הפעם נכנסנו לזירה והשמענו את האמת הצועקת: הפרדה מגדרית לעיתים מכבדת נשים ולא פוגעת בנשים. אין כאן התדרדרות כלשונם, אלא התקדמות! העלינו שאלות נוקבות ובמרכזן: איך תנועות השמאל שחרתו על דגלן ליברליות וחופש הפרט, נוקטות גישה פטרונית ומתנשאת ומתיימרות להחליט לנשים מה טוב להן?

וזוהי רק ההתחלה. אנו עתידות לפעול בכל הזירות ובכל התחומים. יש לכן – ולכם - למה לחכות.

הכותבת היא חברה בארגון 'שוברות שוויון'