יוסף ג'בארין
יוסף ג'באריןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בפעם השנייה בתוך חודשים ספורים החליטה ועדת האתיקה של הכנסת שלא לאשר לח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) לצאת למסע הרצאות חו"ל במימון ארגון אנטי ישראלי המצוי ברשימת ארגוני החרם שגובשה במשרד לעניינים אסטרטגיים.

חבר הכנסת ביקש לאשר נסיעה שלו במימון ארגון הנקרא AFPS, ארגון צרפתי שעוסק בתמיכה בפלסטינים ומצהיר על שיתוף פעולה עם ארגוני BDS בתוך צרפת, באירופה וברחבי העולם, ביניהם ארגונים פלסטיניים מרכזיים.

מבדיקת ערוץ 7 עולה כי אחד מיעדי הארגון לשנת 2017-2018 היה המשך הקריאה לחרם כנגד מדינת ישראל ובמיוחד נגד שורה של חברות עסקיות ספציפיות שפועלות משטחי יהודה ושומרון. יעד אחר של הארגון היה לייצר לחץ על משרד החוץ הצרפתי במטרה לפגוע ביחסים הדיפלומטיים עם ישראל.

המשרד לעניינים אסטרטגיים קיבל פנייה מהיועץ המשפטי של הכנסת, כדי לבחון את הבקשה ולהגיש המלצה.

לאחר גיבוש ההמלצה שהתנגדה לאישור היציאה הממומנת על ידי ארגון אנטי ישראלי, החליטה ועדת האתיקה שלא לאשר לח"כ ג'בארין את הסיעה.

נזכיר כי בחודש מרץ סירבה ועדת האתיקה לאפשר לח"כ ג'בארין לטוס לחו"ל במימון ארגון Jewish Voice for Peace, שמוביל קריאה לחרמות על ישראל בשל מה שמוגדר על ידו "הכיבוש". גם במקרה ההוא ההליך היה דומה וחוות הדעת של השר לביטחון הפנים היוותה גורם מכריע בהחלטת הוועדה.

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, אמר לערוץ 7 כי מדובר בסוג של יציאות שהכנסת אישרה בעבר, אך כעת נבחנים תחת זכוכית מגדלת. "הצלחנו למנוע את טיסתו של ח״כ יוסף גבארין מהרשימה המשותפת לחו״ל במימון ארגון AFPS הקורא לחרם באופן גלוי על מדינת ישראל. חברי הכנסת ממשיכים לחבק את אותם ארגוני BDS, שכל מטרתם היא לחסל את מדינת ישראל כמדינת העם היהודי".

"אמשיך לפעול בכלים העומדים לרשותי כדי שבכנסת הבאה לא יהיו חברי כנסת שמזדהים ומשתפים פעולה עם אויבי המדינה", הוסיף ארדן.

מטעמו של ח"כ ג'בארין נמסר כי "זו הפעם השנייה שבקשתו של ח״כ ג׳בארין לנסוע לחו"ל אינה מאושרת בגלל הארגון המממן. ג׳בארין הגיש עתירה באמצעות מרכז עדאלה נגד ההחלטה הראשונה של ועדת האתיקה למנוע ממנו לנסוע לארה״ב במימון של ארגון JVP. ג׳בארין הוא דוקטור למשפטים ויו״ר הצוות ליחסים בינלאומיים ברשימה המשותפת".

ח"כ יוסף ג'בארין מסר לנו, "זוהי פגיעה קשה ומסוכנת בחופש הביטוי הפוליטי של חברי הכנסת וכן בחופש התנועה שלהם. הגבלות אלו הן מעין כלי שרת בידי ממשלת הימין ומכשיר להשתקת עמדות פוליטיות ביקורתיות של חברי הכנסת. לא איכנע לתכתיבים של ממשלת הימין הקיצוני".