גדעון סער
גדעון סערצילום: ערוץ 7

השר לשעבר גדעון סער נאם היום בצהריים (רביעי) בכנס איגוד לשכות המסחר בגני התערוכה בתל אביב.

בפתח נאומו התייחס סער לחוק הלאום. ״אני תומך בהשלמת חקיקת חוק יסוד מדינת העם היהודי בהקדם, ורצוי עוד במושב הכנסת הנוכחי, וקורא לח"כים לגלות את הנחישות הנדרשת בקביעת יסוד איתן שיגן כאן על צאצאינו לדורי דורות״ אמר סער.

סער הסביר את הרקע לתמיכתו בחוק. ״כיום חסר חוק יסוד שיעגן את זהותה ואופיה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. חוק יסוד כזה נדרש במציאות שבה גורמים שמבקשים לשנות את אופיה של המדינה ממדינה יהודית למדינת כל אזרחיה – עותרים לערכאות חדשות לבקרים בניסיון לקעקע את אופיה. ללא הגנה חוקתית נותרת דמותה של המדינה והסדרים יסודיים ביותר שבה חשופים להשקפת עולמו הסובייקטיבית של השופט״.

״כידוע, חוקת מדינת ישראל, על פי ‘פשרת הררי’ מראשית ימיה, מחוקקת פרקים-פרקים ע"י הכנסת שפועלת לעניין זה כרשות מכוננת. בתחילת שנות ה-90 חוקקו שני חוקי היסוד שעיגנו את זכויות האדם. לפני כן, עוגנו בחוקי יסוד בעיקר ההיבטים המשטריים, כוחותיהם וסמכויותיהם של הרשויות השלטוניות השונות. אבל – למרבה הצער – לאחר למעלה מ-70 שנות מדינה – עדיין אין לנו חוקה שלמה. חסרים יסודות מהותיים, כמו חוק יסוד החקיקה וכמו חוק שמעגן את אופיה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי״.