אהוד ברק
אהוד ברקצילום: פלאש 90

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, השתלח בחריפות בממשלת הימין בהובלת בנימין נתניהו ושותפיו לקואליציה.

בנאום שנשא הערב (ג') במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, אמר ברק כי ישנם ''כוחות המעקמים את המרחב-זמן ואת המסלול של הפרויקט הציוני כולו. החתירה למדינה אחת, יהודית-משיחית ועם רוב מוסלמי של אזרחים ונתינים, מחייבת את ריסוק היסודות והמוסדות של המדינה הציונית-דמוקרטית''.

ברק תקף את ראשי המחנה הלאומי שלדבריו מסכלים "גירושים" בין ישראל לפלסטינים, דבר שיוביל לטענתו למציאות אחת: "שקיעת ישראל אל מדינה שיש בה רוב מוסלמי, התנגשות פנימית אלימה וקבועה, והיא איננה יהודית, איננה ציונית ואיננה דמוקרטית. זהו שינוי כיוון דרמטי ומסוכן במתווה הציוני כולו.

''השגת היעד הזה חייבת להיעצר בכל דרך אפשרית, משום שמימושו הוא סיכון קיומי לפרויקט הציוני ולקיומה של ישראל ציונית-דמוקרטית".

לטענת ברק, ''קומץ זעיר מתמרן מנהיג חלש, לחוץ ולחיץ, שמאחוריו מפלגה פופוליסטית, על מתווה מסוכן מאין כמוהו הנוגד את האינטרס הלאומי ואת עמדות רוב הציבור. רוב מוחלט של הציבור בישראל רוצה להבטיח רוב יהודי ואופי ציוני-דמוקרטי לישראל, ולכן מעדיף גם בהיעדר אפשרות מיידית להסדר, להתגרש מהפלסטינים. 'אנחנו כאן והם שם', תוך הבטחת המשך השליטה הבטחונית בכל השטח לכל טווח זמן שיידרש.

"אני קורא לאזרחי המדינה: זה הזמן להתעורר. המדינה על כוחה והישגיה היא שלכם, שלנו. לא של חבורת ההזויים בשוליים".

"אם נתעלם לרגע, לצורך בהירות הטיעון, מקיצוני הליכוד המכורים בעיקר לסיכוייהם בפריימריז - נתניהו והקיצוניים, שמובילים אותו באפו, הם קבוצה המייצגת חלק זעיר מהציבור, אבל מתמרנת את הממשלה, בחינת זנב המכשכש בכלב', בשליחות של חזון הזוי ומסוכן עם נגיעה משיחית חזקה.

"אלה הם בנט ושקד, מאחוריהם יוגב וסמוטריץ׳, מהם אל הרבנים סדן ולווינשטיין, ומאחרי אלה זוהרות דמויותיהם של הרב ליאור, פטרונו של הרוצח ברוך גולדשטיין, שפסקיו ותורתו נחשדו כמקור ההשראה של רוצח רבין. כן, חברים, זהו אותו הרב שלפני שנים אחדות זכה בתואר 'הסיירת של עם ישראל' מפי נתניהו. ומי לא יראה שם את הרב גינזבורג, מאבות הספר 'תורת המלך' שעוסק בהלכות הריגת גויים.

''זהו האיש שתורת הנקמה שלו נחשדה כמקור השראתם של בריוני 'תג מחיר' ושורפי משפחת דוואבשה בדומא. וכמובן, גם אותו טרח נתניהו לברך ולשבח, באותו זמן לערך, בקלטת וידאו ממוסקבה", האשים ברק.

מהליכוד נמסר בתגובה: ''אין טעם להתייחס לניסיון השבועי של אהוד ברק, ראש הממשלה הכושל בתולדות ישראל, לקושש כמה כותרות בתקשורת".