משה גפני
משה גפניצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק של חבר הכנסת משה גפני ולהרחבת מעגל הישובים הזכאים לקבל הטבות מס, אך בניגוד לדרישתו של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' ההצעה עדיין אינה כוללת ישובים ביהודה ושומרון.

על פי ההצעה ישובים הזכאים להטבות המס בהתאם לקריטריונים הקבועים בחוק יכללו עד 85,000 תושבים ולא 75,000 כפי שנחקק ב-2015. זאת על מנת לאפשר גם לעיר בהרחבה כדוגמת נהריה את המשך זכאותה להטבת המס, ככל שהיא עומדת ביתר התנאים הקבועים בפקודה לעניין זה. זאת על רקע התפתחות ישובים ורצון שישובים בינונים יוותרו בגדר החוק.

בנוסף קובעת ההצעה כי יורחבו הטבות המס לישובים סמוכי גדר בצפון, כאשר נכון להיום קובעת פקודת המס כי יישוב עירוני בנגב זכאי להגדלת הטבת המס במידה שהוא סמוך לגדר ואילו בצפון ההטבה הזו חלה רק על ישובים צמודי גדר. הצעת החוק קובעת הרחבה במסגרתה תחול הטבה זו גם לגבי יישובי צפון סמוכי גדר, כך שגם ישובים הממוקמים במרחק שבין 2 ל-9 קילומטר מהגבול בצפון יהיו זכאים להטבת מס נוספת על הכנסה - בת 2%.

בנוסף לאור עדכון נוסחת המדד הפריפריאלי על ידי הלמ"ס, קובעת הצעת כי תתוקן הגדרת ניקוד הפריפריאליות כך שמספר הנקודות לאשכולות 3 ו-4 יהיה זהה, לאור הפער הנמוך בין האשכולות ובמקביל תבוטל תוספת הזכאות ליישוב עירוני בנגב במדד פריפריאלי 3 או נמוך ממנו, כך שהתוספת לעניין הטבת מס זו תעמוד על סכום של עד 30,000 ₪ הן לאשכול 3 והן לאשכול 4.

כמו כן נקבע כי על מנת לא לפגוע בישובים צמודי הגדר בצפון נוכח התוספת לישובים השכנים, יתווסף אחוז אחד להטבת המס על הכנסה בכל ישובים אלה – הממוקמים עד 2 קילומטר מגבול סוריה או לבנון, תיקון אשר יכנס לתוקף בתחילת ינואר 2019. יתר השינויים יחולו רטרואקטיבית מתחילת שנת 2018.

כאמור, ההצעה אינה כוללת את ישובי יהודה ושומרון, כפי שתבע חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מחבר הכנסת גפני, ואולם הבוקר מדגיש סמוטריץ' כי "גפני התחייב לקואליציה לקדם את יו"ש ללא דיחוי".

נזכיר כי בראיון ליומן ערוץ 7 פרס סמוטריץ' את השתלשלות האירועים וסיפר כי "התברר לי השבוע שחבר הכנסת גפני פותח עכשיו את התיקון כדי להכניס ערים וישובים נוספים שעומדים בקריטריונים הללו, ואני כמובן לא מתנגד לכך שאופקים נתיבות ומקומות נוספים ייכנסו, אבל לצערי הוא לא שילב את החוק שהגשתי להכניס את יישובי יהודה ושומרון ולכן פניתי אליו וליו"ר הקואליציה ואני הולך לבקש מיו"ר המפלגה שלי, השר בנט, להציב את זה כדרישה בהנהלת הקואליציה שאם פותחים את המפה אז להכניס גם יו"ש.

זה עבר את הממשלה ואת הקריאה הטרומית ויש לזה גם מקור תקציבי, זה סוכם מול האוצר ובעזרת ה' לא ניתן לסיים את עדכון המפה בלי לתקן את העיוות והאפליה הקשה הזו כלפי יהודה ושומרון".

כאמור, לפי שעה הדרישה הזו לא התממשה, אם כי קיימת הבטחה לדאוג לסוגיה בהקדם.