מהפך טכנולוגי בשיריון

המילים "השריון עשה היסטוריה" מקבלות בימים אלו משמעות וחיזוק נוספים. על רקע הטענות הקשות נגד החיל שמופיעות בדו"ח מבקר המדינה האחרון, מתייצב קצין שריון ראשי תא"ל גיא חסון בפני הכתבים הצבאיים ומצהיר כי השיריון נמצא היום באחת התקופות הפורחות ביותר.

כדי לאושש את הדברים מובאים הנתונים שמדברים בעד עצמם. מנתוני צה"ל עולה כי לשאלה כמה רוצים להתגייס לחיל השריון ביום הגיוס ענו בחודש נובמבר 2016 54%, שנה וחצי לאחר מכן בגיוס מרץ האחרון 83% הביעו רצון כזה.

"הנתון מדבר בעד עצמו", אומר תא"ל חסון, "עבדנו קשה ובעבודה ממוקדמת גם באמצעות חמ"ל טלפוני, גם ברשתות החברתיות, גם בכנסים וגם בביקורי בית וזה הביא לתוצאות".

גם לגבי כמות האנשים שהתגייסו לחיל הנתונים מדברים בעד עצמם. בגיוס של אוגוסט 2015 היו 150 לוחמי שריון, בגיוס הנוכחי יהיו 460 שריונרים חדשים. נתון מדהים בכל קנה מידה.

אבל השריון שעשה היסטוריה אינו בא לידי ביטוי רק במונחי העליה בכמות המתגייסים. המהפך הגדול הוא בתחום הטכנולוגי של הטנק.

תפיסת "יבשה באופק" מביאה את השריון של שלהי תשע"ח למוכנות ולתמרון מהיר יותר, קטלני יותר ושריד יותר.

הפיתוח החדש של הצבא, טנק המרכבה ברק סימן 4, יעשה מהפיכה בשריון, "זהו מטוס האדיר של צבא היבשה", אומר אל"ם אורן גיבר, ראש מנהלת פיתוח הטנק.

"המיגון המרחבי של הטנק שלא מגן רק על עצמו (כמו במערכות כיום עם מעטפת 'מעיל הרוח'), הוא להגן על קבוצת טנקים. הקטלניות שלנו הרבה יותר גבוהה בזכות טילי החצב והכלנית (טיל נגד אדם בשטח פתוח), איתור המטרות יעשה בצורה מהירה ביותר תוך שימוש בכל המערכות העומדות לרשות מפקד הטנק וגם התמרון יהיה נח יותר".

כשנכנסים לתוך הטנק החדש מבינים על מה מדובר. קסדה חדישה וטכנולוגית מאפשרת למפקד לשבת בתוך הטנק כשהמדפים סגורים (ובכך הוא שומר על עצמו) ולראות את כל מרחב הלחימה בצורה מושלמת.

כמו כן בטנק הורכבה מערכת מצלמות שמקיפה את הטנק ב-360 מעלות ומסייעת לצוות לראות כל מה שנע באזורם וכך הם מודעים למצב, מבינים את השטח ויכולים להגיב במהירות לכל תרחיש.