בנט בערב תשעה באב בשהםדוברות

שר החינוך והתפוצות, ח"כ נפתלי בנט, וראש האופוזיציה לשעבר ויו״ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוזי') הרצוג, השתתפו הערב (מוצאי שבת) בערב הידברות לרגל צום ט׳ באב ביישוב שוהם.

הערב התקיים במסגרת אירועי ״הלילה לא לומדים תורה״ של כנס שדרות לחברה והמכללה האקדמית ספיר, בכל רחבי הארץ.

השר התייחס למותו של לוחם גבעתי בגבול עזה, סמ"ר אביב לוי ז"ל, ואמר "כל העם התאחד הערב באבל נוראי על נפילתו של סמ"ר אביב לוי ז"ל מפתח תקווה. כל מי שקרא בשעה האחרונה את מגילת איכה התוודע היטב למחיר שהעם שלנו שילם כשלא הייתה לנו מדינה. מותו של אביב מזכיר לנו את המחיר שאנו משלמים למען זה שתהיה לנו מדינה".

לאחר קריאת מגילת איכה החל השיח, שכותרתו הייתה ״יסודות הבית הלאומי״, במסגרתו אמר בנט כי ״כשהייתי ילד סיפרו שעל שנאת חינם חרבה המדינה, וחשבתי שאלו סיפורי פולקלור. ככל שאני מתבגר אני מבין - רק על שנאת חינם איבדנו את המדינה היהודית שהייתה לנו. מה שלא יהיה, צריך לזכור שלא תהיה לנו עוד הזדמנות לחיות כאן ביחד. אנחנו צריכים להילחם בכל מחיר ובכל סיטואציה על אחדות העם. גם הדברים הכי קשים – לא נאפשר להם לקרוע את העם".

עוד הוסיף בנט "בשנים האחרונות התחולל אצלי שינוי בתודעה והבנה שטוב שיש את הדעה השנייה. אמרתי בטקס פרסי ישראל: 'אם יכולתי ללחוץ על כפתור וייעלמו הדעות השונות – לא הייתי לוחץ על הכפתור הזה', ואני מתכוון לזה. העובדה שיש דעות שונות גורמת לי לשאול שאלות, לחקור, לבדוק, להבין שלא כל האמת אצלי בכיס".

בנושא יהדות התפוצות אמר בנט "הדבר היחיד שמותיר אותי ער בלילה זה עתיד יהודי התפוצות. אם לא נפעל בדחיפות, ב-50 השנים הקרובות נאבד 2-3 מיליון יהודים ברחבי העולם. יש שתי מילים שהם המצפן של החיים שלי: נצח ישראל. במדינת ישראל, ובתפוצות".

גם יו"ר הסוכנות היהודית המיועד, ראש האופוזיציה וחבר הכנסת יצחק בוז'י הרצוג התייחס לחיבור יהדות התפוצות לישראל ולקונפליקטים בין הזרמים ביהדות ואמר "אנחנו צריכים לחשוב בכל דרך איך לפתוח את השערים ליהודים בכל הזרמים ואיך היהדות יכולה לקבל יותר אנשים. חייבים לדאוג שמשני צדי האוקיינוס ימשיך להתקיים דיאלוג".

כאשר נשאל השר בנט על הטענות להדתה במערכת החינוך אמר: "אני מתנגד לכפייה דתית. אני חושב שהתנ"ך והמסורת הם לא הרכוש הבלעדי של הדתיים אלא של כל עם ישראל. אנחנו חייבים להשכיל - קוראים לזה הדתה אבל זה בדיוק הפוך. אין לי מטרה שתהיה פה הדתה וכולנו צריכים להבין שבכל זאת אנחנו צריכים להתחבר למורשת שלנו. אני חושב שלגזול מאנשים את הסיפורים על מאבקי שאול בדוד וסיפורים אחרים זה נוראי".

הרצוג הוסיף לדברים, "היות ואני מכיר את משרד החינוך ומנכ"ל המשרד שהיה בעבר מנכ"ל שלי ואיש תנועת העבודה, אני יודע שהמערכת לא פועלת בהדתה, אבל מה שנכנס זה כל מיני עמותות שנכנסו למערכת הרבה לפני נפתלי שחלקם באות בלי פיקוח פדגוגי והן בשיח שלא מתאים לשיח המודרני".

את הערב סיים שר החינוך והתפוצות נפתלי בנט בהתייחסו לשאלה על הר הבית והתחושות לגביו וענה, "הר הבית בתפיסה שלי זה קודם כל המרכז העולמי של העם היהודי. אני חושב שמאוד לא תקין שהמצב בהר הבית הוא שהשלטון שפועל שם הוא שלטון ערבי שיוצר מצב שיהודי מרגיש בהר הבית סוג ב'. הר הבית הוא אומנם בריבונות ישראלית אבל מי ששולט בו הוא שלטון ערבי. בסוף סממני ריבונות זה האם אתה יכול להסתובב שם והאם מותר לך להתפלל שם וזה לא המצב. זה מעוות. מכאן ועד תיקון העיוות צריך שכל ישר".

את הערב הנחה רב היישוב שוהם, הרב דוד סתיו.