מתכוננים לגירוש - קטע מתוך "זוהר הרקיע"מתוך הסרט

במהלך 13 השנים האחרונות תשעה באב נהיה ליום שבו רבים יושבים לראות סרטים שצולמו סביב העקירה מגוש קטיף.

הסרט "זוהר הרקיע" עוסק בגירוש מזווית ייחודית ולא שגרתית - מדובר בסרט עלילתי באורך והוא מתמודד בהתמודדות של חיילי צהל עם ההכנה המנטאלית שבוצעה בצה"ל לקראת העקירה.

הסרט זכה בפרס קולנוע דרום וביקורות מפרגנות רבות. "זוהר הרקיע" הוא פרי יצירתם של הבמאי אליהו בנימין, בוגר בית הספר לקולנוע 'תורת החיים' והמפיק בני גל שגורש בעצמו מהיישוב חומש בצפון השומרון.

מפיקי הסרט מציינים כי קרנות הקולנוע לא הסכימו לתמוך בסרט ולכן נמנע מהם תקציבית להקרין אותו בבתי הקולנוע. למרות חוסר התמיכה, הסרט זוכה לפופולריות רבה והוא מוקרן במאות אירועים והזדמנויות ברחבי הארץ - במתנסי"ם, מוסדות חינוך ומסתבר שהסרט הוקרן גם, באופן לא רשמי, ביחידות שונות בצה"ל. היום, תשעה באב תשע"ח, היוצרים מדווחים על צפייה חסרת תקדים באתר הסרט.

"ההכנה המנטאלית איננה אפיזודה חולפת שבוצעה לפני 13 שנים וחלפה מן העולם", מסביר בני גל, "השיח הציבורי והמאבק על ערכיו של צה"ל כצבא העם הלוחם , חותר למגע ושואף להכרעה וניצחון הינו נושא חם ובוער גם כיום. מטרתם המוצהרת של מחוללי ההכנה המנטאלית הייתה שינוי דפוסי החשיבה ומערכת הערכים הצהלי"ת הקלאסית הדוגלת בחתירה למגע, נציחון רעות ואהבת המולדת למערכת ערכים חלופית כגון: 'אנו בעידן שלום, החלפת החתירה למגע וניצחון בפעילות לשמירת שלום' 'החלפת התרבות של הצבא הקלאסי, הפיכת הניצחון לערך עמום' ערכי שיוויון ועוד'"

בהפקת הסרט נעזרו יוצרי הסרט בדו"ח המיוחד אשר חשף את מסמכי ההכנה המנטאלית. "דו"ח זה הוכן בידי צוות חוקרים שחשף את עובדת קיומה של ההכנה המנטאלית ואת מטרותיה באמצעות עבודת מחקר מעמקיה", מספר בני גל, "העבודה כללה איתור מסמכים שהוסתרו מעיני הציבור וגביית עדויות נרחבת מאנשי כוחות הביטחון. עובדה מעניינת לציון שנחשפה גם היא בידי הצוות הינה כי ההכנה המנטאלית החלה להתבצע בצה"ל עוד בטרם התקבלה החלטת הממשלה בנושא ההתנתקות".