רבני ישראל מאחורי הרב שטרן

ראש רבני 'דרך אמונה': המתקפה על הרב שטרן מוכיחה שהקבוצה הליבראלית סגורה ובוטה ולא מסוגלת לשמוע עמדה אחרת. עמדתו עמדתנו.

שמעון כהן , י"ב באב תשע"ח

הרב אריה שטרן
הרב אריה שטרן
photo by Noam Revkin Fenton/Flash 90



טוען....

רבה של ירושלים, הרב אריה שטרן, נמצא תחת מתקפה חריפה משמאל, לאחר שאמר שילדי משפחות להט"בים יתכן וגדלים בצורה אומללה.

ח"כ שמולי קורא לרב לחזור בתשובה, לא פחות, ויו"ר מר"צ, ח"כ זנדברג, מגדירה את הרב אריה שטרן כרב קיצוני שמסית מתוך תסכול לנוכח ההתגייסות של המדינה למען הקהילה הגאה.

על המתקפה הזו שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם הרב ברוך אפרתי, ראש רבני 'דרך אמונה', המציין כי הרב שטרן הוא מבכירי רבני 'דרך אמונה' ו"מזקני חכמי ישראל. פגיעה בו היא פגיעה בכולנו" וקובע כי "המתקפה מראה שוב שהקבוצה הפלורליסטית שנקראת ליבראלית היא קבוצה מאוד סגורה ובוטה ולא מסוגלת לשמוע עמדה דתית שסוברת אחרת. לקרוא לרב שטרן בשמות כאלה זה מגוחך".

"הרב אריה שטרן הוא תלמיד חכם גדול ועדין, וגם בנושא הזה הוא התבטא בצורה זהירה ומקבלת, ועם זאת הביע את העמדה הפשוטה שכל ירא שמים מאמין בה, שהמציאות שבה משפחה ללא אבא ואימא היא מציאות לא נורמאלית ולא טובה לילד ולאבא או לכל אחד אחר. האמירה של הרב שטרן היא לא אמירה שלו אלא אמירה של כל רבני ישראל, ולכן אותם אנשים קיצוניים בצד הליבראלי הם שצריכים לחזור בתשובה. הם צריכים ללמוד לשמוע קולות שהם לא הקולות הליבראליים שלהם. כשמישהו זועק ומכנה בשמות זה מלמד שהוא לא בטוח בעמדתו".

ואולי, שאלנו את הרב אפרתי, נכון לכל רב שיאמר את עמדת התורה, מה אסור ומה מותר, ולא ייכנס להגדרות של חיים אומללים או לא, שכן אמירות כאלה אינן אובייקטיביות ואינן מדידות, והדברים נתונים לפרשנות?

על כך משיב הרב אפרתי: "אנחנו לא ניתן לדחוק את הרבנים לד' אמות של הלכה. רבנים לא צריכים להתבטא רק באסור ומותר אלא גם בענייני הנהגה נורמאטיבית. הביטוי בתורה הוא 'אעשה לו עזר כנגדו' והעזר כנגדו זו האישה, כאשר לאיש יש אישה טוב לו, וכשלאיש אין אישה לא טוב לו. מי שחתום על האמירה הזו הוא ריבונו של עולם שנתן לנו את התורה. התורה אינה רק מה מותר ומה אסור אלא נקודת השקפה על המציאות הנורמאטיבית. רב שאומר את הדברים בצורה מתונה אומר את עמדת התורה וכל רבני ישראל עומדים מאחוריו".

עוד נשאל הרב אפרתי כיצד לטעמו יש להתייחס לתופעה בה רבים מגיעים בשנתיים האחרונות לכותרות בהכרזה ובהצהרה לפיה הם גם גתיים וגם חברי הקהילה הלה"טבית. על כך הוא משיב ואומר כי ישנן שלוש קבוצות:

"ישנה אפשרות של צדיקים, כאשר אדם אומר שיש לו יצר הרע של משיכה לגברים או אישה שנמשכת לנשים והם מתגברים על היצר. אדם כזה הוא צדיק וקדוש והוא במעלה גבוהה מאוד. ישנה קבוצה שניה של מי שיש לו יצר רע כזה והוא נופל בו מבלי לעשות מזה אידאולוגיה, כמו שיש שנופלים בענייני ראיית עיניים או בענייני כשרות. אדם כזה הוא טועה שצריך לחזור בתשובה. המדרגה השלישית, והיא החמורה, היא של אנשים שאומרים שהם חוטאים מצד הגאווה שבזה ולא מצד החטא והתאווה. הם גאים בכך שהם לא מקיימים את רצון ה' שכתוב בתורה. לומר שאני דתי ולא מקשיב למה שכתבו בתורה זה אומר שאני עובד את מה שמתאים לי, זה אומר שהם עובדים את עצמם. אדם לא יכול לקרוא לעצמו דתי וללכת למצעד שכולו גאווה על ההליכה נגד התורה. לעשות מזה אידאולוגיה זה אויב רוחני שמולו אנחנו עומדים".

"הבירור הזה יסתיים בניצחון התורה, גם אם זה ייקח חמש, עשר או חמישים שנה. האמת תנצח", אומר הרב אפרתי וקובע כי עד אז "צריך להיות חזקים כציבור ולתמוך במי שקשה לו, ולא לשנות את האמת מפני אותם צעקנים ליבראליים שרוצים להשתיק את דבר ה'".