דניאל סוקאץ', מנכ"ל הקרן החדשה לישראל
דניאל סוקאץ', מנכ"ל הקרן החדשה לישראלצילום: פלאש 90

המאבק שמנהלת הקרן החדשה לישראל נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל באמצעות מימון ארגונים כמו בצלם, שוברים שתיקה ועדאלה מוכר לנו היטב. אבל זה לא נגמר כאן.

מתברר שמאבק זה הוא ציר אחד מבין שני צירים עיקריים שבהם פועלת הקרן בבואה לקדם מטרה רחבה יותר ומרחיקת לכת: הפסקת היות ישראל מדינה יהודית והפיכתה למדינת כל אזרחיה. מטרה זו הוזכרה על ידי כמה בכירים בקרן במהלך השנים, נזכיר כאן רק שניים מהם. דניאל סוקאץ', מנכ"ל הקרן החדשה, התבטא בעבר כי "ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה להיות פחות מאשר מדינת כל אזרחיה". אברום בורג, חבר המועצה הבינלאומית של הקרן החדשה, אמר כי "להגדיר את מדינת ישראל כמדינה יהודית זה המפתח לסופה. מדינה יהודית זה פציץ. זה חומר נפץ".

אם כן, פרט למאבק בציר הלאומי-מדיני פועלת הקרן בציר נוסף: מאבק לביטול צביונה היהודי של מדינת ישראל. בציר זה מפעילה הקרן ארגונים שנאבקים נגד כל סממן יהודי שקיים במדינה מאז נוסדה ועד היום. מאבק זה לביטול הזיקה בין היהדות למדינה לא יכול לדלג על הציבור שחרת על דגלו את החיבור בין התורה ללאומיות - הציונות הדתית.

מזה כמה שנים פועלת הקרן נגד הציונות הדתית כמגזר, כחלק מקידום האג'נדה הכוללת שלה. ביטוי לכך אפשר למצוא בדברים שחשפה בשנת 2011 רחל ליאל, אז מנכ"לית הקרן, על האסטרטגיה החדשה של הקרן לשנות את הציבור הדתי דרך השפעה מבפנים, וכן בתוכנית NIF-D, תוכנית הקרן משנת 2014 שריכזה תקציבים רבים כדי להחדיר עמדות ליברליות רדיקליות לחברות מסורתיות בישראל, ובתוכן הציונות הדתית.

ככלל, מאבק הקרן נגד הציונות הדתית כולל שתי שיטות פעולה. האחת היא דמוניזציה – יצירת הפחדה ואיום מפני הציונות הדתית (על "הדתה" כנראה שמעתם) והצגתה כחברה לאומנית ומסוכנת, שהשפעתה עלולה לקחת את החברה למקום רע וחשוך. השנייה היא שינוי מבפנים – ניסיונות לשנות את תפיסות העולם הבסיסיות של הציונות הדתית על ידי השפעה מבפנים.

חוברת מחקרית שפורסמה על ידי ארגון 'חותם' בימים האחרונים חושפת את שיטת הפעולה הראשונה שהוצגה לעיל. החוברת חושפת מאבקים שמובילים ארגוני הקרן החדשה נגד אישים ומפעלים מרכזיים בציונות הדתית: מאבק נגד הגרעינים התורניים, השתקת והכפשת רבנים ומובילי דעה בציבור זה, מאבק נגד בכירי הבית היהודי, מאבק נגד אם המכינות הקדם צבאיות בני דוד בעלי ועוד.

המוטיב החוזר בכל המאבקים הללו הוא הניסיון לייצר הפחדה מפני הציונות הדתית, במטרה לצמצם עד כמה שניתן את יכולת ההשפעה של ציבור אהוד זה בחברה הישראלית. הניסיון ליצור דמוניזציה כולל לעיתים האשמות שווא והכפשות בוטות. לדוגמה, מיכל שלו-רייכר, נשיאת הפורום החילוני, ארגון שמקבל מימון מהקרן ומקיים איתה שיתופי פעולה שונים, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "הדתיים-לאומיים מנסים לנשל אותנו מהבית במובן הכי עמוק של המילה". ערן כהן, מפעיל עמוד הפייסבוק של הפורום החילוני ואיש צוות התקשורת של הארגון, כתב כי "חיידק טורף השתלט על המדינה... עם כיפה קטנה על הראש...".

אי אפשר להתעלם מההשלכות השליליות של מאבק ארגוני הקרן נגד הציונות הדתית. קמפיין ההדתה גרם לצמצום ניכר בפעילות המדרשות להעמקת הזהות היהודית במקומות רבים בארץ. המינהלת לזהות יהודית סולקה מפעילות בתל אביב כולה. בכמה רשויות מקומיות מנהלים חברי ישראל חופשית (אחד מארגוני הקרן המובילים במאבק לשינוי זהותה היהודית של המדינה) מאבקים ציבוריים, תקשורתיים ומשפטיים נגד הגרעין התורני שפועל בתחומם. רבנים ומוסדות חינוך שעד לא מכבר נתפסו בעיני הציבור הישראלי כמודל לחיקוי ולהערצה, ובצדק, נתפסים לעיתים כחשוכים ומאיימים, ועוד ועוד.

מטרת המחקר היא להציב מולנו את המציאות בשטח כפי שהיא, לטוב ולמוטב, כדי שמתוך הכרת המציאות נדע להתמודד עם האתגרים בצורה הטובה ביותר. ההשקעה הרבה שמשקיעים המתנגדים לדרכנו מתוך ניסיון להדוף את השפעותיה של הציונות הדתית, רק מלמדת עד כמה גדולה ההשפעה הזאת על פני החברה כולה. הכרת המציאות תביא אותנו לברר את משנתנו, לדייק את מסרינו ולהעצים את החוסן הפנימי שלנו מפני ניסיונות דמוניזציה כאלה ואחרים, וכן מפני השפעות הזרות לדרכה של הציונות הדתית.