החשד: תזוזה ומלמול בהר הביתמיכאל פואה

שרה רבקה כהן, כבת 19 תושבת רמת בית שמש, הורדה היום (רביעי) מהר הבית לאחר שזוהתה על ידי איש וואקף כשמלמלה תפילה חרישית במתחם ההר. ביומן ערוץ 7 שוחחנו איתה על האירוע ועל התחושות בעקבותיו.

"ראו אותי ממלמלת ומתנדנדת מעט עם עצמי ומצאו עליי דף עם רשימת שמות לרפואה וזיווג. שוטרת חטפה לי את הדף והודיעה בקשר שהיא מצאה דף עם שמות לרפואה. זה העוון שלי", היא מספרת.

"הלכנו עם הקבוצה ויש מקום ששבו עוצרים לפני קודש הקודשים ומתפללים. עמדתי עם עצמי בצד וקשה לא להתנדנד כשמתפללים, למרות שידוע לי שלפי החוק מותר להתפלל בהר הבית. ניגשו אליי ואמרו לי להפסיק כי זו פרובוקציה וזהו", היא מתארת וכשהיא נשאלת אם לא שמעה תדריך האוסר תפילה או מלמול יהודי בשטח ההר, היא משיבה ומספרת כי בימים אחרים אכן היו תדריכים, אך דווקא היום לא נשמע תדריך שכזה.

עוד היא מציינת כי "אתמול עליתי עם אותו דף ואמרתי את כל השמות ולא קרה שום דבר, זה לא הפריע לאף אחד. היום היה איש וואקף שהצביע עליי. זה תלוי בקריזות של איש הוואקף".

על מה שהיא מגדירה כתחושת השפלה בעיקר כשהדברים מתרחשים אל מול עיניהם של המוסלמים שבהר, היא מספרת: "השוטרת דחפה אותי. היא רצתה שאני ארוץ במהירות למרות שאמרו ללכת לאט ובכבוד בהר הבית. היא איימה שתשים עליי אזיקים ושזו חוצפה ופרובוקציה.

''ביציאה מההר הסתובבתי כדי לא להפנות את הגב למקום המקדש ולהיפרד מהמקום והיא דחפה אותי וכמעט הפילה אותי. חילול ה' נורא. מול כל הערבים יהודים מושפלים. ברוך ה' יש שיפור, אבל חילול ה' עדיין ממשיך ועדיין אסור ליהודי להתפלל בהר הבית".

"אבסורד שתוך כדי שהיא מובילה איתי אני רואה עשרות ערבים משתחווים ומתפללים על השטיחים שלהם. זה לא מפריע לאף אחד. יש כאן אפליה מאוד גדולה".

חקירה לא בוצעה לכהן המספרת כי המתינה כשעה למרות שנאמר לה שבתוך עשר דקות ימלאו דו"ח על המקרה, "רצו שאחתום על טפסי עיכוב ולא חתמתי". כהן התבשרה כי לא תוכל לעלות להר הבית עד שלא תקיים שיחה עם קצין התחנה. לדבריה בפעם הקודמת, לפני מספר שנים, שעברה חוויה דומה נאלצה לנסות ולתאם שיחה כזו במשך כחצי שנה, להערכתה במכוון הופכים את הדבר לקשה ומורכב.

כשנשאלה אם היא יודעת מה בכוונתה לומר באותה שיחה היא משיבה ואומרת שעדיין הדברים לא ברורים לה והיא כלל לא בטוחה שתלך לפגישה כזו, "אני לא יודעת עד כמה כל מה שאגיד ישנה. אני לא מתכוונת לבוא לפגישה כדי לקבל את הכללים שלא למלמל ולא להתפלל.

''אני רוצה לבוא ולומר שאמשיך להתפלל בהר הבית. זה לא נגד החוק. אם יותר יהודים יעזו – לצערי זו תעוזה - להתפלל, גם אם לא בצעקות, משהו ישתנה. למרות שהשוטרים יותר נחמדים מפעם, אסור להתרגל למציאות הזו שבה משפילים אותנו".

בעקבות דבריה אלה נשאלה כהן כיצד היא מתייחסת לצעירים הטוענים כי דווקא על מנת למנוע את ההשפלה ואת חילול ה' בהר לעיני המוסלמים, הם כלל לא מגיעים למקום. לדבריה היא עצמה תהתה בינה לבין עצמה אם בהתנהלותה היא לא הופכת לחלק מהחילול ה' עצמו, "הייתי יכולה שלא להתפלל, אבל אם לא נגיע החילול ה' יימשך וזה מה שהם רוצים, להרתיע אותנו כדי שנפסיק להגיע. אני חושבת שהחילול ה' הוא לא בתפילה של היהודים אלא בתגובה של השוטרים ולא אפסיק להתפלל בגלל שהשוטרים מחליטים לחלל את ה'".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במהלך הביקורים המתקיימים כסדרם מדי יום בשטח הר הבית, אחת המבקרות שהפרה את תנאי הביקור הנהוגים במקום התבקשה ע"י השוטרים להזדהות ולצאת משטח ההר להמשך בירור. הביקורים נמשכו כסדרם. משטרת ישראל פועלת על מנת לאפשר לכל אדם לבקר בשטח הר הבית, ללא הבדל דת, גזע ומין ועושה זאת תוך מערכת איזונים ושיקולים על מנת לשמור על הסדר הציבורי במקום".

עו"ד נתי רום ממשרד רום ארבוס קדם צור, המייצג את הנערה מסר בתגובה: "מדובר בשערורייה שכן לא קיים חוק במדינה האוסר תפילה בהר הבית. הזוי כי במדינת היהודים ישנה פגיעה כה קשה בזכויות אדם, זאת בניגוד לחוק הבין לאומי ובניגוד לחוקי מדינת ישראל. לכל אדם קיימת הזכות להתפלל ולהאמין ובפרט בבירת ישראל ובמקום הקדוש ביותר. שחרורה ללא חקירה מעיד כי גם המשטרה הבינה כי מדובר בעיכוב שווא עיכוב מרשתי מהווה אפליה לא חוקית ואנו שוקלים תביעה אזרחית נגד השוטרים המעכבים".