פגיעת רקטה בשדרות
פגיעת רקטה בשדרותצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר לשעבר אפי איתם, תת-אלוף במילואים, מתייחס למתקפת הרקטות נגד יישובי הדרום וקורא לצאת למבצע צבאי עוצמתי נגד ארגוני הטרור.

"אנחנו עוסקים בשלוש חזיתות", אומר איתם בשיחה עם ערוץ 7, ''חזית רמת הגולן, חזית לבנון שזה חיזבאללה וצבא סוריה, וחזית עזה שזה חמאס. חוץ מהפעילות התגובתית, ממשלת ישראל צריכה להחליט איך היא מתכוונת לטפל באיום שהתהווה על הגבולות שלנו ובעצם מאתגר את מדינת ישראל ואת יכולתה לקיים חיים תקינים לאורך הגבולות".

לדבריו, ישראל צריכה להחליט על מבצע יזום "בזמן, בעיתוי, בעוצמות ובעומקים שאנחנו נקבע, ולא להיגרר אל הנקיק שאליו כרגע מישהו רוצה להוביל אותנו. צה"ל במיטבו כשהוא פועל פעולה יזומה. ראינו את זה במלחמת ששת הימים, דרך קדש, דרך מלחמות אחרות שבהן כשיזמנו הדברים היו הרבה יותר קלים, כשנגררנו להגיב הצד השני מוכן וזה יותר מסובך".

לדבריו, ארגוני הטרור התעצמו והזמן לא פועל לטובתנו, "חוץ מהצורך לטפל עכשיו בירי מעזה ויש לנו עדיין כלים רבים בארסנל האש, צריך להתכונן אסטרטגית ומנטאלית לצורך לטפל באיומים שרובצים עכשיו על הגבולות שלנו.

''אני עזבתי את אוגדה 91 בשנת 2000. חיזבאללה היה ארגון של 500 לוחמים שנלחם על חייו לילה לילה ואז ב-2006 ועכשיו ב-2018 חיזבאללה הפך לצבא מנוסה קרבות, מצויד היטב, מטפל בבניין כוח ברמות של חטיבות, ומדבר על פעילות התקפית בתוך ישראל. אותו דבר לגבי חמאס. זה כבר לא איומים שנטפל בהם רק באמצעות אש ונוריד את הלהבות ואז הם ייעלמו, זה איום אסטרטגי שהולך ונבנה ומגיע לבשלות גם ביכולות תקיפה גם בניסיון קרבי שנצבר בסוריה.

מפקדי פיקוד דרום ופיקוד העורף בביקור בשדרות

''צריך לקבל החלטה על יציאה למלחמה או לחימה יזומה שבה צה"ל קובע את העיתוי, את המקום ואת התוצאה, ולכן כל הדיון על האם תהיה תגובה או האם אנחנו הולכים לצוק איתן 2 היא לא במקום. צריך לטפל עכשיו וקשה בבכירים של חמאס ובמטרות של חמאס, אבל את הפעולה היזומה בשתי החזיתות צריך להכין ולצאת אליה בזמן שאנחנו נקבע".

הוא מוסיף, "מדינת ישראל יש לה צבא מצוין עם עוצמות אש אדירות והיא חייבת לפעול פעולה יזומה. היום אלה צבאות סדירים של ארגוני הטרור וצריך לשחרר את הגבולות של מדינת ישראל מהאיומים שנבנו נגדה במשך שנים רבות. זה רעיון נכון צבאית, אסטרטגית, מוסרית ומדינית. אני חושב שאף אחד בעולם לא יוכל לבוא אלינו בטענות אם אנחנו נקום ונטפל באיומים האלה עוד בטרם ההתממשות שלהם, ואם הם מתממשים על אחת כמה וכמה".

השר לשעבר איתם מתייחס למשבר עם הדרוזים סביב חוק הלאום, "אתמול נפגשתי עם חלק מחבריי הקצינים הדרוזים, וניהלנו שיחה שבה היה קשב עמוק גם לרגשותיהם של הקצינים הדרוזים, שחלקם חבריי שנים רבות, וגם שיח על השאלה או על הצורך של מדינת ישראל בחוק הלאום.

''אני לא נכנס לדיון הזה כרגע אבל אני רוצה לומר שהתרשמותי שהעדה הדרוזית, בוודאי הקצינים המשרתים בצה"ל עכשיו ובעבר, עומדים איתן בנאמנות שאין למעלה ממנה מאחורי מדינת ישראל והביטויים והסמלים והזהות שלה כמדינת הלאום של העם היהודי, וכמדינה שבה כל אזרחיה שווים.

''זה נושא חשוב בעיקר לקראת מלחמה צפויה. שלא יהיו לנו שום ספקות. העדה הזאת תעמוד כאיש אחד בנאמנותה לצה"ל ולמדינת ישראל", מדגיש אפי איתם.