שלמה חוגג את האזרחות הפורטוגלית

עו"ד יורם זרה יצא בימים האחרונים לחגוג עם אחד מלקוחותיו, שלמה מרכוס, קבלת אזרחות פורטוגלית עבורו.

"שלמה הוא אחד הלקוחות הראשונים שלנו והסיפור שלו הוא קלאסי. הוא דובר לאדינו, ההורים הגיעו מיוון ומטורקיה וזה היה מקרה קל בשבילנו", מספר עו"ד זרה ומוסיף, "מה-22 למאי 2018 יש לשלמה תעודת לידה פורטוגלית וזה אומר שהוא אזרח פורטוגל. באוקטובר הקרוב הוא ייסע לליסבון לקבל את הדרכון".

מרכוס, שבני משפחתו הקימו את מסעדת אולימפוס היוונית בתל אביב, הוא צאצא למגורשי ספרד ופורטוגל. אמו הגיעה מאיסטנבול שבטורקיה ואביו מסלוניקי שביוון.

"המלכה שהיתה באזור ההוא באותה תקופה, איזבלה, הוציאה צו שמי שלא מתנצר, מגורש מהאזור. היהודים יצאו משם והתפזרו במדינות רבות. יש כאן סגירת מעגל והיום מחזירים לנו על התקופה ההיא", אומר מרכוס.

מדוע שלמה מרכוס זכאי לאזרחות פורטוגלית? בתחילת שנת 2015 נכנס בפורטוגל לתוקפו חוק, שמאפשר לצאצאי מגורשי ספרד, לקבל אזרחות פורטוגלית.

מדי חודש מקיים עורך הדין יורם זרה מפגש לישראלים המתעניינים בקבלת האזרחות הפורטוגלית. "החוק רלוונטי לקבוצה מאוד גדולה של אנשים. ליהודים שהמשפחה שלהם מגיעה מארצות כמו: מרוקו, צפון אפריקה, טורקיה, סוריה ומישראל של המאה ה-19".

"אנחנו רואים בשנים האחרונות שהישראלים מבינים את גודל ההזדמנות שיש כאן ויש זרם הולך וגדל של ישראלים שמבקשים להוציא אזרחות. אזרחות פורטוגלית היא אזרחות של האיחוד האירופי וזה מקנה פריבילגיות שאין לאזרח ישראלי", מספר עו"ד זרה.
הוא עצמו, הגיע לעסוק בנושא מתוך רצון לעזור לבני משפחתו שביקשו להשיג לעצמם אזרחות פורטוגלית והיו צאצאים של מגורשי ספרד. "התחלתי לעסוק בנושא קודם כל בגלל המשפחה שלי והצורך שלי. אחרי שראיתי שזה אפשרי ולא יותר מדי מורכב התחלתי לטפל גם בלקוחות ישראלים, בריטים ואמריקנים", הוא מסביר.

למרות שהשגת האזרחות אינה תהליך מורכב, היא דורשת הרבה ניסיון, מומחיות והכרה של הנהלים והפרוצדורה לעומק. "אנחנו יודעים מה יכול להקשות על הבקשה. ומכירים מקרים של אנשים שהבקשות שלהם נתקעו. אנחנו יודעים להגיש בקשה שתאושר ללא עיכובים או תקלות. בשביל זה אנחנו בודקים בתחילת התהליך את התיק של המבקש ואם יש קשיים אנחנו פותרים אותם לפני ההגשה. זו לא חוכמה להגיש בקשה לאזרחות, אלא החוכמה היא לקבל את האזרחות".

שלמה מרכוס מסביר מדוע פנה דווקא למשרדו של זרה. "הבנתי שלעו"ד זרה יש משרד עם ותק וניסיון ולכן פניתי דווקא אליו. היו משרדים נוספים שעוסקים בזה אבל המליצו לי עליו והבנתי שהוא אחד שיכול באמת לקדם עבורי את העניין הזה".

עו"ד זרה מצהיר שמי שמעוניין בהשגת אזרחות פורטוגלית צריך לפעול ולא לדחות את הטיפול בנושא. "אם מסתכלים שנה או שנתיים לאחור, טוב עשה מי שהגיש בקשה מוקדם. זמן ההמתנה היה יותר קצר. בהתחלה אחרי שמונה חודשים קיבלו אזרחות, כעת מדובר על שנה וחצי ויותר וגם הדרישות היו יותר קלות".

"מי שאיחר צריך לעבוד קצת יותר ויחכה קצת יותר. מרגע הגשת הבקשה צריך להתאזר באורך רוח. אין דרך לקצר את התהליך וצריך לתת לו זמן להבשיל", הוא מסכם.