נשיא סוריה בשאר אל-אסד נפגש עם שר הביטחון האיראני אמיר חתמי בדמשק
נשיא סוריה בשאר אל-אסד נפגש עם שר הביטחון האיראני אמיר חתמי בדמשקצילום: Sana Sana, רויטרס

כשברקע מלחמת האזרחים בסוריה מתקרבת לסיומה, חתמו ביום שני האחרון שר ההגנה האיראני, הגנרל אמיר חתאמי, ושר ההגנה הסורי, הגנרל עבדאללה איוב, על מזכר הבנות שעל פיו איראן תישאר בסוריה גם לאחר הניצחון הקרב של אסד על הכוחות המורדים.

בימים אלה נערכים כוחות אסד לקרב מעוז המורדים האחרון באידליב שבצפון מערב סוריה, בסיועם הרב של האיראנים והרוסים. ההכנות ליום שאחרי, ובעיקר חלוקת יחסי הכוחות החדשים בסוריה ושיקומה, נכנסות להילוך גבוה.

על פי מזכר ההבנות, שעדיין רב הנסתר לגביו, איראן אמורה לסייע לאסד לשקם את המערכות הביטחוניות שלו. בין היתר איראן תשלח לסוריה "יועצים" אזרחיים, שהם למעשי קציני צבא לכל דבר ועניין. בנוסף לכך כוחות איראניים יחזקו את שורות הצבא הסורי, בצוותא עם חיילי חיזבאללה, וילבשו את מדיו.

"מדובר בהסכם מאוד מסוכן לישראל", אומר חבר ועדת חוץ וביטחון ח"כ איל בן ראובן. "זהו הסכם שבעיקרו הוא ביטחוני. לא מדובר פה על כך שהאיראנים יקימו מתקני התפלה ומוסדות חינוך. סוריה הרוסה בכל כך הרבה מישורים, אבל המישור הצבאי הוא אחד הקריטיים שבהם, לפחות לאסד. המלחמה החריבה לו את הצבא. לפני המלחמה הצבא הסורי היה מאוד מאורגן, אבל מי שניהל את המלחמה בשנתיים האחרונות ולמעשה ניצח בה היו הרוסים והאיראנים באמצעות חיזבאללה".

התרסקותו של הצבא הסורי מתבטאת במישורים רבים, החל ממותם של אלפים מחייליו, עריקתם של אלפים נוספים וריקון מחסני התחמושת. במשך שש השנים האחרונות השתמש הצבא הסורי נגד אזרחיו שלו במאגרי הנשק הגדולים ששמר כנשק אסטרטגי במאבק מול ישראל. מאגר הסקאדים הסורי, שבמשך שנים הרתיע רבות את מערכת הביטחון בישראל, הופעל שוב ושוב נגד מוקדים בשליטת המורדים. כך גם הנשק הכימי, שממנו אסד אמור היה להתפרק בעקבות הסכם שנחתם בין אובמה לפוטין בספטמבר 2013 ולא יושם במלואו.

"בעיקרון ישראל מעוניינת בכך שיהיה צבא מסודר בגבול שלנו. זאת אופציה שתמיד עדיפה מאשר ארגוני טרור כאלה ואחרים. הבעיה היא שכאן מדובר בכך שאיראן מעמיקה את חדירתה והשפעתה בסוריה. המודל שאליו איראן צועדת הוא המודל של חיזבאללה. לבנון היא מדינה עצמאית, אבל כוחה מגיע מאיראן", אומר בן ראובן.

הצי הרוסי בדרך

ההסכם בין איראן לסוריה מהווה כרטיס כניסה רשמי של טהרן לאזור. "לאיראן אסור לבסס כוח צבאי בסוריה על פי החלטות מועצת הביטחון של האו"ם", אומר המזרחן יוסי מנשרוף, חוקר איראן ומיליציות שיעיות במכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים, ובמרכז עזרי לחקר איראן באוניברסיטת חיפה. "אמברגו הנשק מונע ממנה לייצא נשק ולשלוח כוחות לסוריה, לא שמישהו באמת אוכף את זה. השינוי הוא שהפעם מי שהזמין את האיראנים הוא הסורים עצמם. גם האמירות שמגיעות מהכיוון האיראני הולכות בקו שאומר שזו בקשה לגיטימית של המשטר הסורי, ולכן הם נכנסים לסוריה".

הטענה הזאת היא הכנת הקרקע להימנע מהסנקציות של מועצת הביטחון?

"אלה תשובות ישירות שאיראן נותנת לדרישות של רוסיה וארצות הברית שהיא תצא מסוריה. הרוסים, שלא רוצים את איראן בסוריה, מקבלים את הטענה הזאת, וכשישראל פונה לרוסים בנושא הם באמת אומרים שידיהם כבולות".

לרוסים יש תפקיד מפתח ביחס להסכם, ובאופן כללי לשרטוט דמותה של סוריה לאחר מלחמת האזרחים. ביום שלישי השבוע הודיעה מוסקבה כי רוסיה שלחה לים התיכון את הצי הגדול ביותר שנשלח לאזור אי פעם, עם יותר מעשר אוניות מלחמה שרובן מצוידות בטילי שיוט מדגם קאליבר. מדובר בהעמקת המעורבות הצבאית הרוסית באזור לרמה הגבוהה ביותר מאז ימי המלחמה הקרה. הנוכחות הרוסית הובילה לקשר רציף וחשוב עם מדינת ישראל וצה"ל, כאשר שוב ושוב גורמים מדיניים וצבאיים מדברים על ההבנה העמוקה של הרוסים לחששות ולטענות שנשמעות בישראל.

לרוסיה יש מערכת יחסים מורכבת עם המשטר בטהרן. היא אולי לא אוהבת אותו יתר על המידה, אך בד בבד מעלימה עין ולעיתים אף מסייעת לו. "הרוסים לא שמו מכשולים להסכם הזה", אומר ח"כ בן ראובן, "דווקא מהם היינו מצפים שהם יעשו יותר כי הם יכולים. הקשר בין ישראל לרוסיה מעולם לא היה טוב יותר. אני כחבר ועדת חוץ וביטחון נפגשתי שלוש פעמים עם אנשי הביטחון הרוסים הבכירים ביותר. יש קו ישיר בין הצבא הישראלי לרוסי. היוזמה לקשר החם הזה היא רוסית. הם אלה שרצו את הקשר הזה כדי שהם לא ייאלצו להתמודד עם מטוסים וטילים שלנו. הם מבינים שאיראן זאת בעיה, אבל הם אומרים לנו שהם לא יכולים להוציא אותם מסוריה כי הם נלחמו יחד בשביל להשאיר את אסד".

"אף אחד לא רוצה את האיראנים בסוריה", אומר מנשרוף, "זה לא רק ישראל, גם ארצות הברית, רוסיה וטורקיה לא רוצות את האיראנים, וזה עוד לפני שדיברנו על המלחמה הסונית-שיעית בעולם המוסלמי, שכרגע השיעים מנצחים בה בענק. ההסכם הזה מקדם את איראן להגשים את אחת מהמטרות הגדולות שלה בשנים האחרונות, וזה קו ישיר מטהרן לים התיכון".

ההסכם הנוכחי יעמיד את איראן על גבולה של ישראל. בחודשים האחרונים ניהלה ישראל מגעים מדיניים וצבאיים על מנת לעצור את התבססותה של איראן בסוריה. אחת ההצעות הרוסיות שעלו היא להרחיק את איראן כ‑70 קילומטרים מהגבול. את האיום האיראני דאג להעביר שר ההגנה חתאמי בריאיון שנתן לערוץ הטלוויזיה המקורב לחיזבאללה. "ממשלת סוריה לא תאפשר לאף אחד לתקוף אותה מבלי שתהיה לכך תגובה. לממשלת סוריה שמורה הזכות להגיב לכל תקיפה שתהיה, כפי שהיה בהתקפות בעבר. יחסי איראן-סוריה מעולם לא היו כל כך קרובים וחבריים, וגם שיתוף הפעולה חזק מתמיד", אמר חתאמי, ושלח גם רמז למערכת היחסים המבוססת עם רוסיה: "היה לנו שיתוף פעולה טוב עם רוסיה בעבר, אבל עכשיו זה רק משתפר".

ברית המנודים

מזכר ההבנות נחתם כאשר איראן עומדת בפני סבב סנקציות חדש של ארצות הברית, שאמור להיכנס לתוקפו בנובמבר הקרוב. כבר עכשיו המצב הכלכלי באיראן נמצא בשפל המדרגה, והצפי הוא שככל שיעבור הזמן זה רק ילך ויחמיר. ביום ראשון השבוע הודח שר הכלכלה האיראני על ידי הפרלמנט בעקבות המשבר הכלכלי הקשה, וחסן רוחאני אמר בפרלמנט כי "רבים מהעם איבדו את האמון בעתידה של איראן".

"יש כאן בגידה של המשטר בעם האיראני. העם דורש ממנהיגיו להפסיק להשקיע כספים רבים בחו"ל ולתת מענה לצרכים שלהם, אבל המשטר לא מקשיב לאזרחים", אומר מנשרוף.

ההסכם הוא ניסיון להראות שאיראן עדיין רלוונטית או שהוא מראה שהסנקציות לא באמת עובדות?

"בוודאי שיש בו מימד של להישאר רלוונטי, אבל הוא נועד גם לשמש ככלי להתמודדות עם הסנקציות. אחת המטרות של המשטר האיראני היא לגזור מההסכם קופון כלכלי. טהרן מקווה לקבל כסף על שיקום התשתיות, כמו גם נמל בים התיכון שיזרים לאיראנים הרבה כסף. זה לא מופיע מפורשות בהסכם, אבל זה נמצא ברקע שלו. אם איראן תשקם את סוריה, היא תרוויח הרבה מאוד כסף".

איראן פועלת מול הסנקציות במישורים רבים. אחת הדרכים, שנחשפה באפגניסטן השבוע, היא שימוש בדולרים מזויפים. בנוסף לכך האיראנים סוחרים עם בנק סיני שאינו סוחר בדולרים, כך שאינו מושפע מהסנקציות האמריקאיות.

מישור הפעולה המשמעותי ביותר הוא ברית המנודים - אותן מדינות שעליהן הטילה ארצות הברית סנקציות. מלבד איראן מי שעוד מרכיבות את הרשימה הן רוסיה, שספגה סנקציות בעקבות הרעלת המרגל הרוסי בבריטניה, וטורקיה שאיתה יש סכסוך בעקבות מעצרו של הכומר האמריקני. "כל המדינות הללו עושות את כל המאמצים כדי לשרוד את הסנקציות הללו, גם אם זה אומר לעזור זו לזו למרות שאין הרבה אהבה ביניהן", אומר מנשרוף.

גורמים ישראליים דיברו על כך שישראל תעשה כל מה שנדרש כדי לעצור את איראן, במישור המדיני וגם הצבאי. בחודשים האחרונים ישראל תקפה שוב ושוב מתקנים וכוחות איראניים בסוריה, אך אם עד עכשיו היה בין אסד לאיראן הבדל ברור שאיפשר לישראל לפגוע באיראן בלי להיכנס למלחמת האזרחים הסורית, מעתה ואילך לא תהיה הפרדה, והפגיעות בכוחות קודס ייאלצו להיות מדויקות יותר. זו גם הסיבה לכך שמשרד הביטחון רכש השבוע מהתעשייה הצבאית טילים ורקטות מדויקים לטווחים קצרים וארוכים.

"איראן השיגה הישג אסטרטגי גדול. היא הצליחה לעטוף אותנו בטרור. מצפון על ידי חיזבאללה בלבנון והמיליציות השיעיות ממזרח בסוריה, ומדרום על ידי חמאס. זאת מעטפת שאיראן מנווטת בהצלחה רבה, וכרגע אין מי שיעצור אותם", אומר ח"כ בן ראובן.

ישראל יכולה לעשות משהו כדי לעצור את איראן?

"ישראל עושה מה שהיא יכולה, וזה הרבה. המטרה שלנו היא למנוע התבוססות איראנית בסוריה מתוך הבנה ברורה שזה מקדם אותנו בצעדי ענק לקראת מלחמה בזירה הצפונית. לכן צריך לפעול בשביל לסכל אותו. אנחנו יכולים לעשות זאת במישור המדיני, ואם נידרש לכך - גם במישור הצבאי".