הרב נתן שלו
הרב נתן שלוצילום: יח"צ חיים של טובה

"אחי, יש לך אולי המלצה על מכונאי טוב ואמין? אני לא יכול להרשות לעצמי ליפול על האדם הלא נכון".

"משהי מכירה רופא שיניים טוב לילדים? רופא עור טוב? סוכן ביטוח שאפשר לסמוך עליו?".

בכל פעם שאנחנו מחפשים המלצה על בעל מקצוע, מראש אנו מוכנים לשאלה: "למה, מה קרה?" ובדרך כלל אין לנו בעיה לשתף בבעיה הבלתי פתירה ברכב, או בשיניים העקומות והאקזמה בעור של הילדה.

אבל מה קורה כשמדובר בבעיה אינטימית שקשורה לנושאים הכי רגישים ופרטיים? איפה מחפשים פסיכולוג טוב, ואיך מגיעים למטפל זוגי מוסמך?

מי מהווה כתובת לאדם או למשפחה המצויה החפצים לשמור על כבודם ופרטיותם, וזקוקים להמלצה על מטפל שהוא גם מקצועי ואמין, וגם מתאים לסיפור הספציפי שלהם?

"למרות שהמודעות לתחום הנפשי ולעולם הטיפולי גבוהה מתמיד, עדיין רוב ככל המשפחות המתמודדות עם אתגרים נפשיים וזוגיים מעדיפות לשמור על דיסקרטיות ולא להיחשף. לצערנו, קיימים מעט מאוד מוקדי הכוונה מקצועיים שפנייה אליהם אינה כרוכה בחשיפה שאינה נוחה למשפחה", אומר יו"ר עמותת חיים של טובה הרב נתן שלו.

"למרות שבתחילת הדרך חשבנו שהעמותה תתעסק רק בסבסוד טיפולים עבור מעוטי יכולת, מהר מאוד קראנו את המציאות בשטח והבנו שאנשים רבים זקוקים להכוונה מקצועית, לא פחות מאשר לסיוע כספי למימון הטיפולים. אנשים חוששים מאוד לפתוח את סגור לבם בפני אדם זר, ולהכניסו עמוק אל תוך הבעיות הכל כך רגישות ועדינות. קשה לתת אמון באדם רק בעקבות התעודות והקורסים שמאחוריו, והקושי הזה מונע מאנשים לגשת לקבל את העזרה המקצועית. אבל כשיש גורם שאינו בעל אינטרס, שלא "גוזר קופונים" על הדרך ולא חפץ בשום דבר מלבד לסייע למשפחה להגיע לכתובת הנכונה- זה משרה ביטחון ומקל על התהליך".

האם ההכוונה מתרכזת רק באמינות של המטפלים?

"ממש לא. רוב המקרים דורשים לימוד וראייה של התמונה השלמה, הבנה של מכלול הקשיים וההתמודדויות של המשפחה, ובניית תכנית טיפולית שתתן מענה הולם לכל הקשיים. לדוגמה: יש משפחות שמתמודדות גם עם קושי תעסוקתי של אב המשפחה, גם עם מתח בזוגיות, גם עם חרדות וגם עם בעיות חברתיות ורגשיות אצל הילדים. בעיה אחת מזינה ומגבירה את הבעיה השנייה.

"יש זוגות שעוברים משבר זוגי, ומעבר למשבר עצמו יש גם התמודדות אישית של אחד מבני הזוג, שאי אפשר להתעלם ממנה. זה יכול להיות פגיעה מינית בשנות הילדות, קשר לקוי עם משפחת המוצא, ADHD או OCD או הפרעה נפשית כלשהי. לא לכל מטפל יש את היכולת ואת הניסיון לטפל בכל הפרעה, ולפעמים אי אפשר לטפל בקשיי הזוגיות לבדם תוך התעלמות מהסיפור האישי".

"גם בהקשר הפרטי, ישנם אנשים רבים שנבוכים ואף מותשים מהחיפוש אחר הטיפול והמטפל הנכון עבורם. השוק מציע מגוון עצום של שיטות טיפול, ואנשים רבים מטופלים אצל אנשי מקצוע בעלי ידע מקצועי חלקי בלבד, שתחום ההתמחות שלהם מצומצם ולא מותאם לסיפור האישי של המטופלים, וכן על זו הדרך".

ומה מציעים בעמותת חיים של טובה?

"אנחנו מציעים לא לפחד ולהישיר מבט אל המציאות, ללמוד את התמונה הרחבה לעומק ולהיות מדויקים בבחירת סוג הטיפול והמטפל הספציפי, דברים שיכולים לחסוך כל כך הרבה עגמת נפש, בזבוז זמן וכסף, ולקצר את המסע הארוך והמייגע. לאחר שנבנתה תכנית טיפול מותאמת לצרכי המשפחה, כעת צריך להתמודד עם העלויות. במקרה של משפחות מעוטות יכולת- צריך לגייס משאבים כדי שהטיפול הפסיכולוגי הנדרש יהפוך לריאלי ובר ביצוע עבורן. לשם כך אנו שוקדים על מסלולי סבסוד שונים, כאשר העיקרי שבהם הוא קריאה לציבור לתת כתף למשפחה שמתמודדת אשר אין ביכולתה לממן את הטיפול".

"לעזור למשפחה בשעותיה הקשות ולראות אותה עולה על דרך המלך וחוזרת לקיים חיי שגרה נורמטיביים ובריאים, זה מחזה מרנין לב ומרגש מאין כמוהו. וכל מי שמסייע לנו בפרויקט, הוא שותף מלא לחסד העצום הזה".

לאתר עמותת חיים של טובה