סליחות בבית הנשיא

נשיא המדינה ראובן ריבלין אירח הערב (רביעי) זו השנה החמישית, את תפילת הסליחות המסורתית בבית הכנסת של בית הנשיא.

הסליחות התקיימו בליווי הפייטן משה לוק והזמר דוד דאור ששר במהלך הערב את "שיר למעלות", "אבינו מלכנו" ומחרוזת סליחות.

באירוע השתתפו כ-500 אורחים, בהם מתפללי בית הכנסת מתושבי השכונה הסמוכה למשכן, חניכי מכינות קדם צבאיות וחיילים מכלל צה"ל.

"במסורת היהודית הסליחות נאמרות כולן בלשון רבים. 'חטאנו לפניך', אשמנו, בגדנו. הן כוללות אחריות גורפת ככל שניתן להעלות על הדעת. כולנו לא בסדר, בכל התחומים. כולנו אשמנו, חטאנו לפניך", אמר הנשיא למתפללים והמשיך, "היחיד המתוודה מתייצב לתפילה ונוטל על עצמו אחריות לחטאי הציבור כולו. כל יחיד ויחיד מוחזק כשותף לא רק לחטאים שהוא 'תרם', כי אם גם למה שתרמו עמיתיו, אחיו ובני עמו. יתרה מזאת, הווידוי איננו נאמר רק בשם ה'אנחנו' המתייצבים באותה שעה לתפילה. הווידוי נאמר בשם כל דורות ישראל עד כה".

"אחרי לקיחת האחריות הציבורית, על כל מה שלא נעשה כראוי, אפשר לשוב ולבקש- 'אבינו מלכנו חדש עלינו שנה טובה', שוב בלשון רבים. 'חדש עלינו' על כולנו. משום שלא רק העבירות הן של כולנו, גם המעשים הטובים במידת מה, נזקפים לזכות כולם, וגם התקוות והברכות", הוסיף הנשיא.

"אני חושב שראוי שנלמד מנוסח התפילה, לחיי היום יום שלנו", המשיך ריבלין. "כולנו מחפשים את הטוב ביותר, למען העם, למען מדינת ישראל. על זה אין ויכוח. אבל יש בינינו מחלוקות מרות וויכוחים חריפים על הדרך הנכונה בה עלינו לצעוד. ולכן רצוי לפני כל דיון, קודם כל עימות, להבהיר זאת לעצמנו. אין 'אנחנו' ו'הם'. כולנו חלק מקהילה אחת. כולנו חפצים לעשות את הטוב ביותר למען עתידנו, למען עתיד ילדינו, למען עתיד מדינת ישראל. אנו חולקים על הדרך להשיג זאת, כך או אחרת, בגישה כזו או להיפך. אבל כולנו, יחד, מחפשים את טובתה של החברה הישראלית".

"אמירת הסליחות מספקת לנו הזדמנות לחשב מסלול מחדש. לא לחפש אשמים. להניח לעבר, לקחת אחריות ציבורית כולנו על כל מה שנעשה ולהישיר מבט לעתיד. כי מה שחשוב הוא לא כיצד הגענו הנה, אלא איך אנו יוצאים מכאן", סיים הנשיא את דבריו ובירך את הקהל בברכת שנה טובה ומתוקה וגמר חתימה טובה.

שירת 'עננו' במהלך הסליחות בבית הנשיאחזקי ברוך