מגרשי הספורט המשופצים
מגרשי הספורט המשופציםצילום: מאיר בולקה

לתלמידים החדשים שהגיעו בשבוע שעבר עם תחילת שנת הלימודים לבית הספר בקלימונטוב שבפולין, ציפתה הפתעה "מרגשת".

העירייה, בהשקעה משותפת של הקרן לפיתוח תרבות הגוף (משרד הספורט הפולני), שיפצה את מגרש הספורט של בית הספר המקומי ובהשקעה של מעל ל-300 אלף זלוטי, הושק במגרש הספורט מסלול ריצה, מסלול לקפיצה לרוחק וכן דיפון מחדש של מגרשי הכדורגל והכדורסל.

אולם, מתברר שמגרשי הספורט עליהם ישחקו התלמידים כדורגל וכדורסל ויבלו שעות רבות במהלך השנה, הוקם על קבריהם של יהודים שנטמנו בבית העלמין היהודי בעיר לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה.

במסגרת עבודות התשתית והשיפוץ, גילחו הפולנים את המצבות וככל הנראה גרמו לחילול הקברים כחלק מהנחת תשתיות ויישור הקרקע במסגרת השיפוץ.

מאיר בולקה העומד בראש הארגון J-neration הגיע לסיור באזור וגילה פינה מגודרת עליה תלוי שלט בפולנית - LAPIDARIUM (מצבת אחים) ושברי מצבות עליהן כיתוב בעברית, מה שמחזק את ההבנה כי הפולנים יודעים בבירור שמדובר בשרידי בית עלמין יהודי.

האזור מלא בעשביה סבוכה ונמצאו בו כ-50 מצבות שבורות ואבנים מנותצות שאת חלקן ניתן לזהות בבירור כמצבות של יהודים.

הרב אברהם קריגר, ראש מכון "שם עולם", פנה לראש עיריית קלימונטוב בדרישה להרוס את מגרש הכדורגל ולשקם את בית העלמין היהודי שחולל על ידם.

במכתב ביקש קריגר את התערבותו המידית בנושא "זו פגיעה קשה ברגשות העם היהודי. יש הרבה מקומות לשחק בהם כדורגל, בלי לשחק ברגשותינו. ערב יום הכיפורים, היום הקדוש ביותר לעם היהודי, אני מבקש ממך להודיע על הפסקת החרפה הזו".

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל תקף גם הוא, "ממשלת פולין בועטת ביהדות פולין. מי שהתחילה אשתקד בניסיון לטשטש את ההסטוריה עכשיו מגלה חוסר רגישות כלפי יהודי פולין. ראוי שממשלת פולין תכבד את היהודים כמו כל אזרח אחר בפולין. אסור שמראות כאלו יחזור על עצמם בפולין וברחבי העולם".