אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית, גוף הפועל לחיזוק צביונה היהודי של מדינת ישראל בכלים משפטיים, פועלת לצמצום העבודה בשבת בערוצי הטלויזיה השונים.

התנועה דורשת ממשרד העבודה ליישם את התיקון הממשלתי לחוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון 16) שהתקבל בשנה האחרונה בכנסת, ובהתאם לכך לצמצם או לבטל היתרים מיוחדים שניתנו לערוצי הטלוויזיה להעסקת עובדים בשבת.

על פי התיקון לחוק, בעת מתן היתרים מיוחדים להעסקת עובדים בשבת, על שר העבודה חיים כץ לשקול בין היתר "קיום חלופה שאינה מחייבת העסקה בשעות המנוחה השבועית". משכך, אומרים בתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית, יש לצמצם את השידורים החיים של ערוצי הרדיו והטלוויזיה למינימום ההכרחי בשבת, באופן שיביא לצמצום מסיבי של העובדים המועסקים ככתבים, פרשנים, עובדי הפקה ובימוי ואחרים.

לראיה שהדבר אפשרי, מביאים בתנועה דוגמה מליל השבת האחרונה שבמהלכו בחרו שידרו חברת החדשות וחדשות 10 את "אולפן שישי" ואת "שישי" באופן שבבו כמעט כל המשדר הוקלט מראש, למעט מבזק חדשות קצר בתחילתו, ששודר בשידור חי.

בניגוד לערוצים המסחריים, שודרה בערוץ כאן 11 של תאגיד השידור הציבורי התכנית "חדשות השבוע". התכנית שודרה בשידור חי, כאשר באולפן היו (לסירוגין) 8 פרשנים וכתבים, שהעסקת לפחות 3 מהם נעשתה לכאורה בניגוד לתנאי ההיתר שניתן לתאגיד, לפיו אחת לשלושה שבועות לפחות יש לתת לעובד חופשה ביום המנוחה השבועי.

בתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית אומרים כי הדבר לא סייע בידי כאן 11 לגבור ברייטינג על מתחריו. מנתוני ועדת המדרוג עולה כי המשדר של כאן 11 קיבל רק 3.4% צפייה לעומת 12% לחברת החדשות ו-6.6% לערוץ 10.

במכתב שנשלח ליועצת המשפטית של משרד העבודה, עו"ד רינת וייגלר, אומרת התנועה כי ההיתר שניתן לתאגיד "כאן" להעסקת עובדים ביום המנוחה מרחיב מדי ומנוגד למטרות החוק. לדבריה, על המשרד היה לעמוד על שידור כתבות מוקלטות, ללא צורך בצוות פרשנים וכתבים באולפן, בדומה לאופן בו נקטו יתר הערוצים, והוכיחו כי הדבר אפשרי.

התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית מבקשת מיועמ"ש משרד העבודה להורות על בחינה מחדש של ההיתרים שניתנו לתאגיד "כאן" בפרט, וליתר ערוצי הטלוויזיה והרדיו בכלל, ולצמצם או לבטל אותם בהתאם ללשון החוק, באופן שמספר מקבלי ההיתרים יפחת משמעותית.