''רק רצה לקטול אותי''
''רק רצה לקטול אותי''צילום אילוסטרציה: ISTOCK

צה''ל החליט לדחות הצהרת דת שהגישה נערה דתייה בוגרת אולפנה, וקבע כי היא תתגייס לצבא בשל העובדה שיש לה חבר, היא נסעה לנופש עם משפחתה ועבדה כמלצרית במסעדה כשרה.

הנערה, מוריה סבג, מתגוררת בגוש עציון ולמדה באולפנת נווה חנה באלון שבות. היא ביקשה להתנדב לשירות לאומי אולם בלשכת הגיוס זימנו אותה לראיון חריג אצל מפקד לשכת הגיוס שכלל שאלות מביכות המעידות על בורות בענייני דת והלכה.

במהלך הראיון נשאלה סבג היכן היא עובדת. ''עניתי לו שאני מלצרית במסעדה בגוש עציון, הוא מיד שאל - המסעדה מחולקת לבנים ולבנות בנפרד? אמרתי לו - 'לא'. אז הוא עשה לי פרצוף של 'מה את מצפה?' ואמר - איך הגיוני שאת ממלצרת לבנים ולבנות, ולצבא את לא יכולה להתגייס?".

בשיחה עם ערוץ 7 תיארה סבג את השתלשלות הראיון המביך, ''אמרתי לו בתקיפות שאין שום קשר בין הדברים, שהמסעדה בה אני ממלצרת נמצאת בגוש עציון, מקום דתי, הלקוחות הם דתיים, המסעדה כשרה למהדרין בהשגחת הרב מחפוד, הבעלים דתי וכל ההתנהלות של המסעדה היא באווירה דתית, ושככה החברה שלנו בגוש עציון מתנהלת''.

לדבריה, מפקד לשכת הגיוס זלזל בתשובותיה. בהמשך נשאלה סבג מדוע אינה יכולה להתגייס מטעמים דתיים. ''עניתי לו שלדעתי הצבא לא יכול לספק לי את העונג שבת שאני רגילה אליו, את השמירת שבת כמו בביתי, את כבוד וקדושת שבת, שאני לא רוצה להילחם על הדת שלי בתוך הצבא, בנוסף עניין התפילות בבוקר, אני יודעת שכדי להתפלל צריך לקום מוקדם יותר, ומבחינתי זה ניסיון כי אין הרבה שעות שינה וזה מאוד אינטנסיבי ואני אצטרך מבחירה לקום מוקדם יותר, ואני לא רוצה להעמיד את הדת שלי במבחן".

''הוא לא קיבל את התשובות האלה ואמר שהצבא מספק לכל לחיילים שרוצים לשמור שבת ולהתפלל גם אם זה דורש מהם יותר. הוספתי ואמרתי שאני מכירה המון אנשים שהפכו לחילונים בצבא, גם בגלל החיילים הסובבים אותם גם העירוב וגם האופי שהחיילים באים מהבית שלהם וגם בגלל המסגרת הצבאית, ואני לא רוצה להעמיד את הדת שלי במבחן''.

סבג מתארת כי מפקד לשכת הגיוס שאל אותה שוב ושוב - ''למה את לא יכולה להתגייס מטעמים דתיים?'', אך היא התעקשה והשיבה ''אני לא יודעת איזו תשובה אתה רוצה שאענה לך, זה מה אני אומרת לך, זה מה אני מתכוונת. מה אתה רוצה שאגיד?"

''הוא התעלם ושאל שוב למה אני לא יכולה להתגייס מטעמים דתיים. ואמרתי לו 'אני לא יודעת מה לענות לך, עניתי לך וזה מה שיש לי להגיד. הוא אמר 'טוב' בייאוש וסימן לחיילת לידו משהו. היא לקחה את הפלאפון והוא שאל אותי - 'יש לך חבר?' עניתי לו שכן. הוא שאל 'כמה זמן?', עניתי לו ששנתיים, ועשה לי מיד פרצוף ואמר - 'אז מה את רוצה? יש לך חבר ואת לא יכולה להתגייס?!'.

''אז עניתי לו - קודם כל אני חושבת שככה יש המשכיות לעולם וככה הוא מתנהל ואני ממש לא חושבת שזה דבר רע, דבר שני - אני לא רציתי שזה יקרה, זה פשוט הגיע, ככה זה בחברה שלנו, העולם התפתח, ככה זה בגוש עציון, הסברתי לו שהחבר גר ביישוב שלי ואנחנו מגיעים מאותו מקום ושאנחנו עומדים להתחתן ממש בקרוב כשימלאו לי 18 שנים.

''הוא אמר 'מזל טוב' בזלזול והראה לי תמונה שמצא מהפייסבוק של חבר שלי שבו אני נותנת לו נשיקה על הלחי בחתונה של אחיו, ושאל אם זה הוא. עניתי שכן, והוא ענה לי בגסות רוח שברור שאני יכולה להתגייס ואין לי שום סיבה בעולם לטעון שאני דתייה כשיש לי כזו תמונה''.

לשכת גיוס
לשכת גיוסצילום: פלאש 90

לקראת סיום הראיון החזיק מפקד לשכת הגיוס בדרכון של סבג, והחל לדפדף בו. ''הוא ראה שטסתי לפולין ושאל - מה עשית בפולין? אמרתי לו שהייתי במשלחת עם כל האולפנה, מסע בעקבות השואה. הוא המשיך לשאול – למה נחתתם בקרקוב? האם היו בנים במסע?

"המשיך לדפדף וראה שהיתה לי חותמת של נמל חיפה ושאל 'מה זה?'. עניתי לו שהפלגתי עם 'מנו ספנות' ליוון עם המשפחה שלי. הוא שאל עם מי. אמרתי לו - סבא, סבתא, אמא ובני דודות. שאל - זה הפלגה רק של דתיים? אמרתי לו שלא, ושאלתי אותו אם הוא לא היה אף פעם ב'מנו ספנות' וענה שלא, ואמר לי - איך נראה לך שהיית בהפלגה אם את דתייה?

''אמרתי לו - אתה אמיתי? מה הבעיה? זו הפלגה שיוצאת מישראל ליוון ובחזרה, כל האוכל כשר, הפלגה של יהודים וזה פשוט כמו בית מלון על המים, לא הפלגנו בשבת ויש שם המון דתיים ואין לזה שום קשר. הוא ענה לי - ההפלגה היחידה שהייתי הייתה בקאריבים והיו שם זוועות עולם. אמרתי לו שזה ממש לא מה שהיה לך, ואני ממליצה לך לנסות את זה''.

לאורך כל הראיון, סבג חשה השפלה, זלזול, חוסר רצון לעזור או לשמוע מצד הקצין. ''רק רצה לקטול אותי, רק חיכיתי לרגע שאצא מהחדר. כזה יחס אף אחד לא צריך לקבל''.

ימים ספורים לאחר הראיון קיבלה סבג שיחת טלפון מלשכת הגיוס שבה התבשרה שעליה להתגייס נוכח פסילת הצהרת הדת שהגישה. תאריך הגיוס הוא ב-10 במרץ 2019.

''במהלך הראיון הוא אמר לי שאין שום סיבה בעולם שבת דתייה לא תתגייס לצבא, ככה שכל מה שהייתי טוענת לא היה מתקבל מבחינתו", העידה סבג בשיחה עם ערוץ 7. ''לדעתי כזה אדם לא יכול לראיין נושא שהוא לא ניטרלי בו, הוא היה כל כך סגור בדעתו ורק רצה לקטול אותי ולבייש אותי, ולהוכיח לי כמה אני לא דתייה".

תגובת דובר צה״ל: ״ככלל מלש״ביות אשר לומדות במוסד ממלכתי דתי ומגישות הצהרת דת בזמן לא נקראות לראיון. במצבים בהם קיים פער במידע שיש לצה״ל ו/או לומדת במוסד חילוני, תזומן לראיון אשר נועד לאימות הצהרתה וקביעת גיוסה או אי גיוסה לצה״ל. במקרה זה, נוכח פער במידע שהיה קיים בידי צה"ל זומנה המלש"בית לראיון על מנת לבדוק את כשירותה להשתלבות בצה״ל. בעקבות הראיון הוחלט כי על הנ"ל להתגייס לצה״ל״.

‏לפי גורם צבאי, מוריה סבג ״מחויבת בגיוס עקב החלטה של צה"ל. יש לציין כי לא נאמר כי בנות דתיות ככלל צריכות לשרת בצבא. בנוסף, ההחלטה לא נקבעה בעקבות ראיון אחד וישנם ממצאים המעידים על כשירותה לשירות ביטחון״.

מארגון חותם שמעניק סיוע משפטי לסבג, נמסר: "הגיע הזמן שלשכות הגיוס יפעלו לפי קריטריונים שקופים ונהלים ברורים ולא על פי דתימטר של מפקד הלשכה המתנהל כמו פיל בחנות חרסינה".