התפרעות פלשתינים
התפרעות פלשתיניםצילום: Abed Rahim Khatib, פלאש 90

הכתבים הצבאיים טל לב רם (מעריב) ויוסי יהושע (ידיעות אחרונות) סיפרו בראיון ל-103fm על המצב הביטחוני סביב הגדר וההתפרעויות היומיומיות, מזהירים מאירוע חריג וחמור שיתפתח מההפגנות ומאשימים את דובר צה"ל בהסתרת המצב מהציבור.

יהושע טען שהמידע מוסתר מהציבור והעריך שמדובר בהוראה מהדרג הגבוה: "זה ברור שיש כאן הסתרה. דובר צה"ל לא מדווח על אירועי הפרות הריבונות עוד. הייתה מדיניות שהוא כן עשה זאת עד לרגע זה. בתקופה שקדמה לכך אפשרה לכתבים להיכנס עם הצלפים לקו העימות הראשון. כשצה"ל רצה להציג לעולם את הנושא ולספר סיפור העימות הוא אפשר לנו להיכנס. כעת הצבא לא מאפשר כניסה לשטח הצבאי הסגור ואיננו יכולים לדווח על המתרחש. לדעתי זו מדיניות הסתרה שמגיעה כהוראה של הדרגים הגבוהים, אינני מחזיק בידי את ההנחיה הרשמית לכך אך אני מבחין ברוח הדברים".

טל לב רם הוסיף: "אלוף פיקוד הדרום מאמין בזה ואומר זאת בפומבי לעיתונאים. באופן אישי לקחתי את הרכב בסוף השבוע וירדתי לדרום. אני יכול להעיד שכבר כמעט ואין שם תקשורת בינלאומית. קיימת רק נקודת תצפית אחת. לדעתי יש כאן משהו עמוק יותר. לאף אחד לא נוח לדבר על הבוץ העזתי, זה ישר הופך לפוליטי. ברמה צבאית התפתחה גישה שככל שאנחנו נעסוק במה שקורה ובעזה כך זה ייתן לתודעת האויב רוח גבית להמשיך את האירועים".

"יש שני תרחישים שעלולים להתרחש", הוסיף, "הראשון והחמור ביותר בעיני כאזרח ישראלי הוא שיחדרו עזתיים לגבולותיה של מדינת ישראל ואזרחים וחיילים ישראלים יפגעו. התרחיש השני הוא שבסופו של דבר יהיו 70-80 הרוגים פלסטינים על הגדר כי לא עשו את הפעולות שהיו צריכים להיעשות. מדובר באירועים שקוראים כל הזמן, יש סרטונים בהם הפלסטינים מפרקים את הגדר וזה עניין של זמן עד שהם יפרצו פנימה וירוצו אל עבר ישראל".

על הערכות להסלמה ומבצע נוסף ברצועה ציין: "הדבר הכי גרוע בעולם ההרתעה הוא לומר משהו אחד ולעשות דבר אחר. אי אפשר לומר לציבור 'אחרי החגים נפעל' ואז לא לעמוד בזה. זה לא רק עניין צבאי אלא גם עניין מדיני. מי שמשנה את חוקי המשחק זה לא ישראל אלא חמאס וישראל לא מבצעת מדיניות מתאימה".