שעון חורף- עומד להפוך להיסטוריה?
שעון חורף- עומד להפוך להיסטוריה?צילום: iStock

למי שלא שם לב- במוצאי שבת הקרובה השעון עתיד לעבור לשעון חורף ולעבור שעה אחורה כך שבמקום שהשעה תהיה 2 בלילה היא תהפוך ל1. חשבתם פעם למה בכלל מעבירים את השעה בכל פעם?

איך הכל התחיל?

אחד מראשוני הרעיון לשנות את השעה היה בנג'מין פרנקלין ששימש בתור שגריר ארה"ב בצרפת. הוא חישב שאם יעבירו את השעון שעה אחת אחורה, כולם יקומו מוקדם יותר וילכו לישון מוקדם וכך תיחסך שעה יקרה של שימוש בנרות שעווה. בפועל, הדבר לא באמת התממש, אבל בזמן מלחמת העולם הראשונה נהיה מחסור חמור בפחם דבר שגרם לגרמניה לאמץ את ההצעה ואחריה הצטרף גם שאר העולם.

אבל האם זה גם רלוונטי לימינו?

היום, האור מופק מחשמל ולא מנורות שעווה כך שחיסכון של שעה בהדלקת נורות החשמל לא באמת שווה את כל הסיפור של העברת השעה בכל פעם. ואכן, האיחוד האירופי שוקל לבטל את כל המעברים בין שעון הקיץ לשעון החורף. סקר שנערך במדינות אירופה הראה שלמעלה מ80% מהתושבים מתנגדים למצב הקיים ומעדיפים שעון קיץ אחיד על פני השינויים. לטענתם, הזזת השעון בכל פעם מובילה להגברת הסיכון להתקפי לב ביום המעבר (עקב מחסור בשעת שינה) וכן לבלבול כללי במשק עקב השינוי.

בימי נורות השעווה החיסכון היה יותר משמעותי
בימי נורות השעווה החיסכון היה יותר משמעותיצילום: iStock

סיבות אלו ואחרות כבר גרמו לרוסיה לבטל את שעון החורף לפני כ7 שנים, אבל מסתבר שהרוסים לא התרגלו לשעון הקיץ התמידי ושעון החורף הוחזר לאחר כ3 שנים. המצדדים בשינוי השעון אומרים שיש עדיין חיסכון בחשמל (בעיקר בהפעלת מזגנים) אבל טענתם העיקרית היא שהם רוצים לסנכרן במידת האפשר את סדר היום שלהם עם זמני הזריחה והשקיעה. בשעון קיץ תמידי לדוגמא, הזריחה יכולה להיות בשעה 4:30 והשקיעה באיזור 16 כך שחלק גדול משעות העירות יהיו בחשיכה.

ומה קורה בארץ?

ככל הנראה, אם האיחוד האירופי יחליט לבטל את שעון החורף- גם ישראל תלך בעקבותיו בשביל להתאים את זמני המדינה לזמני השוק העולמיים. אולם, בישראל יש גם שיקולים השונים משאר העולם. הנפגעים העיקריים מביטול שעון החורף יהיו אלו שרוצים לקום ולהתפלל שחרית מוקדם (ותיקין) לפני העבודה. השארת השעון בשעון הקיץ תגרום לזמן התפילות להתאחר ולהקשות על מי שירצה להתפלל בזמן לפני הנסיעה לעבודה.

ואתם בעד או נגד החלפת השעון? מוזמנים לספר בתגובות.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם