ח"כ חמד עמאר
ח"כ חמד עמארצילום: Miriam Alster/FLASH90

סיעת ישראל ביתנו יוזמת תיקון לחוק יסוד: הלאום שהגיש של ח"כ חמד עמאר.

על פי ההצעה יתוקן החוק כך שיתווסף לנוסח המקורי בפסקה המדברת על כך שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, המשפט "ולכל מי שקשר את גורלו עם מדינת ישראל", כך פרסם העיתונאי גדעון אלון ב'ישראל היום'.

על הצעת החוק חתומים בנוסף לעמאר גם הח"כים רוברט אילטוב, עודד פורר ויוליה מלינובסקי .

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "להרחיב את תחולת ההגדרה העצמית הלאומית במדינת ישראל כפי שמוגדרת בחוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי, כך שתכלול גם את העדה הדרוזית שקשרה את גורלה עם מדינת ישראל עוד בטרם הקמתה, הייתה שותפה להקמת המדינה, ואף מחויבת לשרת בצה"ל".

עוד נאמר בדברי ההסבר כי "בני העדה הדרוזית הביעו את נאמנותם למדינה עוד בטרם הקמתה. תרומתם ניכרת בבניין הארץ, בחיזוק הביטחון ובעיצוב פני החברה הישראלית כחברה שוויונית ומגוונת. הדרוזים ממלאים את מחויבותם לשרת בצה"ל, ושומרים על שיעורי התגייסות גבוהים בצבא בכלל, ובקצונה הבכירה בפרט. 86% מהעדה הדרוזית מתגייסים כיום לצה"ל, מה שהופך אותם למגזר בעל שיעורי הגיוס הגבוהים ביותר בישראל. "ברית דמים" נכרתה בין בני העדה הדרוזית למדינת ישראל, והעדה שכלה רבים מבניה במלחמות ישראל ובשירותם הצבאי. ברית זו עמדה במבחנים רבים ונשארה איתנה. פיכך אך נכון ומחויב המציאות שהמדינה תרחיב את ההגדרה העצמית הלאומית ותכלול בה גם את העדה הדרוזית".