נתניהו וריבלין
נתניהו וריבליןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ד"ר יונתן פרימן, מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים, מעריך כי נשיא המדינה יתקשה לשנות מציאות שנקבעה על פי תוצאות בחירות, לאור הפרסומים בנושא הבוקר.

"בסופו של דבר החוק מאוד ברור ולפיו הנשיא מטיל את המלאכה על האדם שיש לו את הסיכוי הכי טוב להרכיב ממשלה. לא רשום בחוק יסוד הממשלה שזה חייב להיות ראש המפלגה הכי גדולה", הוא מסביר בשיחה עם ערוץ 7.

לדבריו, "בבחירות 2008, כשציפי לבני וקדימה קיבלו 28 מנדטים והליכוד קיבל 27 מנדטים, בסופו של דבר הנשיא פרס הטיל על בנימין נתניהו להרכיב את הממשלה למרות שמפלגתו לא היתה הכי גדולה. אי אפשר לדעת מה עובר בראש של כל נשיא, אבל המציאות היא החזקה מכל ופרס הבין שציפי לבני לא יכולה להרכיב ממשלה".

הוא מזכיר כי היו מצבים נדירים בהם הטיל הנשיא את המלאכה על מי שאינו ראש מפלגה. "כשאולמרט התפטר ציפי לבני, לפני שהכריזה על בחירות, ניסתה להקים ממשלה למרות שהיא לא הייתה יושבת ראש קדימה".

ד"ר פרימן אומר כי שאם הנשיא יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על מס' 2 בליכוד ולא על ראש המפלגה נתניהו, הדבר יגיע לפתחו של בג"ץ. "תיאורטית, לפי חוק יסוד הממשלה זה אפשרי. עובדה שזה קרה בזמן שאולמרט התפטר ונתנו לליבני להרכיב ממשלה, אבל זה היה לפני בחירות".

"אם הנשיא יחליט להטיל את הרכבת הממשלה על איש ליכוד אחר שאינו ראש המפלגה, תהיה כאן בעיה בהקשר של פרשנות החוק ויכול להיות שבג"ץ יצטרך לפסוק לגבי חוק יסוד הממשלה. אחת הטענות שיועלו היא שהנשיא מתנגד לרצון העם ולרצון הגוף הבוחר של המפלגה, שבחרה מי יהיה במקום הראשון".