הבנות בשיעור
הבנות בשיעורצילום: זהות

מיזם חדש ומשותף של מכללת אורות ישראל ועמותת זהות מקיים החל מהשנה הכשרה מקצועית אקדמית לבנות השירות הלאומי העוסקות בהוראת זהות יהודית בבתי הספר.

על התכנית וחשיבותה שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מנכ"ל 'זהות', ישראל בן פזי, שמציב כיעד "להכשיר את הבת להעביר תכני יהדות, מורשת וציונות בכיתה. לבת יש תפקיד משמעותי ולכן צריך לתת לה את הכלים המתאימים".

"אנחנו נותנים לה כלים להעברת מסרים בדרכי משחק, להפוך מסר לתור חזותי, שימוש בדרמה ותיאטרון וכלים שכל מורה צריך כמו עבודה ועמידה מול כיתה, עבודה בצוות, טיפול בבעיות משמעת ועוד. את כל הכלים הללו אנחנו נותנים לבת כדי שתוכל לעמוד במשימה שלה בצורה הכי טובה".

כשהוא מפרט את הכלים הניתנים לבנות השירות נדמה שמדובר לכאורה בכלים שכל בת אמורה הייתה לקבל כחלק מההכשרה הטבעית לשירות שבמהותו מחייב עמידה מול כיתה והעברת מסרים. בן פזי מבהיר כי לא כל בת שירות מוצאת את עצמה בתפקיד שכזה, ואכן תפקידן בנות השירות המשרתות במסגרת 'זהות' הוא עמידה מול כיתה והעברת מסרים, "זה לא קורה בכלל התקנים של השירות הלאומי במשרד החינוך, ולכן חשוב לתת להן את המעטפת שמכשירה אותן לתפקיד".

ב'זהות', מספר בן פזי, משרתות כ-250 בנות ב-70 מרכזים בכל רחבי הארץ. "ההכשרה היא הוליסטית שמתבצעת בחלקה לפני השירות וחלק תוך כדי השירות, אחרי שכבר קפצו למים, ואנחנו מלווים אותן לאורך השנה. מעבר לכך ישנה בכל מרכז מנחה צמודה שעוטפת את הבנות".

על עבודתה של המנחה מציין בן פזי כי זו כוללת בין השאר הדרכה פרטנית לטיפול במקרים של נוער בסיכון וילדים ממשפחות מורכבות. לעומת זאת ימי ההכשרה הכוללים עוסקים בהיבט הכולל והגדול יותר של התפקיד.

האם הכשרה שכזו, שתהפוך את תפקודה של בת השירות למקצועי יותר, מגבירה את הסיכוי שבת השירות תבחר בעולם החינוך כאפיק מקצועי לחייה שלה? בן פזי סבור שכון, אם מציין כי "באופן טבעי בת שבוחרת לעשות שירות לאומי ב'זהות' היא כזו שמראש יש התאמה בינה לבין מי שביום מהימים יבחרו במקצוע ההוראה".