זירת המתקפה בפיטסבורג
זירת המתקפה בפיטסבורגצילום: רויטרס

יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג התייחס הערב (מוצאי שבת) לטבח בבית הכנסת בארה"ב, "זהו אירוע מזעזע, שהתרחש בתפילת שבת בבית כנסת של קהילה מדהימה, ציונית, חזקה וגדולה. אנו כואבים את האסון של הקהילה, ונכונים לסייע בכל דרך"

שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ אמר "הרצח הנפשע בבית הכנסת 'עץ חיים' בפיטסבורג בעת תפילת שבת כואב לעם היהודי כולו. אני מאחל החלמה מהירה לפצועים, ומשתתף בצער משפחות ההרוגים והקהילה. על הממשל האמריקאי מוטלת חובה לחזק את ההגנה על המוסדות היהודיים ובמיוחד על בתי הכנסת".

שגריר ישראל לאו״ם, דני דנון, הגיב "כולנו כואבים את הרצחם של שמונה יהודים בתפילת השבת על ידי רוצח בן בליעל. נעמוד כצוק יחדיו מול השנאה ומול אלו המנסים לפגוע ביהודים בכל רחבי העולם".

השגריר הוסיף "אני שולח תנחומים למשפחות הנרצחים והחלמה מהירה לפצועים. כל עם ישראל עומד היום לצד הקהילה היהודית בפיטסבורג".

יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין הגיב ״נדהמתי לשמוע עם צאת השבת על הטבח הנוראי בבית הכנסת בפיטסבורג. במשך אלפי שנים עמדו עלינו לכלותנו בכל רחבי העולם, אבל דבר לא שבר את רוחנו ואת דבקותנו בערכינו ובאורח חיינו. אני מחזק מכאן את משפחות הנרצחים והשוטרים האמיצים, שהערב כל לב יהודי פועם איתם יחד.״

"הקונסוליה הכללית בניו יורק - האמונה גם על פנסילבניה - אבלה אבל כבד יחד עם הקהילה היהודית על הרצח הנורא של מתפללים יהודים", כך נמסר ממשרד החוץ.

הקונסוליה נמצאת בקשר שוטף עם גורמי אכיפת החוק במדינת פנסילבניה וממשיכה לעקוב אחר התפתחויות האירוע.

דני דיין הקונסול הכללי בניו יורק אמר "היום האנטישמיות הרצחנית הגיעה למחוזותינו. מדינת ישראל ניצבת עם הקהילה היהודית של פיטסבורג, שכם אל שכם. מעשה אנטישמי, גם אם מתרחש אלפי מיילים מירושלים הוא עבור מדינת ישראל עניין פנימי".

שרת התרבות והספורט מירי רגב הנמצאת באבו דאבי עם נבחרת הג'ודו של ישראל, התייחסה במוצאי השבת לפיגוע בארה"ב.

"שוב פיגוע רצחני במקום קדוש וביום קדוש. ליבי עם משפחות הנרצחים והפצועים ואני סמוכה ובטוחה ששלטונות החוק בארה"ב ישימו ידם על המרצחים הנתעבים ועל שולחיהם וימצו איתם את מלוא חומרת הדין. בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו, אבל אנחנו עם חזק שלא נשבר וכך נישאר תמיד. עם ישראל חי".

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן הגיב לטבח, "‏מזעזע ועצוב לקבל ידיעות קשות מפיטסבורג בצאת השבת - שנאה יוקדת ואנטישמיות הניעה חיית אדם לרצוח את אחינו שבארצות הברית במהלך ברית מילה בבית הכנסת. ואומר לך בדמייך חיי - ליבי עם הקהילה היהודית. מן השמיים תנוחמו."

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר "תפילותינו ודאגתנו העמוקה נתונים למתרחש בפיטסבורג, פנסילבניה, אל 'אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה'.

ליבנו ומחשבותינו עם משפחות הנרצחים ואנו מתפללים להחלמתם המהירה של הפצועים. אני סמוך ובטוח כי כוחות הביטחון ורשויות החוק בארה״ב יחקרו את האירוע המחריד ביסודיות וימצו את הדין עם הרוצח הנפשע.״

יעקב חגואל, סגן ומ״מ יו״ר ההסתדרות הציונית העולמית וראש צוות המשימה למאבק באנטישמיות בסוכנות היהודית, הגיב לפיגוע הרצחני בפנסילבניה.

"הפרטים הראשוניים עדיין בבדיקה. אנו לומדים מקרוב את פרטי האירוע המצער. ההנהלה הציונית שלוחת את תנחומיה לבני הקהילה ומתחייבת להמשיך להיאבק כנגד גילויי השנאה כלפי יהודים בכל מקום בעולם. אני קורא לרשויות החוק בארה״ב לגלות אפס סובלנות כלפי כל גילויי האנטישמיות וההסתה. אנו מרכינים ראש לזכר הנרצחים אך ממשיכים להיות גאים ביהדות שלנו!".

שר החינוך והתפוצות, נפתלי בנט, הגיב לפיגוע "מדינת ישראל וממשלת ישראל קיבלו בהלם ובכאב את הדיווחים על המתקפה הנוראית כלפי הקהילה היהודית בפיטסבורג. אנו עוקבים בדאגה אחר הדיווחים ומתפללים שהאירוע יסתיים בהקדם. במקביל, הנחיתי כעת את משרד התפוצות להיערך לסייע לקהילה בכל שרק ניתן. ליבנו עם משפחות ההרוגים והפצועים. יהי זכר הנרצחים ברוך״.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב בחשבון הטוויטר שלו: "עוקב אחר האירועים בפיטסבורג, פנסילבניה. כוחות אכיפת החוק נמצאים בזירה. אנשים בשכונת "סקווירל היל" צריכים להישאר בביתם. נראה כי יש נפגעים רבים. היזהרו מהיורה. אלוהים יברך את כולנו".

מלניה טראמפ, רעייתו של נשיא ארה"ב, אמרה "הלב שלי נשבר. האלימות חייבת להיפסק".

יו״ר קק״ל, דניאל עטר מסר "קק״ל מרכינה את ראשה על הטבח הנורא, וכואבת יחד עם הקהילה היהודית בפנסילבניה והעם היהודי כולו את המעשה הנורא הנובע מאנטישמיות".

עטר הוסיף, "האירוע הנורא הזה, שמתרחש באותה שבת בה סבלו גם תושבי הדרום בישראל מרקטות וטרור, מדגיש שוב את העובדה כי השנאה נגד העם היהודי היא שנאה עיוורת שאינה מחפשת סיבה או צידוק אלא היא שנאה שורשית ותהומית הרוצה לרדוף ולפגוע ביהודים בכל מקום בשל היותם יהודים. מול השנאה הזו עלינו לעמוד מאוחדים ונחושים וכמו במשך אלפי שנים אחדותנו ואמונתנו תנצח בסופו של דבר את כל חורשי רעתנו".

יו"ר מצעד החיים, שמואל רוזנמן הגיב "אנו מגנים בחריפות את האירוע האלים והגזעני שארע בפיטסבורג. מדובר במקרה שנאה חמור על רקע אנטישמי שגבה מחיר יקר מקורבנות חפים מפשע בזמן תפילה. אסור לעבור על מקרה זה בשתיקה, אנו מצפים משלטונות ארה"ב למצות את הדין עם הרוצח האכזרי ועם הארגונים הניאו נאציים שמהם הגיע.

לקחי השואה מהדהדים היום ביתר שאת, על כולנו לגדוע את השורשים הרעים הממשיכים להצמיח שנאה מכוונת שכזו. אנו מחזקים ידיהם של הקהילה היהודית בפיטסבורג ומשתתפים בצער המשפחות ומתפללים לשלומם של הפצועים".