מה בין חדר מדעים משוכלל לישיבה?

איך ניסויים מדעיים משתלבים בין סדרי הלימוד? ומה היה לשר המדע לומר על כל זה? ביקרנו בישיבת מצפה יריחו

, י"ג בכסלו תשע"ט

אופיר אקוניס בישיבת מצפה יריחו
אופיר אקוניס בישיבת מצפה יריחו
צילום: ישיבת מצפה יריחו

הרב שבתי סבתו, מי שעומד בראש הישיבה במצפה יריחו, עסוק רוב יומו בלימוד תורה. בין הלימוד העצמי להעברת השיעורים, מוצא הרב זמן לטפח את עיסוקו במדעים ובניסויים כימיים ופיזיקליים שונים.

הרב משקיע בעניין זמן ומרץ רב, ומוכיח דרך המדע ופלאי הטבע, שיסודות המדע משיקים ליסודות הקבלה, ושיסודות הבריאה מבוססים על אותם יסודות עליהם מושתתת תורת הנסתר.

לשם כך ייסד הרב את חדר המדע בו מועברים שיעורים מיוחדים לתלמידים ולקבוצות שונות מרחבי הארץ. בקרוב יחנוך הרב את האגף - התורני מדעי - החדש.

אישי ציבור, שרים וח"כים, אלופים בצה"ל ומנהיגי קהילות, מגיעים דרך קבע לחזות בחדר המדע המעורר סקרנות ורצון אמיתי ללמוד ולהחכים, לחשוף את רזי הטבע ולגלות עולם.

הרב סבתו אומר: "התורה היא דרך חיים ומכאן הכל צמח ופרח כולל התלמוד החזותי שנלמד במעל 100 בתי ספר, כל אלו מהווים שילוב של התורה והמדע. דרך חוקי הטבע, אנו נחשפים למצוות ולהבנת העומק מאחוריהן ומתוך כך מבינים את דרך האמת של התורה".

כך למשל, ערך הרב ניסוי עם שתי כוסות מים- חמים וקרים. הרב הכניס מנוע קטן בין הכוסות ומהכוסות יצאו אויר חם וקר בהתאמה, אלו יחד יצרו אנרגיה שסללה מסלול להנעת טורבינה קטנה. את הניסוי הזה הכניס הרב לבית המדרש והקיש ממנו שיעור גדול בלימוד התורה- אנרגיה רבה יוצאת כאשר מתווכחים בחברותא ולומדים יחד, וכל אחד מביא איתו את האנרגיה הייחודית שלו ללימוד.

הרב מסביר שבמקום שכל אחד ינסה לשנות את החבר שיהיה כמוהו- כל אחד יבטא את המיוחדות שלו- כי רק כך אפשר לייצר אנרגיה מועילה.

כך גם במערכת היחסים בין בני זוג, אין טעם לנסות לשנות את האופי השונה של בן הזוג אלא לייצור חיבור נכון בין תנועות הנפש השונות. רק כך כאשר כל אחד נותן את אופיו ותורם אותו לקשר, נוצרת האנרגיה החיובית המניעה את המשפחה למקומות הנכונים. לדוגמה- כאשר אחד מבני הזוג מופנם יותר והשני מוחצן, אחד דומה לאש והשני למים, דווקא השונות ביניהם מאפשרת יחס בריא של הזוג לילדים ולסובבים.

שר המדע אופיר אקוניס ביקר השבוע בישיבה ושמח לראות את הפיתוח הטכנולוגי שעובר המקום: "שמחתי לבקר במצפה יריחו שוב. תמיד אני שמח להגיע לנופי המדבר המרהיבים הללו. כשר המדע והטכנולוגיה אני רואה חשיבות להנגיש את המדע והטכנולוגיה לכל חלקי הארץ, בכל ישוב ובכל מקום. כתמיד אני שמח לפגוש את הרב סבתו המסמל בעיניי שילוב מופלא בין עולמות. של חיבור עמוק לשורשים וחדשנות פורצת דרך. בין התורה לבין המדע. זה דבר שתמיד מלהיב אותי. משרד המדע ימשיך לתמוך בפעילויות בחדר המדע הזה המציג את העוצמות שלנו כעם בעל מורשת מפוארת".

הרב שבתי סבתו, מי שהפריח את השממה במדבר יהודה תוך הקמת קרייה חינוכית עם קרוב ל-500 תלמידים בישיבה גבוהה וישיבה תיכונית, מספר: "לפני 40 שנים התחלנו את לימוד הש"ס בישיבת בית אל והתבקשתי על ידי הרב זלמן מלמד ללמד את הש"ס. התחלנו ללמוד את הש"ס עם רש"י וכך התחיל אחד הפרוייקטים שהיה יסוד של פרוייקטים נוספים רבים של הפצת תורה".

"לא היה כאן כלום. הכול היה כאן מדבר ולאט לאט במשך הזמן הבנתי שיש אוצר, המטרה העיקרית שלי הייתה להפוך את התורה לשווה לכל נפש. מול מציאות שבא רבים מבני הנוער לא אוהבים ללמוד גמרא, ניתן ליצור מציאות הפוכה שהרוב אוהבים ויודעים גמרא. ללמד את כל הש"ס בצורה ששווה לכל נפש. וכיום ב"ה הנוער מצביע ברגלים. ישיבות תיכוניות רבות אמצו את השיטה בגוונים שונים. וגילו בה לא רק דרך להאהיב את הגמרא. אלא לפתוח שער לעולמות של עיון והעמקה ברמה אחרת- בישיבות ההסדר והגבוהות", מתאר הרב סבתו.

גם בישיבה הגבוהה במצפה יריחו [הקולטת תלמידים רבים שלא למדו בישיבה התיכונית ומונה כיום כ170 תלמידים] יודעים לעשות את השילוב בין תורה ליצירה, ובקרוב יצא ספר מיוחד בהוצאת ''ידיעות ספרים'' על ערכי המשפחה היהודית מבית היוצר של הישיבה, בשיתוף מרצים מכל הארץ.

הרב סבתו אמר לסיום: "באמצעות הכישרונות אנחנו מפתחים את העולם, באמצעות דרך החיים אנחנו חיים בעולם. דרך החיים היא תורת ישראל והיא העתיד שלנו אבל אנחנו חייבים לדעת את דרך ה' גם באמצעות גילוי דרכו בעולם באמצעות עולם השירה, העשייה וההמחשה. הכול - זה גילוי כבוד ה'".



טוען....