חריץ המזוזה
חריץ המזוזהצילום: מדרשת קדמת ירושלים מבית עטרת כהנים

במהלך עבודות לשימור אתר בית הכנסת העתיק בכפר השילוח (סילוואן) נחשפו שקעי מזוזות בפתח בית הכנסת, לאחר שהוסרו כמה שכבות של טיח.

בית הכנסת העתיק נבנה בראשית העליה הראשונה על ידי עולי תימן, בשנת 1885. התימנים פונו מבתיהם על ידי הבריטים שטענו כי קיים מחסור באמצעים ובכוח אדם כדי להגן עליהם.

שר ירושלים ומורשת, זאב אלקין (הליכוד), אמר כי ״המקום הסמלי של המזוזה שנמצא היום בבית הכנסת העתיק בכפר התימנים הוא הוכחה נוספת לחשיבות של הפרויקט שיזמנו לשחזור המקום הזה.

״זהו אחד מנכסי צאן ברזל בהיסטוריה של עליית יהודי תימן לירושלים ולארץ ישראל. אני חושב שבחזרתנו למקומות האלה אנחנו עושים צדק היסטורי. אנחנו נחזור לכפר התימנים המכונה גם ׳השילוח׳ ובמקום שבו הייתה מזוזה תהיה שוב מזוזה וקהל גדול יגיע לשם", הבטיח אלקין.

צילום: מדרשת קדמת ירושלים מבית עטרת כהנים
צילום: מדרשת קדמת ירושלים מבית עטרת כהנים

אדריכל המועצה לשימור אתרים, משה שפירא, סיפר כי בית הכנסת התימני הינו השריד היחיד לשכונת ״עזרת נדחים״ שנבנתה על ידי ישראל דב פרומקין, (סביו של ראש השב״כ לשעבר כרמי גילון), והוחרבה על ידי הליגיון הירדני.

שקעי המזוזות התגלו על ידי אסף ברוכי ומשפחת צנעני המתגוררת במתחם, בעת הסרת הטיח ממשקופי המבנים. ״מעניין כי התגלו שקעים הן בהתאם למנהג האשכנזי והן בהתאם לנוהג התימני, דבר השופך אור נוסף על שכונה זו שראשיתה בבנייה ׳אשכנזית׳ עבור התימנים ובהמשך כללה בנייה תימנית ׳עצמאית׳״, הוסיף שפירא.

את עבודות השימור יזמה עמותת עטרת כהנים בסיוע משרד התרבות והמשרד לירושלים באמצעות המועצה לשימור אתרים.

צילום: מדרשת קדמת ירושלים מבית עטרת כהנים
צילום: מדרשת קדמת ירושלים מבית עטרת כהנים